|
|
آداب معاشرت با همسر |
قرآن كريم به خانواده اهميت بسيارى داده است. بنياد جامعه قرآنى بر خانواده و نقش آن نهاده شده است. از اين رو، به خانواده به عنوان مركز توجه احكام، حقوق و آداب اهتمام ويژه اى مبذول داشته و نقش و جايگاه آن را با گزاره ها، آموزه ها و دستورهاى متعدد تحكيم بخشيده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
احترام به والدین در سیره بزرگان |
مرحوم شیخ اعظم انصاری(ره) مادرش را تا نزدیك حمّام به دوش مى گرفت و او را به زن حمامى سپرده، مى ایستاد، تا بعد از پایان كار او را به خانه برگرداند. ایشان هر شب به دست بوسى مادر مى آمد، و صبح با اجازه او از خانه بیرون مى رفت. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و اخلاق از منظر امام خميني |
دانش و بينش, دو مشخصه عمده حيات انسانى و وجه تمايز آن با ساير نمودهاى حيات در پهنه گيتى هستند. با اين حال, اگر اين دو عنصر ارجمند به ساحت عمل راه نيابند و بر اخلاق و منش و رفتار انسانى اثرنگذارند, حرمت و كرامت انسانى شكل نخواهد گرفت و آدمى چون ظرفى گلين خواهد بود كه در آن جواهراتى چند نهاده اند, بى آن كه ظرف كمترين ارزش افزوده, يافته باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن کریم و نیکو سخن گفتن |
چنان که میدانیم آدمی یک خود فردی دارد و آن مجموعه ای از اندیشه ها، آمال، امیال، خواست ها و شهوات اوست که در این قلمرو، کارهای عادی خود را انجام می دهد. این مرتبه را میتوان مرتبه«دانی و حیوانی»او نامید و دیگری خود«علوی، انسانی و ملکوتی»اوست.خود حیوانی و خاکی آدم تنها وسیله و مرکبی برای رسیدن به خود انسانی وی به شمار میرود.«اما خود متعالی»انگیزه معنوی و الهی دارد، پایگاه کرامت ذاتی انسان محسوب می شود و با این جنبه از وجود خود است که آدمی ارزش، قداست و تعالی پیدا می کند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
رابطه اخلاق و دين |
تبيين هرنوع نظام اخلاقى در گرو شناخت انسان است و تا پايهگذار يك سيستم اخلاقى، شناخت درستى از انسان نداشته باشد نمىتواند ارزش را از ضد آن تمييز دهد، و گزارههاى سعادت آفرين را از گزارههاى بدبختىزا جدا سازد، زيرا هدف از نظامات اخلاقى تبيين راه سعادت و خوشبختى او است... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
غیرت |
«غیرت» به معنای رَشك و حسد مردانه و سرشار از صفات آن است و در تداول فارسی زبانان به معنای حمیّت و محافظت عصمت و آبرو و ناموس ونگهداری عزّت و شرف آمده است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توکل |
توكّل از ماده »وَكَل« به معني واگذار كردن است و در صورتي كه با كلمه »علي« متعديشود به معني اعتماد است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تقوا |
تقوا به معناي حفظ كردن نفس است از آنچه بيم ضررش ميرود |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اخلاص |
اخلاص به معني خالص كردن، ويژه كردن و ارادت صادق داشتن است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ذكر و ياد خداوند |
ذكر به معناي ياد كردن خداوند است؛ و هنگامي سودمند است كه دوام داشته باشد. يعنياينكه انسان پيوسته يا بيشتر اوقات در ياد خدا باشد و با حضور قلب و فراغت دل و توجهكامل او را به زبان ياد كند |
|
|
|
|
|
|
|