|
|
تاریخچه، اعتقادات و وضعیت کنونی بهائیت (قسمت سوم/ پایانی) |
|
با شکل گیری موج بیداری اسلامی در جهان به دنبال انقلاب اسلامی، زمینه رشد این جریان انحرافی وابسته به بیگانگان به شدت کاهش یافته است؛ فضای فکری حاکم بر جهان اسلام، دیگر فضای جهل، سازش و تقلید از غرب نمی باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تاریخچه، اعتقادات و وضعیت کنونی بهائیت(قسمت دوم) |
|
بهائیت یکی از مسلک های بی بنیاد بشری است که فاقد اصول، معیارها و ملاک های دینی قوی و مستند می باشد؛ عقاید و اصول فکری آن نه تنها فاقد شالوده مستحکم ادیان آسمانی است، بلکه از لحاظ اصول و معیارهای اولیه شکل گیری و منابع مستند، کاملاً ضعیف و غیرعلمی است به همین دلیل نقد این فرقه در قالب انتقادهای رایج در علوم مربوط به ادیان و مذاهب امکان ندارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تاریخچه، اعتقادات و وضعیت کنونی بهائیت (قسمت اول) |
|
بهائیت یکی از فرقه های ساخته و پرداخته سرویس های جاسوسی روس و انگلیس است که در سده اخیر در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار گرفته است؛ استعمارگران در قرن نوزدهم میلادی با مطالعاتی که در مذهب شیعه داشتند، مسأله «مهدویت و موعود آخرالزمان» را بستر مناسبی برای در هم شکستن سد استوار مذهب جعفری و اقتدار ملی ایرانیان و تحقق منافع نامشروع خویش دانسته و به همین جهت مسأله بابیت و به دنبال آن بهائیت را مطرح کردند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شیخیه، بستر پیدایش بابیت و بهائیت |
|
فرقه شیخیه، براساس تعالیم عالم شیعی، شیخ احمد احسائی، در نیمه اول قرن سیزدهم به وجود آمد . پیروان این فرقه مجموعا از مردم بصره، حله، کربلا، قطیف، بحرین و بعضی از شهرهای ایران بودند. اساس این مذهب، مبتنی بر ترکیب «تعبیرات فلسفی قدیم» متاثر از آثار سهروردی با اخبار آل محمد(صلی الله علیه و آله) است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
از بابی گری تا بهایی گری |
جریان بابیت و پیدایش مسلک جدیدی به نام «بهائیت» و نقش استعمار در حمایت از آن به اجمال پی گرفته می شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
از شیخی گری تا بابی گری |
پیروان فرقه ی شیخیه، پس از مرگ شیخ احمد احسایی، پیرامون سید کاظم رشتی گرد آمدند. با مرگ سید کاظم رشتی، بر سر جانشینی او، اختلاف شد و این فرقه به گروه هایی مانند کریم خانیه، باقریه و... تقسیم شد. نوشتار حاضر، انشعاب این گروه ها و پیدایش فرقه ی بابیه از این میان را بررسی می کند و به زوایایی از زندگی علی محمد باب می پردازد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تصوف رویکرد شریعت گریز و مرجعیت ستیز |
تصوفِ فرقه ای، یکی از جریان های ضد فرهنگی در کشورهای اسلامی است که با گرایش های گوناگونی ظاهر گشته است. تصوف- که اسم منسوب آن، صوفیه است- مصدر لازم ثلاثی مزید از باب تفعّل به معنای صوفی شدن به کار می رود. این باب برای بیان گرایش به فرقه ها و آیین ها هم به کار می رود، مانند: تَمَجُّس یا تهوُّد که به معنای گرویدن به آیین مجوس و دین یهود است. تصوف هم به معنای گرایش به صوفی است؛ پس تصوف هم به معنای صوفی شدن و هم به معنای گرایش به صوفی به کار می رود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جستاری در تصوف |
تصوف نوعی ایدئولوژی است که از نظر تا عمل را در بر گرفته و از قرن دوم هجری در میان مسلمانان ظاهر گشته است. عوامل پیدایش تصوف در اسلام عبارت اند از افکار و مذاهب هندی و بودایی، دنیاپرستی و آشوب های سیاسی، تماس مسلمانان با رهبانیان مسیحی، انتشار فلسفه یونانی و نو افلاطونی و تفسیر به رأی از مفاهیم و تعلیمات دینی. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آسیب شناسی معنویت های عقل ستیز سکولار |
معنویت به دو معنای معنویت الهی- دینی و معنویت سکولار به کار می رود. معنویت دینی و الهی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه، راضیه و مرضیه است؛ ولی معنویت های سکولار تنها درصدد هستند تا انسان را از بحران های روحی و روانی نجات داده و آرامش نسبی دنیوی را برای او به ارمغان آورند و به هیچ وجه سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمی کنند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آسیب شناسی عرفان واره های نوپدید |
امروزه جهان غرب با مشکلات بسیاری مواجه است. بیش از یک قرن است مشکلات فرهنگی، آنها را در وضعی ناآرام قرار داده است. امروز نسل جدیدشان برای رسیدن به آرامش، هر کاری می کنند؛ ولی هیچ راهی برای رسیدن به آرامش نمی یابند. در نهایت هم از فشار، اضطراب، دلهره، نگرانی و فشارهای روحی به مواد مخدر، مسکرات و داروهای روان گردان روی می آورند تا شاید لحظه ای آرامش یابند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سای بابا و توهم تجلی خداگونه |
از نیمه اول قرن نوزدهم، دگرگونی های بزرگی در درون هند رخ داد که با دگرگونی های داخل در سنت دینی متنوع هندوییسم همسو بود و تا به امروز هم ادامه دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نگاهی به مسلک عرفانی اوشو در گرایش های معنوی سرزمین هند/عرفان پوچ گرا |
مشرق زمین گهواره ی فرهنگ دینی و مسالک عرفانی است. بسیاری از تفکرات معنوی و الهامات روحانی در شرق جهان پدید آمده. شرق مولد انبوهی از مکاتب عظیم دینی عرفانی عصر حاضر است. ریشه ی بسیاری از عرفان های غربی و تعالیم و آموزه های آنان برگرفته از مکاتب غنی مشرق است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد دیدگاه سلفیه درباره مجاز در قرآن |
در این زمینه که آیا در قرآن کریم مجاز وجود دارد یا نه، از دیرباز میان دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است. سلفیه از کسانی بوده اند که وجود مجاز را در قرآن انکار کرده اند، ولی بیشتر علما نظیر لغویون و فقها قرآن را همانند سایر کلام ها برخوردار از مجاز شمرده اند. در این مقاله سعی شده است به شبهات منکران مجاز پاسخ داده شود.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد مبانی سلفیه در توحید |
یکی از سنت هاي دیرینه در حوزه فکر و اندیشه، بررسی و نقد افکار و آراي متفکران از نحله هاي مختلف فکري و فرهنگی است و این امر موجب بالندگی اندیشه ها و بهتر فهمیدن فرقه ها است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آسيب ها و چالش هاي ناشي از رشد فرقه هاي نوظهور در ايران |
امروزه جوامع انساني، به لحاظ تعدد باورهاي ديني و فرهنگي، چندهويتي شده اند و كمتر جامعه اي را مي توان يافت كه هويت خالص ديني داشته باشد. از اين رو، بسياري از پديده هاي اجتماعي نوين در جوامع رخ داده و يا در حال شكل گرفتن هستند كه از جمله آنها مي توان به فرقه هاي نوظهور ديني اشاره كرد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جريان هاي انحرافي جديد ديني - عرفاني |
گسترش جريان هاي انحرافي ديني در سال هاي اخير در كشور، از دامنه نفوذ و اقتدار مذهب رسمي كشور كاسته و باعث شيوع نوعي تفكر صوفي گرايانه و خرافي مسلكانه در زندگي خانواده هاي ايراني شده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد و بررسی عرفان های نوظهور |
در عرفان های نوظهور که الان باب شده، یک مشترکاتی وجود دارد، که به تعدادی از آنها پرداختیم. یکی دیگر از مشترکات همه عرفان های نوظهور این است که خداوند را همیشه به صورت درونی معرفی می کنند، نه بیرونی و خدا را همیشه بصورت تجربه ی درونی معرفی می کنند نه تجربه ی بیرونی. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سلسله دراویش نعمت الهی و انحراف های آن |
سلسله دراویش نعمت اللهی یکی از معروف ترین و با نفوذترین فرقه های درویشی در ایران است که در حال حاضر فرقه «نعمت اللهی گنابادی» در میان سایر انشعابهای این سلسله مدعی جانشینی اقطاب این سلسله میباشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تأملی در برخی مبانی عرفان کیهانی |
عرفان کیهانی مکتبی انسان محور است که به جهان و انسان نگاهی متفاوت دارد، راه رهایی انسان از گرفتاري را در وحدت جمعی در سایه شعور کیهانی تعریف می کند و فرادرمانی را سلوك معنوي به شمار می آورد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فرقه شیطان پرستی |
شیطان پرستی؛ به معنای پرستش شیطان به عنوان قدرتی بسیار قویتر و مؤثرتر از قدرت واقعی؛ یعنی خداوند متعال می باشد. در این عقیدۀ باطل، شیطان به عنوان نماد قدرت و حاکمیت بر روی زمین و قدرتی به عنوان برترین قدرت دو جهان، مورد توجه و پرستش قرار دارد که دنیایی را که به عنوان دوزخ شمرده می شود، قانونمند میکند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد عرفان دالايي لاما |
تنزين گياتسو مشهور به دالايي لاماي چهاردهم در خانواده اي کشاورز در استان «آمدو» در شمال شرقي تبت متولد شد. تبتي ها بر اين اعتقادند که بعد از در گذشت یک دالايي لاما (به معني اقيانوس خرد)، دالايي لامای بعدي تجسم اوست و همه آن ها تجسم يافته و تناسخ هاي بوداي مهر (بودای بزرگ) هستند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد و بررسی عرفان های نوظهور – دالایی لاما |
یکی دیگر از این عرفان های نوظهور، عرفان دالای لاما است، اصل کلمه ی دالای لاما یعنی اقیانوس علم و به معنی کسی است که علم بی کران دارد. یعنی کسی که علم غیب و علم فراوان دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقدي بر اندیشه هاي کوئلیو |
این نویسنده برزیلی با حمایت هاي تبلیغاتی رسانه هاي صهیونیستی توانسته اندیشه هاي شبه عرفانی خود را در قالب داستان و رمان در کشورهاي مختلف دنیا پخش کند، به طوري که کتابهاي این نویسنده بعد از کتاب مقدس از بیشترین هزینه، سرمایه و گسترده ترین چاپ و توزیع جهانی برخوردار است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقدى بر يك مكتب عرفانى نوظهور، فالون دافا(2) |
در قسمت قبل اين مقاله مباني تائوئيستي و نيز تائوئيسم و بوديسم در مكتب عرفاني فالون دافا به خوانندگان گرامي معرفي شد. در ادامه مبحث تزكيه جسم و ذهن از منظر اين مكتب عرفاني بررسي و در پايان ارزيابي كلي و نهايي از فالون دافا تقديم مي شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقدى بر يك مكتب عرفانى نوظهور، فالون دافا(1) |
نياز معنوي انسان امروز، بازار گرمي براي مروجان و مدعيان مرام هاي معنوي و مكاتب عرفاني ايجاد كرده است. يكي از مشاهير اين عرصه لي هينگجي، بنيان گذار روشي نوظهور به نام فالون دافا است، كه با تبليغات وسيع و حمايت هاي بين المللي، در حال گسترش در جهان است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ساى بابا: معنویت مخملین |
ساتیا ساى بابا نام دیرآشناى عرصه عرفان هاى نوظهور و معنویت هاى مخملین است که آوازهاى جهانى داشته، بخشى از فضاى فرهنگى و عقیدتى جامعه ما را نیز تحت تأثیر قرار داده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقد و نفی دیدگاه هاي اوشو |
بررسی عشق در اندیشه اشو وقتی تفسیر اُشو را از عشق متوجه می شویم و نگاه به معشوقه را می بینیم ایده ها به کلی عوض می شود و می فهیم که منظور اُشو از عشق چیست؟ و ما در اینجا فقط سخنان او را براي بررسی بیان می کنیم و تفصیل آن در کتابهاي عرفانی موجود است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقدي بر عرفان سرخپوستی |
عرفان سرخپوستی از نوع عرفان هاي طبیعت گرا است, به این معنا که متعلق شهود در آن، وحدت روح با طبیعت و فناي نهایی سالک در نیروي طبیعت است. هیچ امري در دنیا داراي بطن و معنایی نیست، از اعتقادات عرفان سرخپوستی است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نیم نگاهی به عرفان سرخپوستی |
عرفان سرخپوستي از جمله عرفان هاي نوظهور در كشور است كه از آن به عرفان ساحري هم ياد مي شود. در دهه اخير كتاب هايي با نام اين مسلک در کشورترجمه و چاپ گرديد. مؤسس اين جريان کارلوس کاستاندا است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تاريخچه وهابيت در عربستان |
در طول تاريخ اسلام پيوسته افراد و گروه هايي بوده اند که در فهم اسلام، گرايش به خشکي، جمود و تعصب داشته اند. اگر چه بر حسب شرايط تاريخي، اجتماعي و فرهنگي قدرت نفوذ افرادي که چنين تمايلاتي داشته اند در نوسان بوده، اما هميشه در صحنه حضور داشته اند. |
|
|
|
|
|
|
|