|
|
قرآن کریم، مهم ترین منبع استنباط اصول اعتقادی |
در نظر سلفیان بهترین منبع کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) است و بهترین هدایت، هدایت ایشان است و شر امور، هر امری است که حادث باشد و مطابق حدیثی از پیامبر، هر چیز جدید بدعت است و هر بدعتی ضلالتی در آتش است. سلفیان با این حدیث با هر نوع تفکر جرید مخالفند و به همین علت با عقل و قیاس و استحسان و سد ضرایع مخالفت کرده و تصور می کنند عقل از منابع شناخت نبوده و از افکار وارداتی یونانیان است؛ لذا با عقل گرایی مخالفت کرده و آن را از امور حادث قرن سوم به بعد می دانند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سنت پيامبر، در دیدگاه سلفیه |
سنت در لغت به معناي راه و روش است اعم از اينکه نيکو باشد يا زشت، حسنه باشد يا سيئه. در قرآن و روايات نيز به همين معناي لغوي آمده است. اما سنت در اصطلاح علما داراي معناي متعددي و مختلفي است و در هر علمي به معناي خاصي به کار ميرود که اگر چه ميان اين تعاريف شباهتهاي زيادي وجود دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عقل از منظر وهابيان |
در اين تاريخ پرتحول، فرقهها و مذاهب گوناگون و با انگيزهها و مباني مختلفي ظهور نموده و برخي از آنان پس از چندي به فراموشي سپرده شدهاند و برخي نيز با سير تحول همچنان در جوامع اسلامي نقشآفرينند، اما در اين ميان، فرقه وهابيت را سير و سرّ ديگري است؛ زيرا اين فرقه با آنکه از انديشه استواري در ميان صاحبنظران اسلامي برخوردار نيست، اما بر آن است تا انديشههاي نااستوار و متحجرانه خويش را به ساير مسلمانان تحميل نموده و خود را تنها ميداندار انديشه و تفکر اسلامي بقبولاند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تفسير کلامى |
در گرايش کلامى، مفسر از آيات قرآن براى دفاع از باورهاى مذهبى خويش يا پاسخ به شبهات مخالفان استفاده مى کند و در اين راه از استدلال هاى عقلى و کلامى نيز بهره مى گيرد. تفسير کلامى از شاخه هاى تفسير عقلى و اجتهادى است. |
|
|
|
|
|
|
|