|
|
بدعت چيست؟ |
يکي از کلمات پرکاربرد نزد وهابيان، واژه «بدعت» است. با مراجعه به فتاواي وهابيان پي ميبريم که بسياري از اعمالي که در بين مسلمانان سنّت است، نزد آنان به عنوان بدعت مطرح ميشود؛ اين نيست مگر به جهت تحجّر و تنگ نظري آنان در دين و فهم شريعت، يا اينکه در پشت قضيه اغراض سياسي خاصي وجود دارد. با آنکه ميدانيم دين و شريعت اسلامي از سوي پيامبر اسلام (صلّي الله عليه وآله وسلّم) به عنوان شريعت سهل و آسان معرفي شده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسی و نقد دیدگاه های سلفیه در توحید |
اکنون با توجّه به مبانی سلفیه به طرح دیدگاهای آنان در باب توحید میپردازیم. همانگونه که در مقدمهی متذکّر شدیم مقصود ما در این پژوهش از عنوان توحید، همهی مسائل مربوط به شناخت خدا، اعم از اثبات وجود خدا، معنای توحید و اقسام توحید و اثبات آنها و مباحث مربوط به اسما و صفات الهی است که در این فصل به اثبات وجود خدا و توحید به معنای خاص آن میپردازیم. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توحید در فلسفۀ اسلامی |
نظریۀ توحید در معارف صوفیانه از چند جهت قابل بررسی است: 1. از جهت سلوک عملی و معرفتی انسان به سوی خدا؛ 2. از حیث وجودی و رابطۀ خدا با عالم هستی؛ 3. در پیوند با نظریۀ انسان کامل. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توحید در علم کلام |
در تاریخ علم کلام اصطلاح «توحید» در 4 معنای متفاوت به کار رفته است. این تصور که منظور از توحید در علم کلام تنها موضوع «یکتایی و بیهمانندی» خداوند (توحید به معنای اخص) است، درست نیست. در مؤلفات بسیاری از متکلمان، توحید عنوان همۀ مباحث مربوط به ضرورت خداشناسی و راههای عقلانی و غیرعقلانی آن قرار داده شده که «توحید به معنای اخص» تنها یکی از آنها ست. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توحید در قرآن و روایات |
توحید، اصطلاحی مهم در فرهنگ و معارف اسلامی که از حیث عقیده، باور به یکتایی خداوند، و از حیث عمل، منحصر کردن عبادت به خدای یکتا ست. از آنجا که توحید محوریترین آموزۀ اسلام و دیگر ادیان توحیدی است، این آموزه در ابعاد گوناگون فرهنگ اسلامی بازتاب داشته، و در علوم و معارف دینی نیز مباحث گستردهای بدان اختصاص یافته است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسی توحید و شرک از دیدگاه وهابیت |
نقش اساسی و کلیدی در مباحث توحید و شرک بر عهده مبنائی است که یک متفکر در تحلیل توحید اتخاذ میکند. در اینجا ما مبانی وهابیت را در مباحث توحید و شرک بطور کامل تشریح میکنیم. ما ابتدا اقسام توحید را از دیدگاه وهابیان ذکر مینمائیم و سپس هر یک از اقسام را براساس دیدگاه مزبور تحلیل مینمائیم. |
|
|
|
|
|
|
|