|
|
آيا اميدوارى به رحمت خداوند زمينه ارتكاب گناه نمى شود؟ |
كسانى كه با اميد به رحمت خداوند گناه مى كنند بايد بدانند خداوند همان گونه كه داراى رحمت است، كيفر وى نيز براى گناهكاران آماده است; بنابراين، اشتباه است كه تنها به رحمت خدا توجّه كنيم و خويشتن را از خشم او در امان بدانيم. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چه كنيم كه با معرفت كامل به خداوند، او را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببينيم؟ |
معرفت خداوند مراتبى دارد و از آنجا كه خداوند وجودى نامحدود است و همه صفات كمالى را بطور نامحدود داراست، عرفان آن ذات بى همتا به طور كامل براى هيچ كس ميسّر نيست.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا براى اينكه خداوند به ما نعمت داده است بايد او را دوست داشته باشيم؟ |
اين يكى از مراتب دوستى است كه انسان كسى را كه به او نعمت داده دوست بدارد و در برابر نعمت او سپاسگزار باشد و خداوند كه اين همه نعمتها به انسان داده بايد او را دوست داشت و در برابر نعمتهاى بيكران اوسپاسگزار بود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگر شخصى بدون علم به حرمت كارى آن را به اميد رحمت الهى انجام دهد، آيا مشمول رحمت خدا مى شود؟ |
اگر كسى كارى را به خيال آنكه واجب است به اميد ثواب انجام دهد در واقع حرام باشد، -چنان كه برخى محقّقان فرموده اند - خداوند ثواب انقياد و فرمانبرى را به وى عنايت مى فرمايد. چنين شخصى از عقاب آن كار مصون خواهد بود; زيرا به حرام بودن آن علم نداشته است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دوست داشتن خدا چگونه با دوست داشتن ديگران قابل جمع است؟ |
خيلى از موضوعات هستند كه داراى اتحاد معيار و مفهوم مى باشند، براى مثال اطاعت از خدا تكليف ماست; اما اطاعت از رسول خدا((صلى الله عليه وآله)) نيز مانعلى ندارد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عشق به خداوند چگونه با ديگر تمايلات و عشقهاى انسان قابل جمع است؟ |
اساساً انسان موجودى عاشق آفريده شده است. چيزى كه هست معشوق هاى انسان ها با يكديگر و نيز معشوق هاى يك انسان در طول زندگى متفاوت است. چه بسا انسان در برهه اى از زندگى خود معشوق هاى متعددى داشته باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عوامل انحراف انسان از مسير عبوديّت چيست؟ |
نفس و هواهاى نفسان. آنجا كه انسان به پيروى از خواسته ها و هواهاى لجام گسيخته و بى حّد و خصر نفس گردن مى نهد، از اوامر الهى و رضاى خدا فاصله مى گيرد. در روايتى آمده است:«اعدى عدوّك نفسك التّى بين جنبيك; بزرگ ترين دشمن تو نفس تو كه در بين دو پهلوى تو قرار دارد، مى باشد». |
|
|
|
|
|
|
|