|
|
چگونه بايد به وجود خدا يقين پيدا كرد زيرا استدلال گرچه راه سخن را مى بندد امّا هميشه يقين آور نيست؟! |
يكى هست كه جهان را آفريده امّا غايب است و دل انسان با او آشنا نيست او را نمى يابد يك موجودى هست كه اين جهان را آفريده و آن را تدبير مى كند. - البته شناخت عقلى يقينى است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خودشناسى و خودسازى قبل از خداشناسى است؟ |
يكى از راه هاى خداشناسى، خودشناسى است; راه هاى ديگرى نيز براى پى بردن به وجود خداوند وجود دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چطور مى توان بوجود خداوند متعال يقين كرد؟ |
در اين باره يا بايد در جهت تزكيه نفس و پاكى باطن كوشش نمود و خود را شناخت كه موقّت نفس راهى است براى موقت پروردگار يا از طريق براهين و استدلالهاى عقلى و فلسفى به وجود خداوند يقيين حاصل نمود |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چگونه بايد به وجود خدا يقين پيدا كرد زيرا استدلال گرچه راه سخن را مى بندد امّا هميشه يقين آور نيست؟! |
يكى هست كه جهان را آفريده امّا غايب است و دل انسان با او آشنا نيست او را نمى يابد يك موجودى هست كه اين جهان را آفريده و آن را تدبير مى كند. - البته شناخت عقلى يقينى است. امّا اگر انسان تدريجاً تعلّقات خودش را از غير خدا قطع بكند و دلبستگى به غير خدا نداشته باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خدا روح است؟ |
خداوند متعال مانند هيچ يك از آفريده ايش نيست و هر چه در ذهن تصور كرد او نمى تواند باشد بر اين اساس خدا نه روح است و نه جسم بلكه خالق و آفريدگار و محيط بر روح و جسم مى باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
وجود خدا از كجا سرچشمه گرفته است؟ |
هرموجودى كه داراى هستى است ياهستى از خود اوست ياهستى خويش را از ديگرى گرفته است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا از بين رفتن جهان و آمدن قيامت باين معنى نيست كه وجود خدا بى اثر باشد؟ |
گر چه مسلم است كه نظامى كه در حال حاضر برزمين و ديگر كرات آسمانى حاكم است پيش از پديد آمدن قيامت از بين مى رود اما بايد توجه داشت كه از بين رفتن اين زمين باعث - نمى شود كه جهان از بين برود چه اينكه نظامى ديگر جايگزين آن مى گردد و زمانى نخواهد آمد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خدا هم مانند موجودات ديگر مى تواند آفريدگارى داشته باشد؟ |
اين صحيح نيست كه گفته شود موجودى كه موجودات ديگر را از نيستى به هستى آورده خودش هم بايد از نيستى به هستى آمده باشد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خدا چيست؟ و آيا با موجودات است و يا جداى از آنها؟ |
خدا هستى نامحدود و آفريدگار جهان و جامع همه كمالات است و نقص و عيبى در ذات وى راه ندارد و هستى او عين ذات مقدّسش مى باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خدا چگونه به وجود آمده است؟ |
خداوند موجودى است كه هستى عين ذات او است و داراى تمام كمالات غيرمحدود است و هيچگونه نقص و نياز و ناتوانى در ذاتش راه ندارد. |
|
|
|
|
|
|
|