|
|
وجود خدا را از قول يكى از دانشمندان بنويسيد؟ |
غيرممكن است كه قوانين ونواميس جهان در نتيجه ى تصادف به وجود آمده باشد چون قانون و نظم و عقل و ذكاء لازم و ملزوم همند و چنانچه كسى ادعاى تصادف بكند فوق العاده عجيب و شگفت انگيز است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چطور باور كنيم خدايى كه به آن عقيده داريم ساخته ذهن ما نيست؟ |
دليل هاى قاطع و روشنى كه بر وجود خدا دلالت دارد ما را به وجود خدايى هدايت مى كند كه واقعيّت خارجى است و آفريده ذهن نيست; زيرا صورت ذهنى، مخلوق ما است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چگونه خداوند مى تواند بى علّت باشد؟ |
خداوند علّت ندارد زيرا چيزى علّت مى خواهد كه در ذاتش اقتضاى وجود و هستى نباشد و ديگرى او را موجود كند به تعبير فلسفى ممكن، علّت مى خواهد و خداوند واجب الوجود است يعنى ذاتش عين وجود و هستى است و نياز به علّت ندارد./ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خدا از چه كسى متولد شده و محل ولادت او كجا است؟ |
طرح اين سوال صحيح نيست زيرا خداوند مانند ديگر موجودات نيست كه شروع و پايانى داشته باشد و ازموجودات ديگرى متولد شود زيرا اگر چنين باشد بايد وجود هستى خود را از ديگرى گفته باشد و در هستى محدود باشد در حاليكه خداوند محدود نيست او موجودى است نامحدود |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا وجود خداوند از سنخ موجودات مادّى است؟ |
وجود خداوند قابل مقايسه با مخلوقات نيست. وجود مخلوقات، محدود است و از حدودى برخوردار است كه از آن به «ماهيّت» تعبير مى شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خدا روح است؟ |
خداوند متعال مانند هيچ يك از آفريده ايش نيست و هر چه در ذهن تصور كرد او نمى تواند باشد بر اين اساس خدا نه روح است و نه جسم بلكه خالق و آفريدگار و محيط بر روح و جسم مى باشد./ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قبل از آنكه خداوند اين جهان را بيافريند در كجا بوده است؟ |
اينگونه سؤالات از آنجا ناشى مى شود كه با چون هميشه سر و كار با اجسام و موجودات مادى داشته ايم عادت كرده ايم كه براى هر چيز مكان مشخصى قائل شويم و غافل از آنكه وجود خدا مادى نيست تامكانى بخواهد و محدود نيست تاجايى نياز داشته باشد خدا از هر نظر نامحدود است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خداوند چگونه آمده است؟ |
اين سؤال در مورد چيزى صحيح است كه قبلاً وجود نداشته و بعد بوجود آمده است ولى در مورد - خداوند كه ذاتش عين هستى است و از ازل وجود داشته سؤال مذكور صحيح نمى باشد و اگر خداوند قبلاً وجود نداشته باشد مانند مخلوقات احتياج به خداى ديگرى- دارد كه باو هستى بدهد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خدا هم مانند موجودات ديگر مى تواند آفريدگارى داشته باشد؟ |
اين صحيح نيست كه گفته شود موجودى كه موجودات ديگر را از نيستى به هستى آورده خودش هم بايد از نيستى به هستى آمده باشد زيرا خداوند ذاتش عين هستى آمده باشد نه اينكه چيزى باشد كه هستى بر او - عارض شده باشد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چطور باور كنيم خدايى كه به آن عقيده داريم ساخته ذهن ما نيست؟ |
دليل هاى قاطع و روشنى كه بر وجود خدا دلالت دارد ما را به وجود خدايى هدايت مى كند كه واقعيّت خارجى است و آفريده ذهن نيست; زيرا صورت ذهنى، مخلوق ما است. |
|
|
|
|
|
|
|