|
|
آيا خداوند نور است؟ چگونه ممكن است نور، توانايي آفرينش زيباييها و موجوداتي را داشته باشد؟ |
نور عبارت است از آن چه در ذات خود ظاهر و روشن باشد و از نظر آثار بيروني هم روشن كنند? غير خود باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ذات خدا از چيست؟ |
اوّلاً خداوند مخلوق نيست تا از چيزي به وجود آمده باشد. خدا موجودي است كه هستي را خودش دارا است، يعني آفريده و مخلوق موجود ديگري نيست، بلكه آفريدگار جهانيان ميباشد، و وجودش برايش ذاتي است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
امروزه در بين جوانان سؤالات فراواني در مورد وجود خدا مطرح است. آيا اين گونه سؤالات صحيح است؟ |
پرسش نقطة شروع و مبدأ جهش فكري است، بدين لحاظ يك امتياز در مسير تفكر است. كسي كه توان طرح سؤال ندارد و پرسيدن را نياموخته، هنور در نقطه شروع قرار نگرفته است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علت خداوند چيست و چگونه به وجود آمده است؟ |
خداوند هميشه بوده و هميشه هم خواهد بود. به اصطلاح خدا موجودي ازلي و ابدي است. خدا از جايي نيامده، يعني علتي او را به وجود نياورده، بلكه او بي نياز از علت است و هستي او عين ذات او است، نه اين كه موجود ديگري به نام "علت" خدا را هستي دار كرده باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خدا را كه آفريده است؟ |
خداوند هميشه بوده و هميشه هم خواهد بود. به اصطلاح خدا موجودي ازلي و ابدي است. خدا از جايي نيامده، يعني علتي او را به وجود نياورده، بلكه او بي نياز از علت است و هستي او عين ذات او است، نه اين كه موجود ديگري به نام "علت" خدا را هستي دار كرده باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چرا خدا بايد خدا باشد و ويژگي هاي خاص خدا بودن را داشته باشد؟ |
اگر خدا ويژگي ها و صفات خداوندي را نداشته باشد، خدا نمي شود، بلكه مي شود يكي از موجودات مثل ما. اگر خدا با چشم ديده شود، مي شود يك موجود محدود و مادي و نيازمند به مكان و زمان؛ محال است كه خدا شود؛ همين طور است اگر نياز به غذا داشته باشد يا از كارش خسته شود، يا احتياج به خواب و استراحت داشته باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آيا خدا يكي است؟ |
خدا يكي است و محال است كه بيش از يكي باشد، زيرا بايد نيازمند و محتاج نباشد، وگرنه خدا نيست، بلكه مخلوق است. لازمه وجود دو خدا نيازمند بودن هر دو است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خداوند از كجا و چگونه به وجود آمده است؟ |
خداوند هميشه بوده و هميشه هم خواهد بود. به اصطلاح خدا موجودي ازلي و ابدي است. خدا از جايي نيامده، يعني علتي او را به وجود نياورده، بلكه او بي نياز از علت است و هستي او عين ذات او است، نه اين كه موجود ديگري به نام "علت" خدا را هستي دار كرده باشد |
|
|
|
|
|
|
|