|
|
در (عام الوفود) چه اتفاقات مهمّي رخ داد؟ |
فتح مكه، تسليم ثقيف و فراغت از تبوك عظمت اسلام و حقانيت اين آيين را بيش از پيش ثابت كرد، ديگر قبايل تدريجاً به معارف اسلام آشنا شدند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
منظور از امدادهاي غيبي خداوند متعال چيست؟ |
"غيب" به معناي نهان و پشت پرده است; يعني آن چيزهايي كه از حواس ظاهري ما نهان است و پشت پرده محسوسات واقع شده است; قرآن كريم كلمة غيب را به مناسبتهايي به كار برده، چنان كه ميفرمايد: "اَلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ...; (بقره، 3) ]پرهيزكاران[ آنها هستند كه به غيب ايمان ميآورند... ."
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خصوصيات فرد غضب شده با فردي كه مورد لطف خدا قرار گرفته چيست؟ |
امّا برخورداري از رحمتهاي خاص خداوند، بر اساس لياقت و شايستگي افراد است و بايد براي كسب آنها تلاش كرد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ديدگاه قرآن در مورد قيام براي خدا چيست؟ |
انسان موظّف است كارهاي خود را براي خدا انجام دهد، به خصوص كارهاي عبادي كه هدف از آنها نزديك شدن بنده به خداست، مانند: نماز، روزه، زكات، خمس و... اگر انگيزة انسان در كاري غير خدا باشد، آن كار هيچ ارزشي در پيشگاه خدا ندارد و باطل است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چگونه ميتوان روحية عرفان و معنويت را در وجود خود رشد داد؟ |
"عرفان" در اصطلاح عبارت از معرفت قلبي كه از طريق كشف و شهود (نه بحث و استدلال) حاصل ميشود كه آن را علم وجداني هم ميخوانند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انتقال نشئه، جذبه، مراقبت و توجه در چه مواردي حاصل ميشود؟ آيا مخصوص به سنّ خاصّي است؟ |
اصطلاحاتي كه شما به كار بردهايد اصطلاحات عرفاني و اخلاقي است و به نظر ميرسد منظور شما اين است كه، چگونه انسان ميتواند به مقام توجه به حق تعالي، مراقبت و معرفت برسد؟ در مجموع بايد گفت كه: رسيدن به معرفت و كمال مخصوص سن خاصّي نيست. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اولين اقدام پيامبر براي پيشرفت اسلام در خارج شبه جزيره چه بوده است؟ |
هنگامي كه قدرت اسلام بالا گرفت و مي بايست دامنه آن به خارج جزيره عربستان نيز گسترده شود و نخستين شعاع خورشيد اسلام در بيرون جزيره بتابد، پيامبر براي انجام فرمان خداوند متعال رسولاني را همراه نامه براي كسرا (شاه ايران)، قيصر (حاكم روم) (طبري 2/288)، نجاشي (حاكم حبشه) و مقوقس (فرمانرواي مصر) و عدّه ديگري از سران و زمامداران فرستاد و آنان را به اسلام دعوت كرد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سير تاريخي ورود پيامبر و مسلمانان به مدينه چگونه بود؟ |
پس از هجرت مسلمانان، پيامبر در مكه همچنان منتظر دستور خداوند بود از طرفي قريش با اسلام آوردن مسلمانان مدينه و مهاجرت مسلمانان مكه احساس خطر بسيار جدي كرد، اين دفعه تصميم گرفت كار شخص پيامبر، رهبر اصلي را يكسره كند، پس از مشورتهاي زياد بر آن قرار گذاشتند كه تمام قبايل، با قريش در كشتن او شريك شوند در همين وقت خداوند دستور هجرت را صادر كرد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بيعت عقبه دوم چه بود و سخنان مهمي که در اين جلسه ردّ و بدل شد چه بود؟ |
گسترش اسلام در مدينه موجب آن شد كه جمعي تصميم بگيرند مخفيانه در سفر حج با پيامبر ملاقات كنند و درباره امور خود و دعوت آن حضرت به مدينه با او صحبت نمايند، |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پيامبر در بيعت عقبه اوّل با چه گروهي ملاقات کرد و ثمره آن چه بود؟ |
پيامبر با گروهي از اهل مدينه ـ كه بعداً به انصار معروف شدند ـ ملاقات نمود و اين در عقبه بود، اين گروه از طايفه خزرج بودند، آنها را به خدا و اسلام دعوت كرد |
|
|
|
|
|
|
|