|
|
عقل و دین (4) |
در میان طرفداران عقلگرایی حداكثری، كسانی بودهاند كه گمان میكردهاند گزارههای دینی نمیتوانند این معیار را تأمین كنند. از نظر كلیفورد (1845 ـ 1879)، ریاضیدان انگلیسی، هیچ نظامی از اعتقادات دینی نمیتواند با این معیار سختگیرانه اثبات تطابق پیدا كند. در طرف مقابل نیز كسانی مانند جان لاك ( 1632 ـ 1704) فیلسوف تجربهگرای انگلیسی، توماس آكویناس (1224 ـ 1274)، قدیس و الهیدان بزرگ مسیحی، معتقد بودند كه مسیحیت میتواند با این معیار تطبیق كند و به نحو حداكثری به اثبات برسد، به شرط آنكه درست فهمیده شود. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عقل و دین (3) |
ایمان ابراهیم ـ علیه السلام ـ نیز ایمانی كاملاً عقلانی بود و داستان قربانی كردن فرزند نیز كاملاً عقلانی است؛ زیرا فرزند نیز مانند هر چیز دیگری مملوك خداست و اختیار او به دست خداست و اگر خدا بخواهد، قربانی كردن او و بازگرداندن امانت به مالك اصلیاش عملی اخلاقی و عقلانی است. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عقل و دین (2) |
در واقع ایمان نداریم و به جای پرستش واقعیت غایی (خداوند)، علم و منطق و عقل را پرستیدهایم. به اشاره باید گفت كه ایمانگرایی در جهان اسلام پدید نیامد؛ زیرا آموزههای قرآنی و سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ همواره به تدبر و تعقل توصیه كردهاند و مؤمنان را از ایمان نامعقول باز داشتهاند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عقل و دین (1) |
آیا عقل در قلمرو دین جایی دارد؟ جایگاه و نقش آن در قلمرو دین چیست؟ آیا نقش عقل صرفاً در مقام تعلیم و فهم گزارههای دینی است، یا عقل در مقام تبیین و تعلیل نیز نقش دارد؟ نقش ایمان در دین چیست؟ فرآیند ایمانآوردن دارای چه مراحلی است؟ آیا ایمان متكی بر عقل است یا آنكه «دل دلایلی خاص خود دارد، كه عقل آن دلایل را نمیشناسد... |
|
|
|
|
|
|
|