|
|
علم و دين در نظرگاه سيد جمال |
سيد جمال را بحق از جمله مجدّدان مصلحان واحياگران تفكّر اسلامى برمى شمارند. از اين روى بررسى مواضع بزرگانى چون او دربرابر مظاهر تمدن جديد غرب بويژه فرآورده هاى دانش تجربى زمان خويش مى تواند برخوردار از آموزه هايى عبرت زا براى همه خواستاران ورهروان مسير تحول دينى باشدو ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم شناسي فلسفه دين و كلام جديد |
پيش از هر سخني درباره فلسفه دين و دانش مسائل جديد كلامي، لازم است درباره اصطلاحات و واژههاي چندي بررسي فشردهاي داشته باشيم.و ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عنصر ايمان و نقد قرائت هاي موجود |
دلمشغولي ديرپاي و مقدّس انسان، نيل به سعادت و جاودانگي است. تنها راه رسيدن به اين مقصود، ايمان است. ايمان، به انسان حيات و پويايي ميبخشد. مؤمن كسي است كه ديوارهاي بلند خوديّت را فرو ريخته و با تمام وجود با خداي هستي پيوند خورده است و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم در چالش جهت مندي و ارزش مداري |
ارزش علم به عمل و كاربرد عملي آن است هرچند بعضي گفتهاند علم ارزش ذاتي دارد، ولي در مقايسه با غايت خلقت انسان وسيلهاي بيش نميباشد. وسيلهاي براي تحصيل كمال و سعادت انسان و به تعبير ديني، وسيلهاي براي وصول به قرب الهي يعني در واقع ارزش علم همواره در عمل ظاهر ميگردد و چنانكه بعضي گفتهاند:و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سرچشمه هاي نوانديشي ديني «درآمدي بر تاريخ كلام جديد» |
كتاب سرچشمه هاي نوانديشي ديني (درآمدي بر تاريخ كلام جديد) نوشته محمدجواد صاحبي كه چاپ اول آن در سه هزار نسخه در بهار سال 1381 و توسط انتشارات احياگران منتشر گرديده است، اين اثر تحرير مباحث مطرح شده مؤلف در مركز تخصصي كلام حوزه است كه در سال 1373 ايراد گرديد و در هنگام نشر به نظر حضرت آيت الله سبحاني نيز رسيده است...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسی سازگاری یا عدم سازگاری بین علم و دین |
قرنها اين بحثِ رابطه علم و دين در حوزه علم و در حوزه دين مطرح است. آيا اصولاً دين و علم با هم سازگار هستند يا نيستند؟ اين دعوا به حوزه علم و دين منحصر نشده است و اين پرسش درباره رابطه دين و فلسفه نيز مطرح است... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روشنگري چيست؟ |
در اين نوشتار، روشنگري و تاريخچه و مؤلفههاي برجسته آن بررسي شده است؛ مؤلفههايي همچون انسانگرايي، تساهل و مدارا، حقوق بشر و... .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خودبنيادي و تجدّد |
مشخصّه تجدّد نفي حجيّت اقوال و خودبنيادي است. در عالم قديم آدمي در سلسله مراتب موجودات جايگاه ويژهاي داشت كه تعلّق او را به عالم و به مدينه و امّت متعيّن ميكرد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نگاه ويژه به تحولات تاريخي دين تا عصر حاضر |
نويسنده، نخست، به نقل از هيلر، دينشناس آلماني، تعريفي مختصر از دين ارائه ميكند. سپس، نظر يك دين شناس ديگر را، كه به پنج گونه دين و دينداري در طول تاريخ اشاره دارد، شرح ميدهد...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و آزادی (5) |
افزایش بیماریهاى روانى از قبیل جنونها، خودكشىها، جنایتها، دلهرهها، اضطرابها، یاسها، بدبینىها، حسادتها و كینهها مهمترین پیامد چنین آزادى است; لذا افرادى چون فروید كه شعار آزادى جنسى را براى ایجاد نظم اجتماعى و برقرارى آرامش روحى سر دادند... |
|
|
|
|
|
|
|