|
|
دین و دنیا (2) |
اگر گفته می شود: (علی عالم است) برای صدق حقیقی این قضیّه و برای توصیف علی به علم حقیقتاً لازم نیست ذات علی و ذات علم یكی باشد، كافی است در وجود خارجی اتّحاد داشته باشند و این همه را باید از بدیهیّات بحث قضایا شمرد. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و دنیا (1) |
یكی از عمده ترین سخنان سكولاریست ها، كه از دیرباز در نوشته های آن ها مطرح بوده و همواره هم تكرار می شود، این است كه دینِ ثابت نمی تواند به نیازهای متغیّر انسان پاسخ گوید. انسان دائماً در تحوّل است و نسبت وی با محیط اطرافش تغییر می كند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم دینی (1) |
علم و عالمان در هر جامعه و مركز علمی، تابعیتی از هویت فرهنگی آن جامعه و مركزند و اصولا مؤسسه های آموزشی و پژوهشی، طبق فرهنگ و ایدئولوژی، اقدام به برنامه ریزی و سامان دهی می كنند و این تصور كه از طریق نظام آموزشی غربی می توان به اهداف اسلامی دست یافت، ادعایی فریب كارانه است ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم دینی (2) |
علومی كه با هدف تبیین و تفسیر كتاب و سنّت تدوین می گردند؛ مانند اصول فقه، علوم قرآن، ادبیات، منطق، فلسفه، هرمنوتیك و....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم دینی (3) |
در واقع، تصورات فلسفی خود را مبنی بر وجود نور، حركت و غیره پذیرفته است؛[1] رابعاً، نه تنها مشاهدات، مسبوق به نظریه اند و نه تنها زبان تجربیات همراه با تئوری ها هستند بلكه تولد علم، منوط به بسیاری از پیش فرض های جهان شناختی و معرفت شناختی است... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم دینی (4) |
3. تأثیر دین بر مبادی و مسلمات علوم تجربی پیش فرض های متافیزیكی مانند انحصار هستی در ماده، تفكیك معرفت شناختی و هستی شناختی عالم ناسوت و جبروت امكان شناخت عالم طبیعت یا شكّاكیّت و نسبیت معرفت شناختی، در مبادی علوم تجربی مانند اصل سادگی و افزایش در كاركردها اثر می گذارند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی(7) |
دكتر كنه در كتاب «حقوق طبیعی» مینویسد:[1] «منظور از قانون فیزیكی، جریان منظم هر رویداد فیزیكی از نوع طبیعی بوده و سودمندترین قانون برای بشر است. منظور از قانون اخلاقی، در عمل اخلاقی انسان و البته موافق با سودمندترین نظم فیزیكی بشر است. این قوانین مجموعهای را به نام قانون طبیعی تشكیل میدهند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی (6) |
گروه نخبه قدرتمند، آن گونه كه میلز توصیف میكند، اساساً از متخصصان ثروتمند و سفید پوست آنگلو ساكسون (مرد) تركیب شده كه بسیاری از آنها به دانشگاههای معتبر معینی رفتهاند، به باشگاههای معینی تعلق دارند ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی (5) |
شكل دیگر دموكراسی، یعنی دموكراسی نمایندگی چند حزبی جلوهی امروزین حكومت مردم است. دموكراسی نمایندگی به این معناست كه تصمیمات مربوط به جامعه، نه توسط تمام اعضای آن، بلكه توسط افرادی كه آنها را برای این منظور انتخاب شدهاند گرفته میشود... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و عدالت اجتماعی (4) |
برای اسارت و محروم شدن از حق انتخاب، به مداخلهی دیگران نیازی نیست؛ چرا كه همواره عوامل و مؤثرهایی وجود دارد كه میتوانند در سنجش و انتخاب آزاد آدمی تأثیر گذارده، دامنهی آزادی او را محدود كنند... |
|
|
|
|
|
|
|