|
|
جامعه و حاكمیت دینی (2) |
به هر حال، برای اثبات ضرورت حكومت به ادله گوناگونی میتوان تمسك جست كه برخی از مهمترین آنها عبارتند از... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعه و حاكمیت دینی (1) |
«كانَ النَّاسُ أُمَّهً واحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیَما اخْتَلَفُوا فِیهِ»؛[1] (در آغاز) مردم امت یگانهای بودند، آن گاه خداوند پیامبران را مژده آور و هشدار دهنده برانگیخت، و با آنان به حق، كتاب آسمانی فرستاد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و تئوری تحوّل |
چگونگى خلقت انسان از زمره ى مسائل دیرین و باستانى است كه شاید از زمان پیدایش انسان مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. با نگاهى كوتاه به كتاب هاى آسمانى ادیانى چون یهود، مسیحیت و اسلام، قدمت این بحث به خوبى نمایان مى شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و مدرنیزم(4) |
بعد از این جهان، جهانى دیگر است، و آن جهان، جهان ابدیت و جهان پاداش و كیفر اعمال است . تقریبا دو هزار آیه در قرآن (یعنى یك سوم قرآن) در مقام بیان جهان آخرت و كیفیت اثبات معاد و دفع شبهات نسبتبه آن و كیفیت نعمتها و عذابهاى اخروى است .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و مدرنیزم(3) |
از این رو اگر اندیشهاى تحت تاثیر دین بوده و حتى اگر در زمان قبل سابقهاى نیز نداشته بلكه در زمان حاضر مطرح شده باشد باز هم یك اندیشه سنتى است و اندیشه مدرن نمىباشد ولى برعكس اگر اندیشهاى، انسان و عالم ماده را محور همه امور قرار داده و در صدد نفى هرگونه مرجعیتى - چه دینى و چه غیر دینى - وراى عقل ابزارى معتمد بر حس بشر باشد چنین اندیشهاى مدرن است هر چند كه در زمانهاى قبل نیز سابقه داشته باشد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و مدرنیزم(2) |
این واقعه غمناك و تراژدى تاریخى، یعنى كشته شدن فرزند خدا، در حقیقت فدیهاى است كه خداى پدر با برنامه و طرح پیشینى و ازلى خود، جهت نجات بشریت انجام داده است . به بیان دیگر، عیسى با كشته شدن خویش، كفاره همه گناهان ذاتى بشریت را پرداخت كرده است ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دین و مدرنیزم(1) |
گستره و تسلط فرهنگ و تمدن غرب بر مشرق زمین و انفعال و تاثیرپذیرى برخى از مشرق زمینیان، بحث و كاوش در این باره را ضرورى مىسازد . به علاوه نسبت میان فرهنگ اسلامى و فرهنگ مدرن و سازگارى یا تضاد و ناسازگارى میان آن دو، شناخت مؤلفههاى جهانبینى مدرن را براى مسلمانان امرى مهم و حیاتى مىگرداند . این نوشتار در صدد تبیین رابطه میان اندیشه اسلامى و مدرنیسم است . .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سیماى جهانى شدن اسلامى (5) |
اگر دعوت اسلامى مؤثر نیفتاد و انسانهاى لجوج به مقابله با اسلام برخاستند و یا كسانىكهدعوترا پذیرفتند، با خطر مواجه شوند، آنگاه اسلام بر جهاد و یا دفاع تاكید مىورزد . به آیاتى در این باره توجه كنید.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سیماى جهانى شدن اسلامى (4) |
به علاوه، امامت و رهبرى از ویژگیهاى دیگرى برخوردار است، از جمله: مركز وحدت و یكپارچگى، زعامت معنوى و سیاسى، اساس و پایه فعالیتبشریت، هسته مركزى نظم اجتماعى، مشروعیتبیعت مردم، اسوه فردى و جمعى . .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سیماى جهانى شدن اسلامى (3) |
این مطلب در مزامیر داوود، مزمور (فصل) 37 به این صورت آمده است: «حلیمان وارث زمین خواهند شد .» زبور در اینجا، نه زبور داوود، بلكه به اعتقاد مرحوم طبرسى، مراد مطلق كتاب آسمانى است . از این رو، برخى از مفسران، آیه یاد شده را این گونه ترجمه مىكنند: «علاوه بر قرآن در زبور هم گفتیم: بندگان شایستهام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!» |
|
|
|
|
|
|
|