|
|
قضا و قدر |
از مراجعه به تاريخ اسلام به دست مي آيد كه مسالة قضا و قدر الهي يكي از باسابقه ترين مسائل كلامي است كه پس از مسئله «امامت » توجه مسلمانان را به خود جلب كرده است و برداشتهاي عاميانه اي كه اكثريت مسلمانان از اين مسئله داشتند، برداشت جبرگرايانه بوده است و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قضاء حتمى و غير حتمى |
در آثار و روايات دينى و اشارات قرآنى از قضا و قدر حتمى و قضا و قدر غير حتمى ياد شده است و چنين مىنمايد دو گونه قضا و قدر است: حتمى و غير قابل تغيير غير حتمى وقابل تغيير. و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قضا و قدر و سرنوشت انسان |
آیات و روایات فراوانی اشاره دارند که دعا، صدقه و نیکوکاریهای انسان، بهدگرگونی و بهبود وضع زندگی میانجامد؛ یعنی پیآمد کارهای خوب و بد انسان در تغییرسرنوشت او، یکی از قضا و قدرهای کلّی و ثابت به شمار میرود و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قضا و قدر الهی چیست؟ آیا با اختیار انسان سازگار است؟ |
قضا در لغت عبارت است از یک اصل صحیح که بر استحکام، استواری و نفوذ کاریدلالت میکند.[1] قدر در لغت «حدُّ کل شیءٍ و مقداره و قیمته و ثمنه...؛ اندازه، مقدارو ارزش هر چیزی را» گویند.[2] راغب اصفهانی میگوید: «القدر و التقدیر تبیین کمیةالشی؛ قدر و تقدی، بیان مقدار چیزی استو ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علم خدا جهل بود ؟! |
در خاتمه بحثسرنوشت و قضا و قدر، بد نيستبه ذکر معروفترين اشکالات جبريون بپردازيم و آن را تجزيه و تحليل نماييم تا پاسخ آن روشن گردد و ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قضا و قدر |
قضا به معنای حکم ازلی ثابت در قانون عالم است و معلولات و اسباب و مسبباتی است که تغییر نمی پذیرد. و قدرتعین قضا ازلی در اندازه ای معین است که در اختیار انسان می باشد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چگونگي اسناد اضلال و هدايت به خداوند با تأکيد بر نظر علامه طباطبايي |
بحث از مشيت خداوندي، مستلزم تبيين مسئله قضا وقدر است. اسباب اختلاف عقايد در مسئله قضا و قدر نيز به سبب اموري چون مذاق و مشرب، عقايد پيش از اسلام، نحوه معاشرت، علما و ... بوده است؛ ضمن آنکه بحث از اين مسئله به دوره خاصي محدود نمي شود و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جبر و تفويض |
هر نظريه سياسي، مبتني بر يكسري مباني كلامي و عقيدتي است، تا در سايه آن مباني، دستگاه حاكمه، نظريه سياسي خود را براي مردمي كه بر آنها حكومت مي كند، بقبولاند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جايگاه بخشش و سخت گيري خداوند |
عارفي در جمع عده اي نشسته بود و از آثار اعمال و پاداش ايمان و نيكوكاري و جزاي بي ايماني و بدكاري سخن مي گفت و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توكل و نقش اسباب طبيعي |
به نظر مي رسد كه برخي باورها و اعتقادات با واقعيات هستي تناسب ندارند و نوعي تناقص و تضاد ميان آن چه هست و آن چه باور ذهن و نگرش و گرايش آدمي را سامان مي دهد يافت مي شود و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بداء |
يكي از اعتقادات مسلّم شيعه اماميه، بداء است.
« بداء » در لغت به معناي ظهور بعد از خفا مي باشد. چيزي كه بر انسان ها پوشيده بود، بعد از يك سري مسائل، عيان مي شود وانسان ها با پديده اي جديد مواجه مي شوند و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اختیار و قدرت الهی |
قدرت و توانایی از صفات كمال وجودی است، و خداوند كه همه كمالات وجودی را داراست، صفت قدرت را نیز دارد، بنابراین خداوند قادر و تواناست. در ثبوت این صفت برای خداوند اختلافی وجود ندارد. ولی در این كه حقیقت قدرت چیست و قلمرو قدرت الهی كدام است؟ اقوال مختلف وجود دارد و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اختيار و امر بين الامرين |
شيعه به پيروي از معصومين عليهم السلام عقيده دارد که با وجود مشيت الهي، انسان در کارها و افعالش داراي اختيار است قبلا اشاره کرديم که گروهي از اهل تسنن به خاطر انگيزه هاي سياسي و غير معتقد به جبر شدند اينها با اين اعتقاد بر سر دوراهي قرار گرفتند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اختيار |
اختيار، يعني برگزيدن و انتخاب نمودن يكي از دو راهي كه پيش روي ماست. شما مي خواهيد از اصفهان براي زيارت مرقد مطهر ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام به مشهد مقدس مشرف شويد و... |
|
|
|
|
|
|
|