|
|
معرفت شناسی دینی (3) |
در باره ى پیشینه ى تاریخى و سیر تحول هرمنوتیك و تفاسیر مختلف آن، مطالب فراوانى است كه به اختصار بیان مى گردد. اوّلین بار این اصطلاح توسط ارسطو به كار رفت; وى باب منطق قضایا از كتاب ارغنون را، بارى ارمیناس (Peri Hermeneias) به معناى « در باب تفسیر » نامید. ریشه ى بحث هاى هرمنوتیك معاصر در اندیشه و مكتوبات نیچه یافت مى شود.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معرفت شناسی دینی (2) |
نكته ى شایان ذكر دیگر این است كه مراد از معرفت دینى، آیا تك تك فهم هاى عالمان دین از دین یا متون دینى است یا هویت جمعى ـ هندسىِ آن مورد لحاظ است؟ به عبارت دقیق تر، فهم هر عالمى از دین، موضوع بحث این رشته ى علمى است یا فهم همگانى از گزاره هاى دینى كه مورد بحث یا رد و اثبات عالمان قرار گرفته است ؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معرفت شناسی دینی (1) |
از آن جهت كه بحث هاى معرفت شناسى دینى، نوعى تازگى در این دیار دارد، لازم است در آغاز، به توضیح و تبیین بعضى از اصطلاحات و یا به تعبیر دیگر به ذكر پاره اى از مبادى تصورى و تصدیقى آن مانند مفاهیم معرفت شناسى، معرفت دینى، متد و روش معرفت شناسى و مفهوم دین و ایمان بپردازیم. ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چیستی دین (3) |
هر مجموعه ى مفروضى از پاسخ هاى محكم و منسجم به معماهاى هستى بشر مانند تولد، ناخوشى یا مرگ كه معنایى براى جهان و زندگى به وجود مى آورد ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چیستی دین (2) |
علامه ى طباطبایى، اسلام در این آیه ى شریفه را به تسلیم در برابر معارف و احكامى كه از مقام ربوبیت صادر گردیده و به وسیله ى رسولان بیان مى شود تفسیر مى كند; و اختلاف شرایع را به كمال و نقص ارجاع مى دهد... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چیستی دین (1) |
مفاهیم نظرى، به ویژه مفاهیمى كه با انسان ارتباط دارند، به طور عمده در معركه ى آرا قرار مى گیرند; مفهوم دین نیز از این وضعیت مستثنا نیست; به همین دلیل، همواره در میدان نظرات مختلف قرار داشته است و تاكنون به توافق مشترك تحویل نیافته است... |
|
|
|
|
|
|
|