|
|
مفهوم كاركرد گرایى (6) |
علاوه بر این كاركرد، مى توان از تحكیم روابط عاطفى بین اعضاى خانواده، تعیین تكلیف براى افراد خانواده و آشكار ساختن بدهى هاى مادى و معنوى، به عنوان كاركردهاى دیگر وصیت نام برد. .. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم كاركرد گرایى (5) |
خرافه ها و عصبیت هاى كور، بزرگ ترین مانع رشد و تكامل و ترقى انسان هاست كه زدودن آن ها از مبارزه با شرك و بت پرستى، طاقت فرساتر است. تقلیدهاى كوركورانه از باورهاى باطل گذشتگان، مانند مادّه پنداشتن فرشتگان، نگرش منفى به زن و فرزند كشى، تكاثر اموال، تفاخر و ده ها بیمارى دیگر، تنها به دست دین زدوده شده اند... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم كاركرد گرایى (4) |
باورهاى اعتقادى، به ویژه اعتقاد به خدا و معاد، ضامن اجرایى ارزش ها و هنجارهاى دینى اند و این ضمانت اجرایى، در كنترل جامعه و سلامت آن نقش به سزایى دارد; به عبارت دیگر، افراد جامعه و حكومت با دو روش، كنترل و نظارت مى شوند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم كاركرد گرایى(3) |
ترس از مرگ، حالتى روانى است كه بسیارى از انسان ها را دچار حیرت و گاه بحران مى نماید. دین و باورهاى دین، به ویژه اعتقاد به خدا و حیات اخروى، ترس از مرگ را مى كاهد. این كاهش توسط دین از چند راه تأمین مى گردد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم كاركرد گرایى (2) |
البتّه در زمینه ى غیر شناختارى بودن زبان دینى، نظریه هاى مختلفى از سوى راندل، ویتگنشتاین و... مطرح گردیده است; ولى در اصلِ توجه به آثار دین نزد صاحبان این نظریه ها، اشتراك روش شناختى وجود دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم كاركرد گرایى (1) |
یكى از مسائل جدید كلامى كه به عنوان روشى براى پاسخ یابى به مسئله ى انتظار بشر از دین و گستره ى شریعت به كار مى رود، مسئله ى كاركردهاى دین است. قبل از آن كه به تبیین كاركردها، آثار و خدمات دین بپردازیم.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ایمان دینی (5) |
عینیت در اینجا مقول به تشكیك است و شدت و ضعف مییابد. مثلاً ممكن است شخصی ادعا كند كه چیزی را شهود كرده است، به نحوی كه تنها او آن را دیده است و دیگران آن را شهود نكردهاند. در اینجا وی اعتقاد پایه به وجود آن چیز پیدا میكند كه این اعتقاد او تنها اعتبار شخصی دارد. به عنوان نمونه، همه انسانهای متعارف و معتدلاندیش، واقعیت داشتن جهان را شهود میكنند.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ایمان دینی (4) |
اگر معیار عقلگرایی حداكثری را بر خودش اطلاق كنیم. نباید آن را بپذیریم؛ یعنی با پذیرش آن به لزوم نپذیرفتن آن میرسیم.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ایمان دینی (3) |
ایمان ابراهیم ـ علیه السلام ـ نیز ایمانی كاملاً عقلانی بود و داستان قربانی كردن فرزند نیز كاملاً عقلانی است؛ زیرا فرزند نیز مانند هر چیز دیگری مملوك خداست و اختیار او به دست خداست و اگر خدا بخواهد، قربانی كردن او و بازگرداندن امانت به مالك اصلیاش عملی اخلاقی و عقلانی است. ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ایمان دینی (2) |
به اشاره باید گفت كه ایمانگرایی در جهان اسلام پدید نیامد؛ زیرا آموزههای قرآنی و سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ همواره به تدبر و تعقل توصیه كردهاند و مؤمنان را از ایمان نامعقول باز داشتهاند... |
|
|
|
|
|
|
|