|
|
سلامت اجتماع در پرتو حجاب و عفاف |
|
غریزه خودنمایی و خودآرایی مانند سایر غرایز آدمی، نیازمند قانونمندی و كنترل است؛ یعنی باید از افراط و تفریط در آن پرهیز شود؛ زیرا عدم كنترل این غریزه، چه از لحاظ افراط و چه از لحاظ تفریط، برای زن زیانبخش است و سلامتی او را به خطر میاندازد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حیا مهم است یا حجاب ؟ علل بدحجابی و جلوه گری (2) |
|
در مقاله ی گذشته با عنوان «خود نمایی چرا و چگونه؟ » 6 مورد از علل بدحجابی را كه شامل " كسب موقعیت، ضعف ایمان، دگرآزاری، غربزدگی، زیباییطلبی و ازدواج " می شد را مورد بررسی قرار دادیم .حال 5 علت دیگر را در این مقاله بیان و شرح می دهیم : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
کدام پوشش انسان را آراسته تر می کند؟ |
|
بی تردید پوشش از برترین نعمات الهی برای انسان است که هم روح او می پوشاند و هم جسم را از گزند مصون می دارد. اما بنابر نص صریح قرآن در میان پوشش ها نیز هستند البسه ای که بر تن داشتن آنها برتر و زیباتر است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حجاب; مسئله فقهي يا حقوقي و سياسي |
|
خداوند تنها براي دين شرافت و كرامت قائلاست و بر همين اساس پارساترين افراد را باكرامتترين ميداند و حجاب در تعريف خالقانسان يكي از نمادهاي پارسايي است. زن مسلمانواقعي، پارسا و با كرامت است وخداوند راضينيست زيبايي و محاسن چنين زني در منظر و ديدافراد فاسد قرار گيرد تا در بعضي موارد مورداستمتاع و شهوتراني آنان واقع شود. حرمت زنمسلمان به اعتبار اسلام و پارسايي اقتضا دارد كهزن مسلمان برخلاف زن كافر، محاسن و زيباييهايخود را از نامحرمان بپوشاند و مجاز باشد تنها برايمحارم تا حدودي و براي شوهرش هيچ گونهحجابي نداشته باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پوشش زن در اديان الهی |
|
پوشش و عفاف از آن جهت كه يك امر فطري است و براي حيات اجتماعي انسان ضرورت دارد، در اديان و مذاهب الاهي داراي جايگاه خاصي است. تمام اديان آسماني، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشري را به سوي آن فراخواندهاند؛ زيرا حيا و لزوم پوشش به طور طبيعي در نهاد زنان به وديعت نهاده شده و احكام و دستورهاي اديان الاهي هماهنگ و همسو با فطرت انساني تشريع شده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معنويت و عفاف- «بررسي حجاب و عفاف در اسلام»- قسمت دوم |
|
عفاف، خويشتن داري با علائم و نشانه هاي رفتاري و گفتاري است و وجود آن بستگي به وجود نشانه هاي آن دارد پس حفظ عفاف بدون رعايت نشانه هاي آن ممكن نيست. عفت نمي تواند يك امر صرفاً دروني باشد و هيچ علامت بيروني نداشته باشد. بخشي از تفاوت در نشانه هاي خويشتن داري زن و مرد، از تفاوت در خلقت آنها سرچشمه مي گيرد و يكي از نشانه هاي عفاف، پوشش است. عفاف بدون رعايت پوشش، قابل تصور نيست. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«خود نمایی»چرا و چگونه؟ علل بدحجابی و جلوه گری (1) |
|
ریشه خودنمایی و بدحجابی بسیاری از زنان،عقده دگرآزاری است. برانگیختن تمایلات دیگری همراه با محروم كردن او یك بیماری دگرآزاری است. نظیر اینكه شخصی غذایی را به انسان گرسنهای ارایه دهد و تمایل او را به آن غذا برانگیزد و از آن محرومش كند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معنويت و عفاف - «بررسي حجاب و عفاف در اسلام»- قسمت اول |
|
پوشش زن در اسلام اين است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد. حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنّت، مي توان به دست آورد. آياتي که در اين باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماس هاي زن و مرد را ذکر کرده است، بدون آنکه کلمه «حجاب» را به کار برده باشد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حجاب در کلام شهیدان |
|
"این وصیت نامه ها انسان را می لرزاند و بیدار میکند" امام خمینی (ره) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دیدگاه امام خامنه ای در مورد چادر؛ حجاب برتر |
|
مردم ما چادر را انتخاب كرده اند. البته ما هيچ وقت نگفتيم كه «حتماً چادر باشد، و غيرچادر نباشد.» گفتيم كه «چادر بهتر از حجابهاى ديگر است.» ولى زنان ما مىخواهند حجاب خودشان را حفظ كنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پيش از آنكه يك حجاب اسلامى باشد، يك حجاب ايرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست. |
|
|
|
|
|
|
|