|
|
تفاوت رسالت نبوت و امامت در چیست؟ |
در نظر برخی مانند فخر رازی و شیخ محمد عبده مقام امامت همان مقام نبوت بوده و فرقی بین آن دو نیست. در مقابل عده كثیری معتقد به تفاوت میان آن دو بوده و بر اساس آیه 124 سوره بقره: «انی جاعلك للناس اماما» به برتر بودن مقام امامت از مقام نبوت حكم كردهان |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قدرت انبياء و اولياء به اذن خداست |
مردم نوعا نسبت به مقام پروردگار خود جاهل بوده و از اينكه خداى تعالى بر آنان احاطه و تسلط دارد در غفلتند، و به همين جهت با اينكه فطرت انسانيت، آنان را به وجود خداى تعالى و يگانگى او هدايت مى كند در عين حال ابتلايشان به عالم ماده و طبيعت، و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
غيبت (صغري و كبري، فلسفه غيبت، نقش امام زمان در عصرغيبت) |
امام زمان (عج) داراي دو مرحله غيبت است؛ مرحله كوتاه مدت كه از آن به "غيبت صغري" تعبير ميشود و مرحله درازمدت كه به آن "غيبت كبري" ميگويند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مهدويت در اسلام |
انديشه مهدويت به معناي اعتقاد به ظهور منجي و مصلح بزرگ جهاني، انديشه مشتركهمه اديان آسماني است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تفكيك ناپذيري قرآن و اهل بيت عليه السلام |
از نگاه ژرف شيعه، امامان معصومعليه السلام پس از پيامبر اكرم عهده دار اين مسئوليت هستند.آنان از علوم و معارف قرآن باخبرند و جز با تمسك و پيروي از آنان نميتوان در راه درستهدايت و تربيت قرآني گام نهاد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جانشينان پيامبر(ص) |
سيره و روش هر پيامبري از پيامبران الهي، تعيين وصّي و جانشين براي خويش بوده است تاپس از رحلت وي كارها و مسئوليتهاي او را به انجام رساند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن كريم وحي الهي و معجزه جاويد پيامبر |
قرآن كتاب آسماني مسلمانان و معجزه جاويد پيامبر اسلامصلي الله عليه وآله است. قرآن به صورتتدريجي از طي 23 سال به واسطه جبرئيلعليه السلام فرشته بزرگ الهي به پيامبر اعظمصلي الله عليه وآله نازلگشت.(380) نزول آن افزون بر تدريجي، به صورت دفعي نيز بوده است.( |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شئون و ويژگي هاي پيامبرصلي الله عليه وآله و امامان عليه السلام |
پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله و امامان معصومعليهم السلام از شئون و ويژگيهايي منحصر به فرديبرخوردارند. در اين نوشتار ابتدا به بيان شئون و سپس به معرفي برخي از ويژگيهاي ايشانميپردازيم. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتقاد به نبوّت و ولايت |
پس از آنكه ضرورت و حقانيت نبوّت و ولايت به دلايل عقلي و نقلي، اثبات شد، اكنوننوبت به ما انسانهاي گرونده به دين حق و حقيقتطلب ميرسد كه بايد به اين واقعيتترديدناپذير و سرنوشتساز اعتقاد پيدا كرده، ايمان بياوريم |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ضرورت ولايت |
ولايت از ريشه " ولي " به معناي قرب و نبودنِ فاصله بين دو يا چند چيز همجنس است،چه در امور مادّي و محسوس همچون قرب مكاني و يا در امور غيرمادي و فوق محسوس،مانند نزديكي خويشاوندي يا رابطه دوستي و يا پيوند ديني و اعتقادي |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ضرورت نبوّت |
نبوّت از ريشه'نَبأ' است. نَبَاء، خبري است كه داراي فايده بزرگ و مفيد علم يا ظن باشد.چنانچه خبري واجد خصوصيات مذكور نباشد، به آن نبأ گفته نميشود. شأن چنين خبريآمده است كه عاري از دروغ باشد، مانند خبر متواتر و خبر واحد قطعي...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقوق متقابل امام و امت |
امام در لغت به معناي مقتدا، پيشوا و پيشرو،(467) و در اصطلاح به معناي الگوي امت و ميزانعمل و انديشه صالح است.(468) امام اسوه امت است. او از همه جهات يك انسان كامل ميباشد؛رهبري كه تمام استعدادها و ارزشهاي الهي در او به فعليّت رسيده است و ... |
|
|
|
|
|
|
|