|
|
انسان شناسی دینی- تربیتی از منظر شهید مطهّری بخش اول |
اگر تحلیل مسائل انسانی را نقطه مشترک تمامی مکاتب و دیدگاه های بزرگ و کوچک مطرح در دنیای قدیم و جدید بدانیم، در این میان، بحث پیرامون هستی و چیستی انسان در مدار توجه ویژه قرار دارد. هم از آن حیث که انسان شناسی، نقش محوری و مبنایی در تحلیل همه مباحث و مسائل پسینی دارد و هم به دلیل آنکه هر فیلسوف و اندیشمندی در این باره به اظهار نظر پرداخته است. تردیدی نیست که ادیان توحیدی و دیدگاه های الهی نیز می توانند از توجه به این موضوع مهم دوری گزینند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تكليف و مسئوليت |
از منظر اسلام انسان هم مكلّف است و هم مسئول. مكلّف است يعني از جانب خداوند،تكاليف و وظايفي بر عهدهاش گذاشته شده است. مسئول است به اين معنا كه در برابر آنتكاليف، بازخواست ميشود. از اين رو، تكليف و مسئوليت دو روي يك سكّهاند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تكاملپذيري انسان |
فلسفه آفرينش انسان، تكامل است و كمال همه موجودات مقدمه كمال او است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان موجودي مختار |
اختيار به معناي برگزيدن يا قدرت انجام دادن كاري با اراده خويش در مقابل اجبار واضطرار است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فناناپذيري انسان |
روزي كه چون فرا رسد هيچ كس جز به اذن وي سخن نگويد، آنگاه بعضي از آنان =[ مردم] تيرهبخت و بعضي ديگر نيكبخت هستند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دو ساحتي بودن انسان |
خداوند انسان را از دو جنبه طبيعي (جسم) و فراطبيعي(روح) فراهم آورده است. طبيعتانسان در آفرينش اول از خاك و گل آغاز شد. سپس به شكل حَمَأمسنون و صلصال درآمد وسرانجام روح الهي در آن دميده شد و پا به مستي گذاشت. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تقرب به خدا، هدفِ خلقت انسان |
در جهانبيني الهي، جهان هسي و تمام اجزا و عناصر تشكيلدهنده آن، از جمله انسان،براي هدف و غايتي مشخص خلق شدهاند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
كرامت انسان |
"كرامت " به معناي پيراستگي از پستي و فرومايكي است و كريم غير از كبير و عظيم است.كريم معادل فارسي دقيقي ندارد و اگر بخواهيم آن را به فارسي ترجمه كنيم بايد چند كلمه راكنار هم بگذاريم تا معني كريم روشن شود: روح بزرگوار و منزه از هر پستي |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مقام خليفةاللهي انسان |
به تصريح آيات قرآن، خداوند از ميان همه موجودات مادي و مجرد، به انسان نگاهي ويژهدارد و او را گل سرسبد هستي و اشرف مخلوقات خويش قرار داده است. نشانههاي فراوانيبراي اثبات اين حقيقت در قرآن كريم ميتوان يافت... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تأملی بر واژه های پيرامون انسان |
انسان بعنوان اشرف مخلوقات و برترين موجودات امانتدار خالق يكتا و جانشين او در نظام هستی است ، شناخت زوايای وجودی انسان برای ما جهت خودشناسی ، خودآگاهی و شناخت راههای صحيح شكوفائی استعدادهای خود امری لازم وضروری است و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ماهیت انسان |
فروید ماهیت انسان را به شیوه خاصی عنوان میکند به نظر او انسان ذاتا نه خوب است و نه بد. بلکه از نظر اخلاقی خنثی است. فروید انسان را ماحصل نهایی رشد تدریجی (تکامل) میداند. به اعتقاد او انسان از هر نظر در حکم یک ماشین فیزیولوژیک است و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دانستنیهایی از قرآن رابطه کردارها و رویدادها |
فساد و تباهی در خشکی و دریا (تمام زمین) به کرده های بد خود مردم پدید آمد تا ما هم کیفر برخی اعمالشان را به آنها بچشانیم باشد که (پشیمان شده و به درگاه الهی) بازگردند و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
خلافت الهي انسان |
انسان، خليفه خداست و اين مقام والاترين و بالاترين مقامي است كه يك موجود مي تواند به آن نايل شود. خداوند متعال با لطف خاص خويش رداي خلافت را بر قامت انسان پوشاند و او را اشرف مخلوقات قرار داد و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
كليات نظام تربيتي اسلام |
به مجموعه قواعد تربيت، نظام تربيتي ميگويند، البته نظام تربيتي با نظام اخلاقي تفاوت دارد هر چند اصطلاحاً هر دو به معناي تربيت و رشد اخلاقي انسان است. بقول شهيد مطهري در نظام اخلاقي قداست نهفته است و در معناي تربيت مطلق تربيت در نظر است تربيت ميتواند تربيت خوب يا بد باشد و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روح |
بهدلیل پیچیدگی و ابهامی که در مسئله روح وجود دارد، بیان تعریفی کامل از روح، بسیار دشوار و شاید ناممکن است. یکی از دلایل این پیچیدگى، انس ما با عالم مادی و موجودات محسوس است. بنابراین، شاید بهتر باشد برای شناخت روح به آثار آن توجه کنیم و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقيقت انسان و هدف خلقت |
ديدگاه معرفتى و متعالى نسبت به وقف بهعنوان نمادى از ايمان و رشد معنوى فردى اجتماعى انسان مبتنى بر کسب شناخت صحيح از حقيقت انسان، هدف خلقت او و چگونگى حرکتش در اين مسير است و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقیقت انسان |
انسان موجودی است دو ساحتی که یک ساحت آن جسم او میباشد که با چشم آن را میبینیم یعنی صورت ظاهریش و ساحت دیگر، روح وی میباشد که چون مادی نیست با چشم نمیتوان آن را دید، اما این دو بعد انسان بطور کامل مستقل از هم نبوده بلکه تاثیر متقابلی دارند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بحثی پیرامون سنت استدراج |
«سنت استدراج» یکی از سنت های فراگیر و تغییرناپذیر الهی و ویژه افراد گمراه و سرکش است که در آن، انسان گنهکار و ظالم، به تدریج و غیر مستقیم بر اثر اصرار بر گناه و نافرمانی، به عذاب و هلاکت دچار می شود و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان و مسأله هدايت بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد |
از آنجا كه هدايت و الهام تكويني در سرشت بشر نهاده شده است، «عموميت» دارد و در همه افراد بشر به صورت يكسان وجود دارد. البته فطرت در عرصه فعليت يافتن از شدت و ضعف برخوردار است و ميزان تاثيرگذاري آن وابسته به اراده انسان و اعمال صالح يا فاسد خود اوست و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دمیده شدن روح خدا در انسان |
حـقـیقت وجود آدمی ـ یعنی روح ـ از چنان قداست و شرافتی برخوردار است که خداوند آن را بـه خـود نـسـبـت مـی دهـد. یـکى از ویژگیهاى انسان که به او شرافت و عظمت خاصى بخشیده این است که خداوند او را در نیکوترین وجه و زیباترین ترکیب آفریده، و در او از روح خود دمیده است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان و سرنوشت او از دیدگاه اسلام |
انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامه که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست، این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان و جایگاه او در اسلام |
انسان در دیدگاه اسلام، خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین است. نسبت به تمامی «اَسماء» علم و آگاهی دارد و مسجود جمیع فرشتگان و «ملائکةالله» است و..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان و انواع نيازهاي او |
نياز حالت كيفي در انسان است كه جنبه عمومي داشته و در افراد مختلف صرفنظر از شرايط محيط وجود دارد. يك مثال ساده : كيفيت گرسنگي كه نياز است براي مليت هاي مختلف وجود دارد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان شناسی دینی |
از آن جا که انسان شناسی دینی از دستاوردهای وحیانی سود می جوید و روش وحیانی به قلمرو خاصی محدود نیست و محدودیتهای دیگر روش ها در مورد آن معنا ندارد، می تواند از جامعیتی ویژه برخوردار باشد. و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان سازي در پرتو ايمان و عمل صالح |
انسان در فرصت عمري كه خداوند به وي داده است مي تواند و بلكه بايد خود را در كارخانه دنيا كه با دو موتور پرقدرت ايمان و عمل كار مي كند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان حقمدار و مكلّف |
حقوق بشر در غرب، واجد تعريفي «خود»محورانه است؛ بدين معنا كه افرادي خاص (خاصه انديشمندان غربي)، كه به هر حال خود نيز در انسان بودن با ديگران برابرند، حقوق و تكاليفي را براي ديگران، يعني نوع بشر مشخص كردهاند و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان چیست ؟ |
دکتر الکسیس کارل با توجه به پژوهشهایی که انجام داده است می گوید : انسان موجودی است بسیار کوچک که عجایب و پیچیدگی های دهها کهکشان در وجودش تجمع یافته است و ادامه می دهد که بدن انسان شامل ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ سلول است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انسان در نگرش اسلام » |
از ديدگاه هاي شهيد مظلوم آيت الله بهشتي درباره مشخصه هاي انسان مورد نظر اسلام اگر انسان عاقل باشد لذت بي نهايت را بر لذت زودگذر ترجيح مي دهد. اي انسان اگر مي خواهي به آن لذت بي نهايت برسي و از آن رنج بي نهايت در امان بماني بايد روي خط انسانيت زندگي كني و در جهت مصلحت « ما » حركت كني كه رضاي خدا در اينست و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
افکار انسان |
تفکر گستره وسیعی از فعالیتهای ذهنی را دربرمیگیرد. هنگامی که تصمیم میگیریم چیزهایی را از بقالی بخریم یا برنامهای برای تعطیلات خود تنظیم کنیم و یا درباره یک دوست بیمار دلواپس شویم. در همه این موارد سرگرم تفکر هستیم و انواعی از افکاردر ذهن ما جریان دارند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اسلام و ابعاد وجودي انسان |
حجه الاسلام والمسلمين جناب آقاي عليرضااعرافي عضو محترم شوراي فرهنگ عمومي، رئيس پژوهشکده حوزه و دانشگاه و از صاحبنظران عرصه فرهنگ مي باشند و... |
|
|
|
|
|
|
|