|
|
نظریه مصلح جهانی در ادیان پیشین |
|
اعتقاد به نجات و اصلاح و عدل فراگیر، اندیشه ای نو و مختص اسلام نیست، بلکه اندیشه ای کهن است که عقول بشری را از زمانی که مبارزه حق و باطل آغاز شده به خود مشغول داشته و در طول زمان شکل های گوناگونی به خود گرفته است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مصداق سازي و مصداق شناسي |
|
موضوع و مصداق انتظار به صورت عام، جزو لاينفک وجود و حيات بني بشر از صبحگاه خلقت آدم(ع) بوده و تا ابدالآباد نيز با او خواهد بود؛ چه اين گل سر سبد آفرينش به صورت فردي در کنجي خلوت به سر برد چه در صورت قومي و اجتماعي حياتي خردمندانه را به تجربه بنشيند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اهميت امامت و ولايت از منظر قرآن و سنت |
|
ايام فاطميه است و قبل از شروع سخن شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، پاره تن نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را به پيشگاه حضرت ولي عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) و همه پويندگان راه حق و حقيقت و شيفتگان مكتب أهل بيت (عليهم السلام) تسليت عرض ميكنيم |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اثبات امامت و واسطه فیض |
|
حكيمان مسلمان، خداوند را تنها وجودبخش هستي ميدانند. از آنجا که هستی از خدا فرا نمیگذرد و جز او همه چیز هیچ است، پس او هدف و غرضی مگر ذات خود ندارد و از آن روی که ذات هستي پيوسته و هميشه بوده، فاعليت او نيز جاودانه است. این ویژگی را «فيض» خداوند مینامند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
برهان واسطه در فیض |
|
مسأله ي فيض و وساطت در آن از زمان هاي گذشته مورد بحث و نظر بوده است. اين بحث در فلسفه ي ما قبل از اسلام خصوصا فلسفه ي افلاطوني از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده و همچنين نزد فلاسفه ي اسلامي امثال فارابي و ميرداماد و ديگران نيز مطرح بوده است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مهدويّت در مكتب اهل بيت(عليهم السلام) |
|
با هر كه براي رسيدن به نام مصاحبه شونده اين فصل به رايزني مينشستيم، با اجماع نانوشتهاي بر نام مهدوي پژوه به نام معاصر "آيت الله شيخ علي كوراني عاملي" همداستان ميشديم. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ويژگي هاي حكومت مهدي موعود |
|
آمدن وجودي مقدس و پاك در آخرالزمان و اصلاح جهان بعد از خرابي و فساد يكي از اعتقادهاي همه اديان ابراهيمي است . هر ديني به نحوي به ويژگي هاي حكومت مصلح جهاني اشاره نموده است و از آن جا كه دين اسلام ديني كامل مي باشد پس آن چه از ويژگي هاي حكومت حضرت مهدي (عج ) ارائه مي كند قابل اعتماد بوده و انسان را از سردرگمي نجات مي دهد و از مطالعه اديان ديگر مستغني مي سازد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و مهدویت |
|
بیش از یکصد آیه از قرآن کریم به مصلح کل حضرت بقیة الله ارواحنا فداه تفسیر و تأویل شده است، که علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسی در دائرة المعارف بزرگ شیعه « بحارالانوار » 70 آیه را به استناد احادیث وارده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در پیرامون ظهور یکتا بازمانده از حجت های حضرت حدیث نقل کرده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اسطوره صهيونيسم مسيحي وانگاره منجي گرايي ( 1) |
|
تأثيرگذاري انديشه هاي اسطوره اي در شکل بندي اذهان بشر، عمري به درازاي حيات جمعي انسان بر روي زمين دارد. اسطوره به لحاظ داشتن نيم نگاهي به طبيعت ونگاهي ديگر به فراطبيعت فزاينده ترين نقش را درزندگي انسان داشته است. مطالعه کنش هاي شهروندان جهاني معاصر، باورمندي بشر آخرالزمان را در اوج مدنيت مدرنيته به نوعي از انديشه هاي اسطوره اي نشان مي دهد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اسطوره صهيونيسم مسيحي و انگاره منجي گرايي (2) |
|
مطالعه صهيونيسم مسيحي در ايالات متحده امريکا، ويژگي خاص اين جنبش اسطوره اي يعني معطوف بودن و منعطف بودن از قدرت را به خوبي تبيين مي کند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گونه يابي نجات در انديشه ديني مسيحيت |
|
«نجات» و «منجي» براي اديان موضوع هميشه مهم وجذابي است. با اين همه، شايد اديان تنها درهمين دو نکته باهم يک داستان باشند و نه در تعريف و مؤلفه هاي آن. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
هندوها وبشارت به منجي موعود |
|
درکتاب هاي مذهبي ومقدسي که در ميان هندي ها به عنوان کتاب هاي آسماني شناخته شده اند و آورندگان اين کتاب ها به عنوان پيامبر شناخته مي شوند، اشارات بسياري به ظهور پادشاه عادلي در آخرالزمان شده است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آينده ي دين و دين آينده |
|
از نظر تقسيمات الهياتي، موضوع آينده ي دين و دين آينده يکي از موضوعات رشته ي «الهيات بنيادي» است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جایگاه حضرت مسیح در انقلاب جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) |
|
در قرآن واحادیث مربوط به امام عصر (علیه السلام) از حضرت عیسی بن مریم به عنوان یکی از یاران حضرت مهدی(علیه السلام) یاد شده است که در زمان ظهور آن حضرت ، از آسمان فرود می آید و پشت سر آن حضرت قرار می گیرد و در نماز جماعت به ایشان اقتداء کرده و معاونت ایشان را بر عهده دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
موعود و آخرالزمان در دين زرتشت |
|
بحث درباره موعود زرتشتي به لحاظ ساختاري تفاوتهايي با ديگر اديان بزرگ دارد؛ چون برخلاف ديگر اديان که پيروانشان منجي نجاتبخشي را انتظار ميکشند، زرتشتيان معتقدند سه پسر آينده زرتشت که با نام عمومي سوشيانت شناخته ميشوند، موعودان نجاتبخشي هستند که هريک به ترتيب در سر هزارهاي ظهور ميکنند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت (1) |
|
اندیشمندان مسلمان با بهرهگیری از آموزههای فرهنگ اسلامی میتوانند نظریههای مناسبی درباره انسانشناسی مطرح کنند و مکتبهای فکری ناهمآهنگ با فطرت بشر را به همآوردی بطلبند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اگزیستانسیالیسم و اندیشه مهدویت (2) |
|
مقصود از آزادی در فلسفههای اگزیستانس، آزادی به معنای سیاسی یا عرفی آن نیست. آزادی در این فلسفهها بدین معناست که انسان، به مقتضای طبع خویش عمل کند و از قانون علیت پیروی نکند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسی مقایسه ای اعتقاد به ظهور منجی در بین جوانان پیرو ادیان یهود، مسیح و اسلام |
|
مسألة اعتقاد به ظهور موعودی جهانی در پایان کار دنیا و آخرالزمان، اختصاص به قوم ملتی خاص ندارد. باعث این عقیده، میل باطنی، خواست درونی و نویدهای پر رمز و راز پیغامبران الهی است... |
|
|
|
|
|
|
|