|
|
|
خداوند محور هستي |
اصل مشترك ميان همه شرايع آسماني، اعتقاد به وجود خدا است. قرآن كريم وجود خدا راامري روشن و بينياز از دليل ميداند و هرگونه شك و ترديد در اين باره را بيمورد تلقيميكند.
|
|
|
|
|
|
|
| |
| | |
|
|
|
ضرورت دين |
دين در لغت به معاني: اطاعت كردن،(43) گردن نهادن،(44) جزا و پاداش(45) دادن به كسي، باسياست اداره كردن(46) و...(47) استعمال شده است.در اصطلاح، به مجموعه عقايد و رفتاري كه فرد بدانها معتقد و پايبند است، دين اطلاقميشود... |
|
|
|
|
|
|
| |
| | |
|
|
|
انواع جهان بینی |
- استاد مطهری درباره انواع جهان بینی میگوید: جهان بینی یا جهان شناسی به عبارت دیگر تعبیر و تفسیر انسان از جهان، به طور کلی سه گونه است یعنی از سه منبع ممکن است الهام شود، علم، فلسفه، دین. |
|
|
|
|
|
|
| |
| | |
|
|
|
مقام خليفةاللهي انسان |
به تصريح آيات قرآن، خداوند از ميان همه موجودات مادي و مجرد، به انسان نگاهي ويژهدارد و او را گل سرسبد هستي و اشرف مخلوقات خويش قرار داده است. نشانههاي فراوانيبراي اثبات اين حقيقت در قرآن كريم ميتوان يافت. يكي از اين نشانهها، آن است كه قرآنكريم در آيات بسياري تصريح كرده كه خداوند همه موجودات آسماني و زميني را به تسخيراو درآورده ... |
|
|
|
|
|
|
| |
| | |
|
|
|
ضرورت نبوّت |
نبوّت از ريشه »نَبأ« است. نَبَاء، خبري است كه داراي فايده بزرگ و مفيد علم يا ظن باشد.چنانچه خبري واجد خصوصيات مذكور نباشد، به آن نبأ گفته نميشود. شأن چنين خبريآمده است كه عاري از دروغ باشد، مانند خبر متواتر و خبر واحد قطعي. |
|
|
|
|
|
|
| |
| | |
|
|
|
ضرورت معاد |
»معاد« به معناي محل يا زمان بازگشت است و به همين مناسبت در اصطلاح فلسفه وكلام، براي عالم آخرت به كار رفته؛ زيرا انسان دوباره به زندگي برميگردد و پس از مرگ زندهميشود و به حساب او رسيدگي ميگردد و زندگي دوباره را در بهشت يا دوزخ شروعميكند.(617)...
|
|
|
|
|
|
|
| |
| | |