|
|
چرا قیام امام حسین(ع) پایدار مانده است؟ |
همه ی ما معتقدیم که قیام امام حسین (ع) پایدار ترین و جاودانه ترین قیامی است که تا به حال جهان به خود دیده است که بعد از گذشت هزار و چهارصد سال هنوز که هنوز است آن شور وانگیزه ی خود را از دست نداده است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فلسفه عزاداري امام حسين (ع) |
فلسفه و حكمت عزاداري بر امام حسين (ع) چيست و چه تفاوتهايي با ساير ائمه (ع) دارد؟... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سرچشمه های عزاداری شیعه پس از واقعه کربلا |
در تاریخ شیعه، سنت عزاداری، علاوه بر جنبه های روحی و معنوی، رنگ سیاسی ـ اجتماعی نیز به خود گرفته است. شیعیان امامیه، با برپایی عزاداری و گرامیداشت شهیدان کربلا، طرفداری ازراه وروش پیشوایان شهیدومخالفت بادشمنان آنان رابه نمایش می گذارند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قطرهاي اشک برای حسین(ع)جهنّم را خاموش ميکند |
هميشه زبان، مترجم عقل بوده ولي ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکي از روي احساس و درد و سوز ميريزد، عشق حضور دارد ولي آنجا که زبان با گردش منظم خود جملههاي منطقي ميسازد عقل حاضر است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
احادیث اشک در مصائب سیدالشهدا (ع) |
هیچ چشمی نیست که برای ما گریه کند مگر آنکه به نعمت نظر کردن به حوض کوثر پاداش داده میشود و از آن سیراب میشود. و بدرستیکه هر کس از آب کوثر مینوشد، بالاترین لذت و طعم و شهوت به او عطا میشود و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گریه |
«چشم گريان،چشمه فيض خداست».گريستن بر ابا عبد الله الحسين«ع»ثواب بسياردارد. (1) فرشتگان،پيامبران،زمين و آسمان،حيوانات صحرا و دريا هم بر عزاى حسين«ع» گريستهاند. (2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فلسفه اشک |
پژوهشی نو درباره فلسفه گریه، آثار و انواع آن و تحلیلی بر روایت گریه بر امام حسین(ع)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گريه براى امام حسين (عليه السلام) چرا؟ |
مىگويند اگر امام حسين (عليه السلام) روز عاشورا پيروز شد چرا آن روز را جشن نمىگيريم؟
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فلسفه عزاداري |
مي خواستم ببينم اگه يكي ازما سوال كرد بعد از اين همه مدت چرا امام حسين(ع) عزاداري مي كنيم در جوابش ما بايد چي بگيم؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فلسفه زنجير زدن چيست؟ |
بدون ترديد اصل عزاداري و اقامه ماتم براي شهداء و آزاد مردان تاريخ، در اسلام سابقه ديرين دارد و از اخبار بر مي آيد كه پيامبر (ص) نيز آن را تأييد كرد و در برگزاري آن همت مي گماشت |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عزای حسین (ع) از دیروز تا امروز |
جای بس خوش وقتی که این روزها بسیاری از ناسره ها را از ایام عاشورای حسینی زدوده اند و دیگر خبری از صدالبته به علن و آشکار قمه زنی، سنگ زنی، تیغ زنی، شمایل کشی، و... نیست، هر چند هنوز هم علامت کشی باقی و بقایایی دارد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عزاداری؛ اندیشه واحساس، شور وشعور |
جوهره انسانیت و فطرت دینی را باید درهمت و غیرت و فهم عاشورایی دید وبدان رسید. آنان که مقام ومنزلت این شجره طیبه را درک کردند ازتمام قید و بند دنیا رها شدند و چشم و قلبشان جز درراه حسین (ع) راهی نیافت که راه حسین نیز حیات وممات در راه خدا وعزت بخشیدن به جایگاه دین وانسانیت تا مرز فداکاری و با تمام وجود در صحنه بودن است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عزاداری های گمشده و گمشده های عزاداری |
حتما در مراسمات عزاداری حضرت حسین(ع) دیده اید که یکی از پرطرفدارترین روضه ها در بین قشر روضه خوان و مداح و واعظ و... روضه حضرت رقیه و نیز روضه حضرت علی اصغر است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عزاداری از دیدگاه ادیان |
هر از چند گاهی دیده و یا شنیده می شود که بیگانگان و یا مخالفان عقاید تشیع با بهانه های مختلف و طرح شبهات و اشکالات گوناگون موضوع نوحه سرایی، عزاداری و گریه بر بزرگان دین را مورد تاخت و تاز خود قرار داده و با جوسازی و تبلیغات مسموم سعی بر بی ریشه و خرافی جلوه دادن این گونه مراسم در اذهان مردم مسلمان، خصوصاً جوانان عزیز دارند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چرايي گريه و سوگواري |
گريستن بر مرده و همچنين سوگواري و عزاداري بر او امري برخاسته از احساس پاك و روح لطيف آدمي است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پرسش: چرا باید برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری و گریه کنیم؟ |
پرسش: چرا باید برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری و گریه کنیم؟ آنان با شهادت به قرب الهی رسیدند و این افتخاری بزرگ است و نباید ناراحت بود. مسیحیان نیز برای کشته شدن مسیح گریه و عزاداری نمیکنند، بلکه حتی جشن میگیرند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تحلیلی جامعه شناختی از سنت عزاداری |
راه انداختن دسته های سینه زن و زنجیر زن، پوشیدن لباس سیاه، حمل پرچم های رنگارنگ، علم، علامت و مانند اینها، همه برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا، امر ضروری است و مبارزه با اینها یا ناشی از اغراض سوء است و یا از کمال بی خبری و بی سلیقگی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسی تحولات مداحی در دو دهه اخیر |
شاید از منظر درون دینی نقدهایی که بر شیوه های مداحی وارد می شود به جا باشد اما از منظری جامعه شناختی جریان مداحی های عامه پسند جریانی انحرافی محسوب نمی شود و جریانی طبیعی است که برخاسته از اقتضائات اجتماعی است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بایدها و نباید ها در عزاداری امام حسین |
تالیف: ناصر باقری بیدهندی |
|
|
|
|
|
|
|