|
|
دیدار جوانان با امام خامنه ای در اجلاس جهانى «جوانان و بيدارى اسلامى» (تصویری) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقش مردم در تداوم انقلاب |
|
اسـلام روى نـاس تـكيه فراوان دارد تا آنجا كه حتى در مورد خانه كعبه كه براى خدا ساخته شده است مى فرمايد: ان اول بيت وضع للناس للذى ببكه مباركا و هدى للعالمين.(1) خـانه اى است كه براى مردم ساخته شده. بنابراين مردم در طرحها و برنامه هاى اسلامى زمينه و نقش اساسى را دارند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انقلاب اسلامي و بيداري جهان اسلام |
|
بي شک انقلاب اسلامي ايران نقطه عطفي در حرکت بيداري جهان اسلام به شمار مي رود. اين حرکت که در تاريخ معاصر از سوي شخصيت هايي چون سيدجمال الدين اسدآبادي آغاز شد، به مرور گسترش يافت و تحولاتي را در جهان اسلام به دنبال داشت |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استراتژي حضرت امام (ره) در برخورد با مخالفين داخلي انقلاب و اسلام |
|
این مقاله به بررسي ديدگاهها و استراتژي حضرت امام در برخورد با گروههاي مختلف داخلي و خارجي معاند يا مخالف نظام پرداخته است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فــــجـــــر انـــــقــــلــــاب |
|
برخيز، که فجر انقلاب است امروز بيگانه صفت، خانه خراب است امروز هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد از لطف خدا، نقش بر آب است امروز |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقش مذهب در انقلاب اسلامى |
اسلام به عنوان یك مذهب و مكتب الهى در اعماق قلبها و روحهاى اقشار وسیع جامعه نفوذ تاریخى داشت. مذهبى كه در روستاها و شهرها در میان طبقات فقیر و غنى كارگر، كشاورز، كارمند، دانشجو، و روشنفكر حداقل به راه و رسم زندگى افراد و احوال شخصیه آنها حاكم بود. جامعهاى كه حداقل 98 درصد به صورت سنتى مسلمان هستند و اكثر آنها به دستورات كتاب آسمانى اعتقاد داشته و به صورت احكام آن عمل مىكنند، آمادگى زیادترى براى پذیرفتن ایدئولوژى مزبور به عنوان ایدئولوژى تحول و تغییر سیاسى - اجتماعى و از جمله انقلاب داشتند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مباني اعتقادي و فكري انقلاب اسلامي |
در نظر اسلام و از دیدگاه امام خمینی (ره) - به عنوان یک مسلمان معتقد - چون انسان و جهان به تمام وجود ارتباط با خالق خود دارند بلکه اساسا چیزی جز عین ربط و ارتباط با او نیستند، فکر انسان که در ابتداء در مورد خدا می اندیشد و بر اساس یک سلسله اصول و براهین عقلانی به وجود او به عنوان خالق خود و جهان پی می برد، در می یابد که در نهایت تفکر او نیز همچون وجودش مخلوق و قائم به خداست |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گام های هدفمند امام خمینی در رهبری نهضت انقلاب اسلامی |
|
اگر انديشه سياسى به عنوان فعاليتى ذهنى در نظر گرفته شود كه اهدافى معقول را به گونهاى منطقى و عقلانى تعيين مىكند، راه تحقيق آنها را نشان مىدهد و كم وبيش داراى قدرت اقناع و فراگيرى است; در آن صورت مىتوان نظريه «ولايت فقيه» امام خمينى (قدس سره) را انديشهاى سياسى برشمرد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مذهب؛محور اصلی جریان انقلاب اسلامی |
انقلاب اسلامي ايران مهم ترين جنبش اسلامي معاصر است كه نماد و مظهر اسلام گرايي در عصر حاضر به شمار مي آيد. اين انقلاب حركتي بود كه به جهت ويژگيهاي خاص و منحصر به فرد خود، شگفتي همه انديشمندان غربي و شرقي را برانگيخت و به تعبيري، وجدانهاي غربي را در دو بعد دولتي و مردمي تكان داد1 و به صورت معمايي براي تحليلگران سياسي و اجتماعي جلوه گر شد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقش ولایت فقیه در پیروزی انقلاب |
|
یادمان باشد ولایت فقیه به دست ما یا انقلاب اسلامی به وجود نیامد؛ بلکه برعکس، ولایت فقیه، انقلاب اسلامی را به وجود آورد. برای روشن شدن این مطلب یک مثال برای شما میزنم. تا یکی- دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، لغت «امام» به یک فقیه کمتر نسبت داده میشد؛ اغلب لفظ «آیتالله» به کار برده میشد، ولی وقتی مردم تصمیم گرفتند حکومت طاغوت را سرنگون کنند، «آیتالله خمینی» را با لفظ «امام» صدا زدند. چرا «امام خمینی» گفتیم؟ آیا همین طوری دلمان خواست؟ نه! برای اینکه مفهوم امام را قبول کرده بودیم. امام از امامت میآید، ولایت هم از امامت میآید؛ بنابراین ما ولایت فقیه را قبول کردیم. |
|
|
|
|
|
|
|