|
|
ویژگیهای حدیث شیعه |
همانگونه كه در بررسی نخستین دوره از ادوار حدیثی اهل سنت؛ یعنی دوره ممانعت از تدوین حدیث تبیین شد، ممناعت حدیث از سوی پیامبر ـ ص ـ و اهل بیت ـ ع ـ و نیز محدّثان شیعه محكوم بوده و محققان شیعه آن را دستآویزی برای اهداف سیاسی خلفا و مخالفت با اهل بیت ـ علیه السّلام ـ ارزیابی كردهاند، از این رو عصری با عنوان دوره ممانعت با تدوین حدیث در تاریخ حدیث شیعه یافت نمیشود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حديث صحيفه و قلم |
|
موضوع اين حديث بيان حادثه اي از آخرين ساعات عمر شريف پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) است که در آن، پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) از حاضران، قلم و صحيفه اي طلب کردند تا وصيت خود را بنويسند. اين وصيت با مخالفت برخي از حاضران نانوشته ماند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استناد فقهي به «تحف العقول»(2) |
|
نكته ي ديگر، مصادر مورد استفاده در تحف العقول است. دو سه تا از مصادري را كه از اين كتاب مي توان درآورد اسم برده است؛ اولين مصدر «آداب اميرالمؤمنين (ع)» است كه آقاي خدامي با يك شرحي كه در اول كتاب آورده اند، اين كتاب را احيا و چاپ كرده اند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استناد فقهي به «تحف العقول»(1) |
|
نخستين بار كه از اين كتاب نام برده شد، در قرن دهم هجري و توسط شيخ حسين بحراني يكي از علماي بحرين بود. وي يك كتاب اخلاقي دارد و در آنجا گفته حديثي را از كتاب تحف العقول نقل مي كنم. اين كتاب بسيار نفيس است «لم يسمع الدهر مثله»... |
|
|
|
|
|
|
|