|
|
اعجاز قرآن/ عدم اختلاف در قرآن: اثبات وحيانىبودن قرآن بر اثر نبود اختلاف و تناقض درآن |
|
قرآن با علم و رهآوردهاى علمى نيز در تناقض و اختلاف نيست، زيرا تاكنون نظريه قطعى علمى ارائه نشده كه با قرآن در تعارض باشد يا قرآن نظريهاى قطعى را ارائه داده باشد كه با علم منافى باشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
راز جاودانگي قرآن |
|
بر خلاف ساير معجزات انبيا كه از سنخ معجزات محسوس و ملموس بوده، در روزگار حضور خود آن پيامبران رخ داده و اينك اثري از آنها باقي نمانده است، قرآن (معجزه اصلي پيامبر) معجزهاي عقلي ـ فرهنگي است كه بر حضور پيامبر مشروط نيست و در هميشه تاريخ جاودان و معرّف خويش است.16 چون قرآن معجزهاي انديشهاي و عقلاني است، براي ابد ـ تا زمانيكه فكر باقي است ـ جاودانه ميماند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن در نگاه امام صادق(ع) |
|
صادق آل محمد(ص)، در باره حبل المتين قرآن و شيوه بهرهگيرى ازآن و جايگاه كلام الهى، سخنان نغز بسيارى دارد كه در اين نوشتهبه اختصار به برخى از محورهاى تعاليم و توصيههاى حضرتش اشارهمىكنيم، باشد كه جامعه قرآنى و ولايى ما، از حضرت صادق(ع) سرمشقبگيرد و از سرچشمه هدايت قرآنى، جان عطشناك خويش را سيرابسازد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جامعیت و کمال قرآن |
|
با دقت در قرآن كريم درمى يابيم كه در مطالب و تعاليم و اوامر و نواهى آن، هم به بعد مادى و هم به بعد معنوى انسان، عنايت جدى شده است. بعد مادى انسان، شامل نيازهاى جسمى (مانند خوراك، پوشاك، مسكن و...) و نيازهاى روانى (كه مهم ترين محور آن نياز به ازدواج است) مى باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن شناسي حضرت علي(ع) |
|
قرآن را بياموزيد كه بهترين سخن [ براي آموختن و به خاطر سپردن] است و در [سخنان] آن بينديشيد چرا كه بهار دلهاست [ و انديشيدن در آن باعث طراوت و تازگي دل ميشود] و با نور آن [تاريكيها [خود را درمان كنيد، زيرا درمان بيماريهاي درون است و آن را چنانكه شايسته است بخوانيد زيرا سودمندترين داستانهاست. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بررسي سيماي قرآن در انديشه امام خميني(ره) |
|
تحقيق حاضر، پيوندي از دو سنت ديرينه و جديد است كه كشف سيماي قرآن را در انديشه اي بررسي مي نمايد كه خود مظهر عاليترين درك و فهم اين وديعه الهي بوده و لذا دو بعد قرآن شناسي و سيره شناسي را توامان در حد بضاعتي اندك و تواني ناچيز به عهده گرفته است و ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن مجید متضمن کلیات برنامه زندگی بشر است |
|
قران مجید اساس برنامه خود را خداشناسی قرار داد و اعتقاد بیگانگی خدا را اولین اساس دین شناخت و پس از شناسانیدن خدا معاد شناسی (اعتقاد بروز رستاخیز که در آن پاداش و کیفر کردار نیک و بد انسان داده خواهد شد) را از آن نتیجه گرفت و اصل دیگر قرار داد و پس از آن پیغامبر شناسی را از معاد شناسی نتیجه گرفت زیرا پاداش اعمال نیک و بد بدون ابلاغ قبلی طاعت و معصیت و نیک و بد از راه وحی و نبوت چنانکه بیان خواهیم کرد صورت نمی بندد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عمل صالح از منظر قرآن کريم |
|
بيش از پنجاه بار در قرآن کريم عبارت «الذين ءامنوا و عملواالصالحات» تکرار شده است. با توجه به آنچه از مفهوم عمل صالح بيان خواهد شد،ارتباط بسيار نزديک آن با ايمان روشن مي شود. اگر عمل صالح، عمل به دستوراتي است که درمتن دين به آنها فرمان داده شده است،صدور چنين عملي از کسي ممکن نيست مگرآنکه همراه با ايمان و اعتقاد به حقانيت آن دين باشد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توفیق سفر حج با خواندن چند سوره |
|
از روایات وارده از امامان معصوم:استفاده میشود که قرائت بعضی از سورهها، موجب میشود که خداوند سفر زیارت خانه خود را نصیب آن فرد نماید. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن قبل از انسان آفریده شد؟ |
|
در سورهی الرحمٰن ابتدا «علم القرآن» بیان شده و سپس «خلق الانسان»، پس قرآن قبل از انسان به چه کسانی تعلیم داده شده است؟ و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
چشمه جاري قرآن |
|
هدف اصلي بعثت انبياء اجراي اصل قسط و عدل است كه در آيه 25 سوره حديد به آن پرداخته است (لقد ارسلنا رسلنا بالبينات ...)آري اعزام اين مردان بزرگ همراه با تجيهزات كامل براي تربيت انسانهاست كه همان تزكيه نفوس انسانها است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دستور العمل هاي قرآني |
|
صادق و صديق ،در آيات و روايات به دو عنوان براي انسان نيکو و راست گفتار اشاره شده است: اولين معنايي که از اين دو واژه به ذهن مي رسد, اين است که صادق و صديق يعني بسيار راستگو. اين معنا در مورد کلمه«صادق» صحيح است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مهجوريت در قران |
(يا رب ان قومي اتخذو هذا القران مهجورا) (سوره فرقان، آيه(30)خداوند تبارک و تعالي آيات را به دو تقسيم دسته نمودند. يک گروه از نشانه ها آيات تکويني است و دسته دوم آيات تشريعي مي باشد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شکل زمين |
(اولم يروا انا ناتي الارض ننقصها من اطرافها و الله يحکم لا معقب لحکمه و هو سريع الحساب) آيا نديدند که ما پيوسته به سراغ زمين مي آييم و از اطراف (وجوانب) آن کم مي کنيم؟! (و جامعه ها, تمدن ها و دانشمندان تدريجاً از ميان مي روند) و خداوند حکومت مي کند و هيچ کس را ياراي جلوگيري يا رّد احکام او نيست و او سريع الحساب است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نمود هاي قرآني گلستان |
|
با نگاهي اجمالي به سلسله مقالات «تاثير قرآن در ادب فارسي» در شماره هاي پيشين نشريه ارزشمند بشارت ملاحظه شد, نويسندگان محترم عنايتي که به گلستان سعدي انجام داده اند, در خور اين اثر ماندگار زبان فارسي نبوده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ابعاد اعجازقرآن |
|
قرآن از ابعاد و زوايا مختلف, معجزه به شمار مي رود و اعجاز آن اختصاصي به فصاحت و بلاغت ندارد. برخي از اين ابعاد را قرآن به صراحت بيان نموده و در مورد آنها «تحدي» کرده است. برخي ديگر نيز وجود دارند که در مورد آنها تحدي خاصي در قرآن صورت نگرفته است البته اين موارد به صورت عام, مشمول آيات تحدي مي شوند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن در مراسم ختم |
مردم هر نقطه و سرزميني, آداب رسوم و آيين هايي خاص دارند. که به تمام مراحل زندگي شان از ولايت تا وفات مربوط است. يکي از اين آيين هاي ويژه ميان هر قوم و در هر کشور و منطقه اي, آيين هاي پس از مرگ است. مردمان هر سرزميني از زمان مرگ عزيزان خود تا دفن جسد آنها و نيز در مراسم يادآوري و پاسداشت شان آداب و رسوم ويژه اي را اجرا مي کنند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تلاوت غافلان |
تلاوت قرآن, خود به خود هدف نيست, بلکه بايد تلاوت آشنايي با حقايق قرآن و بهره مندي از هدايت آن قرار دهيم. از اين رو, کسي که تلاوت قرآن را به عنوان يک هدف مستقل به حساب آورد, از اصل معنا و مقصد غافل خواهد شد و... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
محبت در قرآن (1) |
|
حب و بغض دو مفهومی است که با زندگی همه انسانها عجین شده و از فطریات اولیه بشر هست. از این رو در معارف بشری و معارف الهی که در کتب آسمانی منعکس شده به خصوص در قرآن کریم، از آن، مطالب و معارف مفصلی عنوان شده است. و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
محبت در قرآن (2) |
|
در گفتار گذشته بيان شد كه همه موجودات آفريده خدا هستند و اولاً: و بالذات، با قطع نظر از صفات اكتسابي، محبوب خدا هستند، با اين تفاوت كه برخي با پيمودن راه كمال، اين محبوبيت را افزايش مي دهند و مورد عنايت و محبت ويژه خداوند قرار مي گيرند. و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
محبت در قرآن (3) |
|
انسان به طور فطری از کارهای نیکی که انجام میدهد شاد و مسرور میشود و دوست دارد مورد تمجید و ستایش قرار گیرد، این حالت اگر به صورت معتدل باشد و مایهی غرور و خودپسندی نگردد، نکوهیده نیست |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آزادي عقيده در نگرش قرآني (1) |
|
مقاله اي كه پيش رو داريد به مقوله آزادي عقيده پرداخته و در صدد است كه به سؤال هاي زير پاسخ دهد: 1.آزادی عقیده بر اساس آیات و روایات به چه معناست؟ 2. روش و برنامه تربیتی اسلام برای اعطای آزادی به انسان چگونه است؟ و ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آزادي عقيده در نگرش قرآني (2) |
|
امام صادق (علیه السلام ) : «وَلَا تُخاصِمُوا النّاسَ لِدینِکُمْ فَانَّ الخُصومَةَ مُمرِضَةٌ لِلقَلب(45) برای دفاع از دینتان، با مردم نزاع و مشاجرهی لفظی نکنید،زیرا این کار دل را بیمار سازد. نزاع و مشاجره انسان ها را به لجبازی میکشاند و ثمری جز پیدا شدن کينه در دلها ندارد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
لطائف قرآني |
|
1. سهم برادري: مسکيني به نزد امير آمد و گفت به مقتضاي آيه « إنما المؤمنون إخوة»( سوره حجرات، آيه 10) مؤمنان برادر يکديگرند، مرا در مال تو سهمي است چرا که برادرت هستم. امير گفت تا يک دينار به او دادند. مسکين گفت: اي امير اين مبلغ کم است. امير گفت: اي درويش! تو تنها برادر من نيستي، بلکه همه مؤمنان عالم برادر من هستند، پس اگر مال مرا به همه ايشان قسمت کنند به تو بيش از اين نرسد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و امام مجتبی علیه السلام |
|
سبط اکبر، حسن بن علی علیه السلام ، شخصیّت والایی است که بُعدی در قرآن دارد و برخی از آیات قرآن درباره وی نازل شده است که برخی را متذکّر می شوم:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استشهادها و لطیفههای قرآنی (4) |
|
چون خبر يافت كه رسول خدا رحلت كرده است، توبه نمود و به عبادت مشغول شد. كسي سؤال كرد: چگونه شد كه توبه كردي و پشيمان شدي؟ جوان پاسخ داد: تا زماني كه پيامبر در حيات بود، به اين آيه پشتگرم بودم:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استشهادها و لطیفههای قرآنی (3) |
|
به او گفتند: مگر سخن خداي بزرگ را نشنيدهاي كه ميفرمايد: قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَلِيلاً؛[1] بگو اگر از مرگ يا كشته شدن فرار كنيد سودي به حال شما نخواهد داشت و در آن هنگام جز بهرة كمي از زندگاني نخواهيد گرفت. وليد گفت: من فقط همان بهرة كم را ميخواهم نه چيز ديگري را!![2]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استشهادها و لطیفههای قرآنی(2) |
|
اما اميرالمؤمنين فرموده است: از من بپرسيد از مطالب فوق عرش؛ از من سؤال كنيد قبل از آن كه مرا از دست بدهيد. سَلُوني قَبْل أَنْ تَفْقِدُوني. و نيز در روز فتح خيبر، به حضور پيامبر آمد، رسول خدا به حاضرين فرمود: برترين شما، داناترين شما و بهترين قضاوتكننده، علي است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
استشهادها و لطیفههای قرآنی (1) |
1ـ امام باقر، (ع)، میفرماید: «پیامبر اكرم وقتی این آیه را خواند: وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ؛[1] و نیز قوم دیگری را چون به عرب (در اسلام) ملحق شدند، هدایت فرماید كه او خدای مقتدر و همه كارش به حكمت و مصلحت است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مناسبتهای آیهها |
1. هنگامی كه خبر در گذشت كسی را میشنویم، میگوئیم: « إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ » (بقره / 156) همانا ما از آن خدائیم و به سوی او باز میگردیم. |
|
|
|
|
|
|
|