|
|
مفهوم مُلک در قرآن (5) |
|
براساس آيات قرآن کريم گزينش الهي پادشاهان و فرمان رواياني همچون يوسف، طالوت، داوود، سليمان و ذوالقرنين(ع) منحصراً به سبب وجود شايستگي هاي مورد نظر خداوند در آنها بوده است؛ يعني انتقال قدرت به آنها هرچند با اراده خاص الهي، ولي کاملاً در يک روند طبيعي انجام پذيرفته است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم مُلک در قرآن (4) |
|
به اعتقاد مفسّران، خداوند با اشاره به مُلک بخشيِ خويش و ادعاي الوهيت نمرود، در مقام ابراز شگفتي از کار اوست؛ زيرا وي بدون قدرت و سلطنت، امتيازي بر ديگران نداشت و او به جاي سپاس و استفاده درست، با تکيه بر آن سر به طغيان نهاد و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم مُلک در قرآن (3) |
|
هرچند قرآن کريم به صراحت و مستقلاً به طبقه بندي نظام هاي سلطاني نپرداخته است، اما فرمان روايان وپادشاهان ياد شده در آن را مي توان بر اساس مؤلفه هايي همچون ويژگي هاي مثبت ومنفي شخصيتي، مشروعيت ديني قدرت سياسي و نوع عملکرد حکومتي آنان به دو دسته الهي وغير الهي دسته بندي کرد وبراين اساس، به طبقه بندي مورد تأييد قرآن درباره نظام هاي سلطنتي ومبناي آن دست يافت.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم مُلک در قرآن (2) |
|
واژه «سلطان» نيز در قرآن کريم فراوان به کار رفته است، اما اين واژه به رغم کاربرد فراوانش، به معناي پادشاه نيست، بلکه به معناي قدرت و به ويژه قدرت نافذ(الرحمن: 33) وگاهي به معناي «حجت» واغلب همره با صفت «مبين» (سلطان مبين= حجت روشن) آمده است.(براي نمونه: اعراف: 71/ هود: 96/ يوسف: 40/ ابراهيم: 10- 11) واژه مزبور به معناي سلطه شخصي برشخص ديگر نيز به کار رفته است.(ابراهيم: 22/ حجر: 42) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مفهوم مُلک در قرآن (1) |
|
«پادشاهي» در قرآن در راستاي اهداف هدايتي و تربيتي است. از ديدگاه قرآن کريم، پادشاهي وفرمان روايي نظر به کارکردهاي سياسي واجتماعي آن، به خودي خود نعمت وموهبت الهي است.فرمان روايان وپادشاهان ياد شده در قرآن، براساس مؤلفه هايي همچون ويژگي هاي مثبت و منفي شخصيتي، مشروعيت ديني وقدرت سياسي ونوع عملکرد حکومتي شان به دو دسته الهي وغير الهي قابل تقسيمند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
وحیانی بودن الفاظ قرآن |
|
اما در مورد قرآن، جریان بر عكس است یعنی از ابتدا كه نظریۀ غیروحیانی بودن الفاظ قرآن مطرح شد، به عنوان یك نظر نادر و غریب شناخته شد، و هر چه زمان گذشت این نظریه بیش از گذشته مطرود و متروك شد، چه اینكه پیشرفت دانش نه تنها حقایق قرآن را تخطئه نكرد، بلكه بر صحت و درستی آن مهر تأیید زد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی(ره) |
|
امام خمينى به عنوان يك فقيه, عارف, فيلسوف, مصلح اجتماعى و رهبر سياسى, هر چند در زمينه علوم قرآنى اثر مستقلى از خويش به يادگار نگذاشته است, اما در ميان نوشته ها و گفته هاى ايشان مسائل و نكاتى درباره قرآن وجود دارد كه دقت, جامع نگرى و ژرف انديشى ايشان را نشان مى دهد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روش هاي حفظ قرآن |
|
پدران و مادران محترمى كه علاقمند هستند فرزندشان حافظ قرآن شود بايد از اين مرحله آموزش حفظ را براى فرزندانشان شروع نمايند . والدين بايد قبل از تولد فرزندشان خود را قرآن انس گرفته و به حفظ آن بپردازند و اگر برايشان مقدور نبود هر روز مقدارى از قرآن را بخوانند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و طبيعت(بررسي چند معجزه علمي قرآن) |
|
يكي از اصول قطعي علم كيهانشناسي معاصر، حاكي از آن است كه جهان در لحظهي آغازين پيدايش چيزي به جزء ابر يا دود (گازهاي داغ غليظ با چگالي بالا) نبوده است. دانشمندان امروزه، تنها با استفاده از دستگاههاي فوق پيشرفته توانستهاند چگونگي تشكيل ستارگان جديد را از اجزا دود مانند مشاهده كنند. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قرآن و محيط زيست |
|
به تعبير قرآن، مأموريت انسان در زمين به عنوان خليفه و نمايندهي خداوند براي عمران و آبادي زمين است. مالكيت اصلي از آن خدا است و منابع طبيعي و محيط زيست در جهت انجام اين مأموريت به طور امانت در اختيار انسان گذاشته شده است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فيزيك جهان هستي در قرآن (3) |
|
يكي ديگر از سؤالات اساسي بشر، در مورد جهاني كه در آن زندگي ميكند، هميشه اين بوده كه سرنوشت اين زمين و خورشيد و آسمان چه خواهد شد؟ اول پاسخ قرآن مجيد را ميآوريم و سپس بحث علمي آن را به طور مختصر اشاره ميكنيم |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فيزيك جهان هستي در قرآن (2) |
|
ما معتقديم كه قرآن، كتاب هدايت براي انسانهاست و حاوي تمام چيزهايي است كه بشر در حوزه ي ايمان و عمل به آنها نياز دارد. به نظر ما، قرآن يك دائرهالمعارف علمي نيست و نبايد الزاماً قرآن را با نظريههاي متغير علمي تطبيق داد. از طرف ديگر، نمي توان كتمان كرد كه در قرآن اشارههاي مكرر به پديدههاي طبيعي آمده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فيزيك جهان هستي در قرآن (1) |
|
قرآن كريم، معجزه ي آخرين پيامبر الهي، حضرت محمد(ص) است كه با هدف تربيت و هدايت انسانها، نازل شده و هر چه در اين زمينه لازم بوده، در اين كتاب گرانقدر آمده است. در تعقيب هدفهاي هدايتي و به منظور نشان دادن آثار قدرت پروردگار متعال، يك سلسله آيات قرآني به مطالبي پيرامون چگونگي خلقت كائنات و پديدههاي جهان هستي پرداخته و درباره ي آفرينش آسمانها، كهكشانها، ستارگان، زمين، خورشيد و ماه و حركتهاي منظم آنها در مدارهاي خودشان و در زمانهاي معيني كه براي آنها در نظر گرفته شده است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پیامهای قرآن( سوره های فاتحه،بقره،مائده) |
|
رحیم نشانه عشق خداوند به انسانهای مؤمن و رحمانیت نشانه محبت خدا به کلیه انسانهاست. تمایز عشق بر محبت تقدم و الویتی است که انسان مؤمن بر دیگر انسانها دارد. ولی در عین حال غیر مؤمنین از رحمانیت پروردگار برخوردارند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مقدمه اي بر علوم قرآني |
|
همان گونه كه علم تفسير را به اعتبار موضوع، غرض و نيازمندى به آن، شريف ترين و گرانقدرترين علوم اسلامى مى شمرند چرا كه موضوعش قرآن، غرضش هدايت و سعادت انسان، و مورد نياز در هر كمال دنيوى و اخروى است10، علوم قرآنى نيز از جايگاهى اين چنين والا برخوردار خواهد بود; زيرا موضوع آن قرآن كريم است و آن گونه كه در روايات وارد شده ثقل اكبر بوده و بعد از خداوند متعال برترين چيز است |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تشبيهات و تمثيلات قرآن و فرهنگ زمانه(3) |
|
در تشبيهات قرآن، علاوه بر محيط جغرافيايي، از افکار و عقايد و آداب و مانند آنها – که نشانه اي از فرهنگ اجتماعي هستند- نيز بهره گرفته مي شود و بسياري از تشبيهات را مي بينيم که بر باورهاي عصر خود دلالت دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تشبيهات و تمثيلات قرآن و فرهنگ زمانه(2) |
|
از سخنان برخي نويسندگان و خاورشناسان، اين گونه بر مي آيد که قرآن کاملاً تسليم فرهنگ عصر نزول يعني صدر اسلام بود. به عبارت ديگر، قرآن فرهنگ زمان خويش را – که همان فرهنگ جاهلي عرب و آميخته به خرافات ضد علمي بود- پذيرفته و خداوند، آن را در متن قرآن وارد کرده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تشبيهات و تمثيلات قرآن و فرهنگ زمانه(1) |
|
قرآن در موارد فراوان، به زبان حجاز در عصر رسالت سخن مي گويد و از تشبيهات و تمثيلات آن زمان بهره مي گيرد؛ در عين حال، کتابي جاودانه و براي تمام زمانها و مکانهاست. اين دو مطلب چگونه با هم قابل جمع است؟ برخي از صاحب نظران، به دليل نکته اول، قرآن را بازتاب فرهنگ زمانه مي دانند و نسبت به جاودانگي آن ترديد مي کنند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نگاهی به مسئله برائت از مشرکین در قران |
|
در میان سوره های قرآن یک سوره داریم که اول آن فاقد بسم الله است، و آن، سوره برائت است.قرآن را که میگویند 114 سوره است به اعتبار این است که سوره برائت را هم سوره مستقل و جدا از سوره انفال شمرده اند.راجع به این که چرا این سوره «بسم الله» ندارد دو وجه است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعجاز قران در نگاه شهید مطهری |
|
قرآن کتاب آسمانی ما و معجزه جاوید پیامبر ماست.این کتاب در طول بیست و سه سال تدریجا بر رسول خدا نازل گشت. قرآن کریم که هم کتاب پیغمبر اکرم است و هم مظهر اعجاز او، نقشی صدها بار بزرگتر داشت از نقش عصای موسی و دم عیسی.پیغمبر اکرم آیات قرآن را بر مردم میخواند و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تحدّی قرآن |
|
تحدّی قرآن خدای سبحان در كتاب خود بارها برای اثبات اعجاز قرآن كریم و نبوت فرستاده خویش همگان را به همانند آوری قرآن دعوت نموده است و...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعجاز قرآن |
|
اعجاز قرآن قرآن از چندین جهت معجزه است كه به بعضی از آنها اشاره میشود: 1. فصاحت و بلاغت: فصاحت و بلاغت قرآن چنان است كه علی ـ علیه السلام ـ میفرماید: «كثرت تكرار و شنیدن پی در پی هرگز آن را كهنه نمیكند.»[1] قرآن در زمانی نازل شده كه سخنوری در میان اعراب رواج بسیار داشت و مردم برای نظم و نثر و فصاحت و بلاغت ارزش و اهمیت بسیار قائل بودند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نزول قرآن |
|
نزول قرآن از آیات و روایات استفاده میشود كه قرآن دو نزول داشته است: 1. نزول دفعی. 2. نزول تدریجی كه آیات در طول 23 سال نازل شدهاند و ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
وحی |
|
الف: معنای لغوی: ابن منظور در لسان العرب میگوید: وحی به معنای اشاره كردن، نوشتن، رساله، الهام و كلام پنهانی و هر چیزی است كه به دیگری القاء شود، تعبیر «وحی الیه و اوحی» یعنی با او به گونهای بود كه از دیگران پنهان میداشت. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معنای قرآن |
|
در مورد معنای قرآن پنج وجه گفته شده است: 1. قرآن، اسمی جامد و غیر مشتق است خداوند بعنوان اسم خاص برای وحی كه بر پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ نازل فرموده قرار داده است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اصطلاحات علوم قرآنی |
|
قرائت، همان تلاوت و خواندن قرآن كریم است، یعنی هرگاه تلاوت قرآن به گونهای باشد كه از نصّ وحی الهی حكایت كند و برحسبِ اجتهادِ یكی از قرّاء معروف ـبرپایه و اصول مضبوطی كه در علم قرائت شرط شده استـ استوار باشد، قرائت قرآن تحقّق یافته است و ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
علوم قرآن كدامند؟ |
|
بعضی از علوم هستند كه برای بعضی دیگر از علوم جنبه مقدمهای دارند به این معنی كه برای فهم آن یا علم دیگر باید این مقدمه را طی كرد تا بتوان آن علم را طی كرد، از جمله علوم مقدمی علوم قرآن است كه برای درك و فهم قرآن مجید آموختن آن ضروری و لازم است. |
|
|
|
|
|
|
|