پیامبر اکرم (ص) : طالِبُ العِلمِ طالِبُ الرَّحمَةِ ،طالِبُ العِلمِ رُکنُ الإسلامِ ، ویُعطى أجرَهُ مَعَ النَّبِیّینَ (کنز العمّال : 28729 )
جویاى دانش ، جویاى رحمت است . جوینده دانش رکن اسلام است و پاداشش با پیامبران داده مى شود.
*********************************
قله های فقه شیعه - آقا ضیاء الدین عراقی (ره)
آیت الله آقا ضیاءالدین، از فقیهان نام آور شیعه در قرن چهاردهم است. پدرش آخوند ملا محمد کبیر در عصر خود عالمی بزرگوار و فقیهی وارسته و مشهور بود. آقا ضیاء الدین دارای هوشی سرشار و استعدادی فوق العاده بود، او مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر و سایر علما، در زادگاهش اراک فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، به شهرهای اصفهان ، سامرا و نجف حرکت کرد و تا آخرعمر در حوزه نجف که پایگاه و مرکز علم بود، ماندگار شد. وی از محضر برجسته ترین اساتید دوران و استوانه های علم و فقاهت همچون آیات عظام: سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، میرزا حبیب الله رشتی ،آخوند ملا محمّد کاظم خراسانی ،سید محمد طباطبایی فشارکی و...بهره های فراوان برد و به درجه اجتهاد نائل آمد .آقا ضیاء الدین در تمام دوران تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و از برترین مدرسین و سرآمد استادان هم عصر خود بود. او پس از وفات استادش، آخوند خراسانی، حوزه تدریس مستقلی تشکیل داد ودر همین دوران مرجعیّت یافت و به عنوان مدرسی بزرگ، محققی مدقق، متفکری صاحب نظرو مسلط بر آراء و اندیشههای فقهی و اصولی گذشته، شهرت یافت. فضلا و محققان فراوانی گرد او آمده و از سرچشمه علوم و کمالاتش جرعهها نوشیدند و سیراب شدند. دقت نظر و احاطه علمی او به ویژه در تدریس علم اصول که با نقد و بررسی آراء و نظریات دیگران انجام میگرفت، فوق العاده بود. این امر باعث شهرت و برتری او بر دیگران شد و وی را در شمار مجددّان علم اصول قرار داد. از برکات وجودی آقا ضیاءالدین در طول سالهای متمادی تدریس، تعلیم و تربیت صدها عالم، فقیه و دانشمندان نام آوری است که از مجالس درس و بحث سراسر فضل و دانش او بهرهها بردند. مجتهدان ایران و عراق مانند:آیت الله سید محسن حکیم آیت الله سید محمد تقی خوانساری آیت الله سید احمد خوانساری ، آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی آیت الله سید شهاب الدین مرعشی آیت الله شیخ محمد تقی بهجت با واسطه یا بیواسطه، از شاگردان او هستند. وی همچنین دارای آثار فراوان و ارزشمندی است.آقا ضیاء به بلند همت بودن، تواضع، فروتنی، خوش اخلاقی و زهد که سرآمد فضایل اخلاقی اند، معروف بود هرگاه مرجعی از دنیا میرفت، با آن که خود آقا ضیاءصلاحیت مرجعیت را از هر حیث دارا بود، این امر را به سایران و مراجعان را به دیگران حواله میداد و آنان را تبلیغ می کرد.سرانجام این مشعل فروزان علم در شب دوشنبه 29 ذیقعده سال 1361 هـ . ق، در نجف اشرف دعوت حق را اجابت نمود. و در حجره نزدیک (باب العماره) صحن مطهر امیر المؤمنین علیه السلام به خاک سپرده شد.
(منبع: سایت اندیشه قم )
*********************************
احکام طهارت
س: آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهايى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى شود، به شرطى که عين نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتاب تر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند .
س: اگر شخصى در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتيبى شک کند که آيا مقدارى از طرف راستش را خوب شسته يا نه آيا بايد دوباره غسل کند؟
ج: در فرض سؤال، به شک اعتنا ننموده و غسل صحيح است.
*********************************
احکام اقتصادی
س: کسی که اطمینان دارد به اینکه چیزی از درآمد سالانه اش تا پایان سال باقی نمی ماند، بلکه تمامی درآمد و منفعت او در خلال سال خرج هزینههای زندگی او می شود، آیا واجب است برای خود سال خمسی تعیین کند؟ کسی که بر اثر اطمینان به اینکه چیزی از درآمدش زیاد نمی اید، سال خمسی تعیین نکرده، چه حکمی دارد؟
ج: ابتدای سال خمسی با تعيين از جانب مکلّف مشخص نمی شود، بلکه يک امر واقعی است که برای کسی که شغل او کاسبی است با شروع کاسبی و برای کشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و برای کارگر و کارمند با دستيابی به اولين درآمد، آغاز می شود. حساب سر سال خمسی و محاسبه درآمد سالانه واجب مستقلی نيست، بلکه راهی برای شناخت مقدار خمس است و وقتی محاسبه واجب می شود که بداند خمسی به او تعلّق گرفته، ولی مقدار آن را نمی داند و اگر از منفعت کسب چيزی نزد او نماند و همه آن در مؤونه زندگی مصرف شود، خمس هيچکدام از آنها بر او واجب نيست.
*********************************
احکام نماز
س: نظر جنـابعالی در مورد شـرکت نـکردن در نمـاز جمـعه بر اثر بیمبالاتی، چیست؟
ج: ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است.
س: اگر در هنگام نماز صبح ندانى که آفتاب طلوع کرده يا نه به چه نيتى بايد نماز را خواند؟
ج: تا يقين نکردهايد که آفتاب طلوع کرده باشد، نماز ادا است و در هر صورت مىتوانيد به قصد وظيفه فعلى نماز را بجا آوريد.
*********************************
احکام خانواده
س: آيا طلاق بدون رضايت قلبى طرفين و تنها با احراز رضايت زبانى، علىرغم وجود شواهد کافى بر عدم رضايت صحيح است يا خير؟
ج: طلاق اكراهى صحيح نيست ولى اگر بدون اكراه و اجبار با اراده و با اختيار و مراعات شرايط انجام بگيرد، صحيح است.
س: آيا پس از فوت شوهر يا پس از طلاق، رابطه محرميّت بين عروس و پدر شوهر باقى مىماند يا خير؟
ج: محرمــــيّت ابدى است و پس از فوت شـــــوهر يا پــــس از طـــــلاق باقى است.
*********************************
احکام دفاع و جهاد
س: اگر مؤمنی در جایی از جهان در راه اجرای احکام اسلامی یا در تظاهرات و یا در راه اجرای فقه جعفری کشته شود، آیا شهید محسوب می شود؟
ج: چنين شهيدى اجر و ثواب شهيد را دارد، ولى احکام تجهيز شهيد اختصاص به کسى دارد که در ميدان جنگ، هنگام درگيرى و در معرکه نبرد به شهادت رسيده باشد.
س: آیا بر شهید مسلمانی که با لباسش دفن شده است، احکام مسّ میّت مترتب است؟
ج: با مسّ شهيدى که تغسيل و تکفين در حق او ساقط است، غسل مسّ ميّت واجب نمى شود.
*********************************
احکام پزشکی
س: دارويى بنا به دستور بزشك به صورتم ميزنم كه داراى الكل است ولى با دارويى ديگر محلول شده كه قابل خوردن نيست آيا اين دارو نجس است؟
ج: اگر مىدانيد الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمىدانيد، پاک است.
*********************************
واژه شناسی فقهی
فدیه: یك مدّ طعام كه در موارد خاصی از باب كفّارهی روزه به فقير پرداخت میشود. (هر مد 750 گرم است)
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری-بخش استفتائات