آیا امام حسین مذاکره به معنای امروزی کرد ؟ آیا با امام حسین معامله کرد؟ آیا امام حسین نشست (پای میز مذاکره) که آقا برای اینکه این جنگ خاتمه پیدا کند، با هم کنار بیایم؟ متن عربی مذاکره امام حسین با عمر سعد (را) خدمتتان عرض می کنم تا این جمله مقام معظم رهبری که با سوز فرمودند : آقا چرا تاریخ را تحریف می کنید؟ می خواهید یک کاری بکنید ، بکنید. چرا الگو های ما را تحریف می کنید؟ چرا دست اندازی می کنید به نهضت عاشورا؟ چرا امام حسین را متهم می کنید؟ چرا علی بن ابیطالب را متهم می کنید؟ کار خودتان را بکنید.
حجة الاسلام عبدالله حاجی صادقی در پنجمین روز از ماه محرم الحرام در حسینیه الغدیر ستاد کل سپاه، ضمن الگو خواندن واقعه ی عظیم عاشورا برای همه ی کسانی که می خواهند در جبهه ی حق مبارزه کنند، به تلاش جدی دشمن برای گرفتن روح و حیات این نهضت تحرک آفرین اشاره نمود و کسانی را که در این راستا گام برمی دارند مورد خطاب قرار داد و گفت: " آیا امام حسین مذاکره به معنای امروزی کرد ؟ آیا با امام حسین معامله کرد؟ آیا امام حسین نشست (پای میز مذاکره) که آقا برای اینکه این جنگ خاتمه پیدا کند، با هم کنار بیایم؟"
حاجی صادقیگفت: یکی از تلاش های دشمنان، برای اینکه انقلاب اسلامی را در هم بشکنند و از درون به تعبیر مقام معظم رهبری بپوسانند، دنبال این هستند که گفتمان مقاومت را از آن بگیرند. گفتمان مقاومت را غیر کارآمد معرفی بکنند. گفتمان مقاومت را در عصر جدید بگویند جواب نمی دهد. آقا! باید با این کدخدا کنار آمد.
وی نسخه ی این گروه برای هماهنگ شدن با کدخدا را اینگونه توصیف کرد: بالاخره اگر بخواهید کشور را به تعبیر آنها از لبه پرتگاه نجات بدهید، باید با این دنیا کنار بیایید. حالا دنیا را هم معنا می کنند به حاکمان ستمگر استکباری. شما نمی توانید با این ها در گیر باشید، جلو هم بروید(پیشرفت کنید).
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه گفت: صریحا کتاب می نویسند (با عنوان) پیشرفت یا استقلال. این جا؛ جایی است که من و شما باید حواسمان باشد، پیشرفت یا استقلال؟ نگویید استقلال! و پیشرفت هم می خواهیم، شدنی نیست. مثل خیلی از تقابل های دروغین دیگری که مطرح می کردند.
او هدف از طرح اینگونه ادبیات را گرفتن مقاومت از انقلاب اسلامی دانست و افزود: یکی (از راه ها) این است ...که الگو را بزنند. آمدند عاشورا (را) تحریف کنند. تحریف فرهنگ عاشورا ... تحریف مولفه های عاشورا. می گویند: در عاشورا هم مقاومت این جور نبود که همراه با سازش نباشد، همراه با گفت گو نباشد. در نهضت عاشورا هم امام حسین با خبیث ترین دشمن، عمر سعد، مذاکره کرد. آن (حضرت) هم با او مذاکره کرد. آن (حضرت) هم با او نشست (و) گفت. اتفاقاً پیشنهاد مذاکره از طرف امام حسین بوده.
حجة الاسلام حاجی صادقی، در ادامه به بیان متن گفتگوی امام حسین علیه السلام با عمرسعد پرداخت و براساس جملات و لحن آن حضرت، این دیدار را اتمام حجت با عمر سعد دانست و افزود: من برای این که بدانید چگونه تحریف می کنند ... متن عربی مذاکره امام حسین با عمر سعد (را) خدمتتان عرض می کنم تا این جمله مقام معظم رهبری که با سوز فرمودند : آقا چرا تاریخ را تحریف می کنید؟ می خواهید یک کاری بکنید، بکنید، چرا الگو های ما را تحریف می کنید؟ چرا دست اندازی می کنید به نهضت عاشورا؟ چرا امام حسین را متهم می کنید؟ چرا علی بن ابیطالب را متهم می کنید؟ کار خودتان را بکنید. اما این را سرایت ندهید به عاشورا. نگویید حسین هم اهل مذاکره بود.
عبدالله حاجی صادقی برای تبیین بهتر موضوع به متن گفتگوی دوطرف گفتگو پرداخت و گفت: امام حسین روز هشتم در شب تاسوعا یکی از یاران خود را به نام عمرو ابن قرظه انصاری به نزد عمر سعد فرستاد. گفت: من می خواهم با تو گفت و گو داشته باشم .امام حسین کسی را فرستاد او را دعوت کرد. اوهم قبول کرد. قرار شد هر کدام با 20 نفر نیرو از لشکریان خودشان فاصله بگیرند، آمدند وسط؛ بین دو لشکر، یک خیمه زدند. امام حسین با 20 نفرآمد ، عمر سعد (هم) با 20 نفرآمد، خیمه. امام حسین فرمود به یارانشان همه بیرون بایستید. امام حسین به همراه برادرش ابالفضل العباس و فرزندش علی اکبر وارد خیمه شد. عمر سعد هم به همراه فرزندش حفص و غلام مخصوصش وارد شد. نشست برقرار شد. حالا گوش کنید امام حسین چه گفته است. این را من دیگر ترجمه نمی کنم فقط عربی آن را می خوانم: وَیْحَکَ یَابْنَ سَعد. ای پسر سعد! وای به حال تو، به جنگ با من آمدی ؟ "أما تتقی اللّه الذی إلیه معادک" آیا از خدا نمی ترسی؟ آن خدایی که برگشت تو به سوی اوست ؟ نمیدانی مردنی وجود دارد؟ "و أنا إبنُ مَنْ عَلِمْت" تو من رو می شناسی . میدانی من چه کسی هستم؟ به جنگ با من آمده ای؟ ببینید امام حسین جلسه رو برقرار کرده که چه کار کند. .. اتمام حجت دارد بااو می کند.
متن کامل این سخنرانی به شرح زیر می باشد:
***********************
بسم الله الرحمن الرحیم
امیدوارم خدا قلوب همه ما را به نور ایمان ، اخلاص ، محبت اهل بیت روشن و منور بگرداند. هدیه به پیشگاه محور عالم هستی و آفرینش ، قطب عالم امکان آقامان و مولامان حجت بن الحسن صلوات بلندتری ختم کنید.
در محرم سال 61 ... فرهنگی را احیا کرد امام حسین علیه السلام که تمام زمان ها و تمام مکان ها را در نوردید، هر روز را برای جبهه حق، عاشورا ، و هر مکان را کربلا ساخت ، و الگویی شد برای همه کسانی که می خواهند در جبهه حق مبارزه کنند. این فرهنگ ، نهضت ها و حرکت ها و اقدامات بزرگی را به دنبال خود داشت که یکی از آنها نهضت حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی است که الگوگیری این نهضت از فرهنگ عاشورا است و دشمنان و جبهه مقابل امام حسین علیه السلام یکی از تلاش های جدی شان این بوده که این فرهنگ را از عاشورا بگیرند. تلاششان این بوده که کاری بکنند عاشورا اگر هم هست اما این روح را نداشته باشد، این حیات را نداشته باشد، این تحرک آفرینی را نداشته باشد، این حالتِ به میدان آوردن را نداشته باشد. فلذا یکی از تلاش های آنان این بوده که عاشورا، بُعد احساسی اش بر بُعد حماسی اش بچربد. عرض کنم بُعد احساسی کربلا خیلی مهم است. یقینا و بی تردید یکی از عبادت هایی که خدا خیلی در آن تقرب به سوی خودش قرار داده است، عزاداری امام حسین علیه السلام است. کما اینکه زیارت امام حسین علیه السلام هیچ عِدلی ندارد. خیلی عجیب است. در تاریخ اسلام زیارت امام حسین علیه السلام هیچ عِدلی ندارد با اینکه شک نداریم مقام پیامبر صلی الله علیه و آله از مقام امام حسین علیه السلام بالاتر است، مقام امیر المؤمنین علیه السلام از مقام امام حسین علیه السلام بالاتر است، به تعبیر خود امام حسین علیه السلام مقام امام حسن علیه السلام بالاتر است، اما در روایات ما ارزشی که برای زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده شده نه برای زیارت پیغمبر صلی الله علیه و آله، نه برای زیارت امام علی علیه السلام ، نه امام حسن علیه السلام و نه برای زیارت خانه خدا قرار داده نشده است. چرا؟ آیا نه اینکه به خاطر همان است که آن روحیه ، آن فرهنگ عاشورایی زنده شود. برای همین است، چون بنا است حیات انسان ، ببینید در یک خلاصه بگویم، چون حیات اسلام بسته به حیات این فرهنگ است. خوب این فرهنگ خیلی تلاش کردند تحریفش کنند . که این فرهنگ را بگیرند. یکی از تلاش ها این است که الگو بودن این فرهنگ را بیاندازند . انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام(ره) از این نهضت الگو گرفت. امروز یکی از درس هایی که از این فرهنگ (می توان) گرفت، چون فرهنگ امام حسین مؤلفه هایی دارد. به این دقت کنید. فرهنگ عاشورا مؤلفه ها و شاخصه هایی دارد. من در ذهنم هست یک سال در همین مراسم، حالا یا شاید هم در حسینیه ثارالله بود، 5 مؤلفه و شاخص از جبهه امام حسین علیه السلام را در مقابل 5 شاخص از جبهه ی ضد حسین عرض کردم. چون امام حسین علیه السلام دو جبهه درست کرد. امام حسین در 10 محرم سال 61 دو جبهه را تعریف کرد. این جبهه حسینیان؛ نمی گویم حسین ها. حسینیان! چون امام حسین علیه السلام یکی است و حسینیان دیگرانند. ابالفضل و حبیب بن مظاهر، اینها می شوند جبهه حسینی؛ و یک جبهه آن طرف، یزیدیان، نه یزید! جبهه یزید که شاخصی دارد. من یکی از آن را متناسب با اقتضائات امروز خودمان و متناسب با اقتضائات زمان را می خواهم بگویم و بگویم دشمن دارد چه کار می کند. یکی از مؤلفه های جبهه امام حسین علیه السلام، سازش ناپذیری در برابر دشمن بود. قاطعیت در برابر ظلم ظالم بود. هِیْ نصیحت کردند یابْن رسول الله! آخر چرا اینهمه بر این نظریه ی خودت پا فشاری می کنی؟ ... سماجت تا کجا؟ بعضی می گفتند: آخر مگر نگفته قرآن : وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. امام می فرمود: در برابر یزید کوتاه نمی آیم. گفتمان ایستادگی، سازش ناپذیری! ببینید گفتمان عاشورا این هاست . "مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ"، منِ حسین هرگز دست در دست یزید نمی گذارم. این را می خواهم اشاره ای بکنم، چون امروز بعضی معتقدند که شما چرا کاسه ی از آش داغ تر شده اید؟ چرا شما از خود امام حسین علیه السلام درس نمی گیرید؟ ببین می خواهند چه کار کنند؟ ادبیات عاشورا این است: "مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ"، این یکی .
دو: هیهات من الذلّه. این ها مؤلفه های عاشورا هستند که همه ی این ها نشان دهنده یک مؤلفه است به نام مقاومت. "أَلَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَايُعْمَلُ بِهِ، وَأَنَّ الْبَاطِلَ لَايُتَنَاهَي عَنْهُ!؟" نمی بینید حق از بین رفته است؟ در یکی از نامه هایی که نوشت به بعضی از یاران خودش، فرمود: مگر نمی بینید "السنةُ قَدْ أُمیِتَتْ"، سنت پیغمبر مرده و بدعت ها زنده شده است. یادتان هست یک سال عرض کردم اگر از امام حسین علیه السلام سوال کنیم:
• یابن رسول الله! می دانی کشته می شوی و (با این حال به کربلا) می روی؟ ، فرمود : بله!
• می دانی بچه هایت کشته می شوند و می روی؟ فرمود : بله!
• می دانی زینب به اسارت می رود ؟ فرمود : بله!
• گفتند: چرا می روی ؟ گفت : یا باید فاتحه اسلام خوانده شود یا شهادت نامه حسین نوشته شود. من جان می دهم تا دین خدا جان ندهد و در (راه) بقاء دین مقاومت می کنم.
گفتمان مقاومت این است: "فَإِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إِلاّ بَرَمًا"، من انتخاب کردم کوتاه نمی آیم . می دانم مرگ است، کوتاه نمی آیم. حالا از امام حسین گفتم، یاران امام حسین هم همین طور. گفتمان عاشورا این است. ای کسانی که می خواهید گفتمان عاشورایی و حسینی داشته باشید، این گفتمان عاشورا است، "اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ دينِي و عَنْ إمَام الصّادقِ الیَقیِنِی" ، دستم را قطع کنید،"والله اِن قَطعتم یَمینی" ، دستم رو قطع کنید، اما من را از موضع ام خارج نمی کنید. من از در دفاع از دینم کوتاه نمی آیم. "و عَنْ إمَام الصّادقِ الیَقیِنِی".
گفتمان مقاومت را زینب کبری سلام الله علیها در دوران کل اسارت نشان داد، که چگونه باید مقاومت کرد و ایستادگی کرد که یک جمله اش را همه ما با شگفتی و توجه داریم، خیلی دارد که در برابر عبیدالله که به خیال خودش که دیگر حالا با این زجری که به اهل بیت داده و با این اسارتی که آورده و با این رفتاری که با زینب کرده، گفت دیگر زینب الان خرد شده، خوب است خرد شدنش را به نمایش بگذارم. وقتی درآمد و گفت: دیدی خدا با شما چه کرده، با همان زینب عزادارِ آن همه سختی کشیده، با قاطعیت گفت: "ما رأيتُ الا جميلاً " ، چه می گویی بیچاره بدبخت!؟ ما پیروزیمان را جشن داریم می گیریم. ما موفقیت هامان را جشن می گیریم . "ما رأيتُ الا جميلاً ". این گفتمان مقاومت را انقلاب اسلامی از عاشورا گرفت، در بیش از سه دهه، در برابر جبهه استکبار، مردانه ایستاد . ایستاد در برابر جبهه استکبار و همه موفقیت های ما، پیروزی های ما، عقب نشینی های دشمن ما به خاطر همین گفتمان مقاومت ایستادگی بوده است. به خاطر "هَيْهاتِ مِنّ الذلَّة" بوده است. به خاطر گفتمان "هَيْهاتِ مِنّ الذلَّة" بوده است. به خاطر گفتمان این بوده است که بچه های این انقلاب از ابالفضل یاد گرفتند "وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ ديني". دستم را بگیر اما دینم را نگیر. سرم را بگیر اما دینم را نگیر. چون ما یاد گرفتیم قرآن به ما گفت مواظب باشید جبهه استکبار دعوایش با شما ، جبهه یزید دعوایش با شما بر سر منافع نیست که بعضی ها بیایند بگویند: ما در سیاست خارجی کاری با اصول نداریم. نه خیر! قرآن با صراحت فرمود: جنگ آن ها با شما بر سر همین اصول و مبانی اعتقادیتان است. عجیب آیه ای است این آیه 217 سوره بقره! "وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ". خیلی عجیب است! این جنگ شما با جبهه کفر و شرک و استکبار، ادامه دارد تا آنجایی که دین شما را بگیرند. آن ها می خواهند دینتان را بگیرند. ما با این گفتمان مقاومت به همین جا رسیدیم. ما با این گفتمان مقاومت بوده است که دشمن گرگ صفت را مجبور کردیم به عقب نشینی، و امروز اعتراف می کند: انقلاب اسلامی ایران مرگ تدریجی ما را رقم زده است. حالا یکی از تلاش های دشمنان، کارگردانی مال دشمن است، ممکن است هنرپیشگی اش را بعضی از خودی ها بکنند اما کارگردانی این فکر، مال استکبار است، برای اینکه انقلاب اسلامی را در هم بشکنند و از درون به تعبیر مقام معظم رهبری بپوسانند، دنبال این هستند که گفتمان مقاومت را از آن بگیرند. گفتمان مقاومت را غیر کارآمد معرفی بکنند. گفتمان مقاومت را در عصر جدید بگویند جواب نمی دهد. آقا! باید با این کدخدا کنار آمد. بالاخره اگر بخواهید کشور را به تعبیر آنها از لبه پرتگاه نجات بدهید، اگر بخواهید چه کنید، باید با این دنیا کنار بیایید. حالا دنیا را هم معنا می کنند به حاکمان ستمگر استکباری. شما نمی توانید با این ها در گیر باشید، جلو هم بروید(پیشرفت کنید). صریحا کتاب می نویسند (با عنوان) پیشرفت یا استقلال. این جا جایی است که من و شما باید حواسمان باشد، پیشرفت یا استقلال؟ نگویید استقلال و پیشرفت هم می خواهیم، شدنی نیست. مثل خیلی از تقابل های دروغین دیگری که مطرح می کردند. حالا (به دنبال این هستند که) چه کار کنند مقاومت را از انقلاب اسلامی بگیرند، یکی (از راه ها) این است ...که الگو را بزنند. آمدند عاشورا (را) تحریف کنند. تحریف فرهنگ عاشورا ... تحریف مولفه های عاشورا. می گویند: در عاشورا هم مقاومت این جور نبود که همراه با سازش نباشد، همراه با گفت گو نباشد. در نهضت عاشورا هم امام حسین با خبیث ترین دشمن، عمر سعد، مذاکره کرد. آن (حضرت) هم با او مذاکره کرد. آن (حضرت) هم با او نشست (و) گفت. اتفاقاً پیشنهاد مذاکره از طرف امام حسین بوده. من برای این که بدانید چگونه تحریف می کنند و چگونه این کار تحریف شده (توضیح خواهم داد) تا ببینیم آیا امام حسین مذاکره به معنای امروزی کرد ؟ آیا با امام حسین معامله کرد؟ آیا امام حسین نشست (پای میز مذاکره) که آقا برای اینکه این جنگ خاتمه پیدا کند، با هم کنار بیایم؟ متن عربی مذاکره امام حسین با عمر سعد (را) خدمتتان عرض می کنم تا این جمله مقام معظم رهبری که با سوز فرمودند : آقا چرا تاریخ را تحریف می کنید؟ می خواهید یک کاری بکنید ، بکنید. چرا الگو های ما را تحریف می کنید؟ چرا دست اندازی می کنید به نهضت عاشورا؟ چرا امام حسین را متهم می کنید؟ چرا علی بن ابیطالب را متهم می کنید؟ کار خودتان را بکنید. اما این را سرایت ندهید به عاشورا. نگویید حسین هم اهل مذاکره بود. ببینید متن گفت و گوی امام حسین را در تاریخ های معتبر. گفتند: امام حسین روز هشتم در شب تاسوعا یکی از یاران خود را به نام عمرو ابن قرظه انصاری به نزد عمر سعد فرستاد. گفت: من می خواهم با تو گفت و گو داشته باشم .امام حسین کسی را فرستاد او را دعوت کرد. اوهم قبول کرد. قرار شد هر کدام با 20 نفر نیرو از لشکریان خودشان فاصله بگیرند، آمدند وسط؛ بین دو لشکر، یک خیمه زدند. امام حسین با 20 نفرآمد ، عمر سعد (هم) با 20 نفرآمد، خیمه. امام حسین فرمود به یارانشان همه بیرون بایستید. امام حسین به همراه برادرش ابالفضل العباس و فرزندش علی اکبر وارد خیمه شد. عمر سعد هم به همراه فرزندش حفص و غلام مخصوصش وارد شد. نشست برقرار شد. حالا گوش کنید امام حسین چه گفته است. این را من دیگر ترجمه نمی کنم فقط عربی آن را می خوانم: وَیْحَکَ یَابْنَ سَعد. ای پسر سعد! وای به حال تو، به جنگ با من آمدی ؟ "أما تتقی اللّه الذی إلیه معادک" آیا از خدا نمی ترسی؟ آن خدایی که برگشت تو به سوی اوست ؟ نمیدانی مردنی وجود دارد؟ "و أنا إبنُ مَنْ عَلِمْت" تو من رو می شناسی . میدانی من چه کسی هستم؟ به جنگ با من آمده ای؟ ببینید امام حسین جلسه رو برقرار کرده که چه کار کند. "ألاَ تَکونُ مَعِی؟" نمی خواهی بیایی در جبهه من؟ و این قوم فاسد و ستمگر بنی امیه را رها کنی؟ امام حسین آمده عمر سعد را نجات بدهد. امام حسین می گوید: نمی آید بگوید با من کنار بیا. می گوید: عمر سعد تو مرا می شناسی؟ مرگ را باور داری یا نه؟ رها کنید این قوم ستمگر را . بیا با من، بیا در جبهه ما، "فَإنَّهُ أقْرَبُ إلَی اللهِ تَعَالَی". اگر بیایی در جبهه ما، این راه نزدیک تری است به سوی خدا. راه تقوا این است، عمر سعد. اتمام حجت دارد بااو می کند. عمر سعد دید چه کار کند؟ گفت: یابْنَ رَسول الله! من که می دانم شما (بر) حقید، اما چه کنم اگر با شما بیایم، خانه و زندگیم را از دست میدهم، باغ و بستانم را از دست میدهم. امام حسین گفت: که آن را ما برای تو تامین می کنیم. این بهانه جویی ها را بگذار کنار. بعد بهانه های دیگری آورد. امام حسین دید نه خیر! این (فرد) هدایت شدنی نیست. من وقتی این مذاکره امام حسین را با عمر سعد دیدم به یاد آن آیات قرآن افتادم که خدا به موسی فرمود: حتی (با) فرعون ... اتمام حجت کن . او را دعوت کن . زبان موسی، (زبان) سازش با فرعون نیست، زبان موسی این است (که) بیاید فرعون را دعوت کند (و) حجت را بر او تمام کند . آمد، رفت سراغ فرعون. به یاد آن جمله امام(ره) افتادم که حدود 50 سال قبل، امام این جوری نهضت را شروع کرد. فرمود: من شاه را نصیحت می کنم، نه اینکه مذاکره با شاه. بعد هم گفت: اگر نصیحت را گوش نکردی از این کشور بیرونت می کنم. بابا! امام حسین رفته بوده حجت تمام کند. بعد که دید نه! هی بهانه می آورد (و) قبول نمی کند، فرمود: "مالَکَ، ذَبَحَکَ اللّهُ عَلى فِراشِکَ عاجِلاً ، وَ لا غَفَرَ لَکَ یَوْمَ حَشْرِکَ، فَوَاللّهِ إِنِّی لاَرْجُوا أَلاّ تَأْکُلَ مِنْ بُرِّ الْعِراقِ إِلاّ یَسیراً ". فرمود : وای بر تو! چرا این قدر بر اطاعت شیطان و حضور در جبهه باطل اصرار می ورزی؟ وای بر تو! چرا در باطل این قدر فرو رفتی ؟ چرا این قدر پافشاری می کنی؟ خدایت تو را به زودی در میان رخت خوابت بکشد. تو بلند نمی شوی از این جایگاه و در روز قیامت گناهت را نبخشاید. "وَلا غَفَرَ لَکَ یَوْمَ حَشْرِکَ، فَوَاللّهِ إِنِّی لاَرْجُوا أَلاّ تَأْکُلَ مِنْ بُرِّ الْعِراقِ إِلاّ یَسیراً"، پس به خدا قسم من امیدوارم که تو از گندم عراق نخوری مگر اندکی. اینجا بود که عمر سعد با استهزا رو کرد به امام حسین گفت: گندمش نشد طوری نیست، ما جواش (جو عراق) را می خوریم. ما همان جواش برای ما بس است. آیا آنچه که من برای شما نقل کردم، این؛ مذاکره معامله ای بود؟ آیا امام حسین رفت در این مذاکره چیزی را بدهد، چیزی را بگیرد؟ پس چرا آقایان برای توجیه عملکرد خودشان (تاریخ عاشورا را تحریف می کنند؟) ما کاری به توجیه عملکرد شما نداریم، درست یا غلطش، کار خودتان را می کنید؛ بکنید. آن چیزی که برای ما حساسیت آور است، آن چیزی (است) که نباید بگذاریم به آن دست درازی بشود، الگو هایمان است، عاشورای ماست . عاشورا را بهم نریزید برای توجیه عمل خودتان . عاشورا را خراب نکنید برای اینکه بتوانیم مطلب خودمان را برسانیم، نه! در عاشورا، ادبیات مقاومت، ادبیات سازش ناپذیری، ادبیات ایستادگی، هم در بیان خود امام حسین و هم در بیان همه یارانش، همه جا دارد فریاد می زند. بچه های کوچک عاشورا ادبیات شان است: سازش ناپذیری، مقاومت در برابر دشمن . هرگز! ببینید این خاندان حتی در بعد از عاشورا، از یازدهم به بعد به اسارت رفتند، اما به ذلت نرفتند. زینب گفت: تن به ذلت نمی دهیم. این" هَیْهَات مِنَّ الذّلّه" فقط برای عاشورا نبود، برای ادامه عاشورا هم بود. ما این را باید حساسیت داشته باشیم. من احساسم این است، آن چیزی که ما با ندای رهبرمان باید زودتر از اینها فریاد می زدیم، اما چه شد، که مقام معظم رهبری خودش نگران یک تحریف در نهضت عاشوراست. درود خدا بر تو شهید مطهری! که یکی از باب هایی را که روی ما باز کردی که ما مواظب باشیم، تحریف عاشوراست. همیشه دشمن تلاش می کند الگوها را تحریف کند. گفتمان امام حسین، حجت تمام کردن است، تلاش برای دعوت است. بله! موسی هم وقتی می خواست دعوتش را آشکار کند، سراغ فرعون رفت، دعوتش کرد. حجت را برایش تمام کرد بعد هم با او جنگید. همه اولیاء خدا چنین بودند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم آیا آنچه در برابر بزرگان اشراف انجام داد مذاکره بود؟ دعوتی که انجام می داد؟ نه! ادبیات اسلام این است که ابتدا دعوت کند، ابتدا حجت را تمام کند. اما آنجا که جبهه شکل گرفت، درگیری شکل گرفت، محکم می ایستد. لذا این نقطه عاشورا را توجه کنیم (و) نگذاریم آن روحیه حرکت آفرینی، روحیه تحرک آفرینی، روحیه مبازراتی و قاطعیت، قاطعیت در برابر متجاوز (فروکش کند.) بابا! با دشمن گرگ صفت باید با قاطعیت ایستاد که برود . نیایند ما را نصیحت کنند بعضی از این سیاسیون، که آقا شما واقف باشید چرا با گرگ استکبار، چرا با شاخش در گیر می شوید ؟ شیرش را بدوشید. نصیحتت می کنند (و) میگویند چرا اینکار را می کنید؟ آدم باید زرنگ باشد. مقام معظم رهبری فرمودند: اشتباهتان این است، ... استکبار را گاو دیدن غلط است. استکبار گرگه وحشی است و گرگ با قدرت عقب می رود نه با نرمش. گرگ اگر از شما مقاومت و ایستادگی دید عقب میرود. یک نکته دومی هم من اشاره کنم. ما بعضی ها را سراغ داریم همین ادبیات را داشتند. آقای مُرسی در مصر همین مطلب را گفت. گفت: من اشتباه ایران را نمی کنم. ایران یک اشتباهی کرد، من این اشتباه را نمی کنم. آدم باید عاقل باشد. من پول های امیر عبدلله (آن موقع سعودی) را می گیرم، با آمریکا هم کنار می نشینم، کار خودم را می کنم. خوب آن شیرشان را می دوشم. چرا اشتباه بکنم؟ او حرفش همین بود. من شیر این گاو را می دوشم نه اینکه با او درگیر بشوم. و رفت و دید چه ضربه ای زد به انقلاب مصر و نه فقط خودش (بلکه) 700 نفر از رهبران انقلاب مصر را از بین برد، چون یادش رفت (آن)گرگ، ... چون آقا اشاره کردند برای نشان دادن ماهیت استکبار می گویم، این سگ، وحشی است و این را فقط با ایستادگی، با اقتدار، با مقاومت (می توانیم با او برخورد کنیم). بابا! این را سه دهه است تجربه کرده ایم. ما حتی اگر هم می خواهیم حرف هم بزنیم، مذاکره هم بکنیم، باید اقتدار داشته باشیم، از موضع اقتدار با این دشمن حرف بزنیم. درورد خدا بر شهدا و رزمندگانی مثل شهید همدانی که اقتداری آفریدند تا آن کسانیکه می خواهند بروند با دشمن حرف بزنند به آن عقبه اقتدار توجه بکنند و درود خدا بر الگو گیران از نهضت عاشورا. درود خدا بر آن هایی که فرهنگشان را از فرهنگ عاشورا گرفتند. گفتند فرهنگ پاسداری یعنی فرهنگ سنگر نشینی از انقلاب اسلامی که تولد جدید اسلام ناب است، که این برگرفته از فرهنگ حسین است. که همه چیز می دهم دین نمی دهم. من امروز به نظرم رسید این زاویه بحث را که مقام معظم رهبری روی ما باز کردند در تحریف فرهنگ عاشورا. تحریف است. با خواندن متن این مذاکره امام حسین ، دیدید ... همه ی حرف امام حسین دعوت است. همه ی حرف امام حسین اتمام حجت است. همه حرف امام حسین این است که آن جبهه را رها کن. می خواهد این آدم را (نجات بدهد.) امام حسین نمی خواهد جنگ را پایان بدهد، می خواهد این آدم را نجات بدهد. امام حسین می گوید در گیری ما با این جبهه حتمی است، اما توی بیچاره! تو خودت را نجات بده. بله! این اتمام حجت را با حر کرد، حر آمد، چون زمینه داشت. همین اتمام حجت را با عمر سعد کرد نیامد.
ان شاء الله که خدا همه ما را در این مسیر ثابت قدم بدارد...
منبع: فایل صوتی
دریافت فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام حاج صادقی
|