در پی انتشارِ خبر سفرِ "آنی رونفنلد" آمریکاییِ مالزیایی الاصل به مغرب، موجی از بحث و اختلاف نظر بر سر نظریۀ این زن که مبتنی بر جواز اختلاط مردان و زنان و همچنین جواز امام جماعت شدنِ زنان است، به راه افتاد.
سایت مغربی "هسپرس" تأکید کرد، یکی از موضوعاتِ بحث در این زمینه، صدور مجوز سفرِ این زن به مغرب و همزمان، جلوگیری از سفر محمد العریفی مفتی سعودی است که از نظر یکی از کاربران "واپسگرایی تروریست است".
یکی از کاربرانِ پایگاه های اجتماعی در این زمینه گفت: این موضوع، در چارچوب پیگیری تحولات جوامع ما توسط غربی ها صورت می گیرد. پیش از این رهبر یکی از احزاب کشورِ خواهان برابری سهمیۀ ارث در میان زنان و مردان شد و همان طور که قانون ازدواج و چندهمسری و طلاق دستخوش تغییر شد و همان گونه که انجمن های زنان دفاع از همجنس گرایی را در دستور کار قرار داده اند، دخالت در شیوۀ رکوع و سجودِ نمازهایمان نیز از مسائلی است که می خواهند آن را تجربه کنند.
یکی دیگر از کاربران، با انتشار عکسی درباره اختلاف نظر بر سر نماز مختلط، تصور یک زن در حال رکوع را فتنه انگیز دانست و پرداختن به این گونه تصورات را در چارچوب افکار صهیونیستی ارزیابی کرد.
"عبدالباری الزمزمی" رئیس انجمنِ مغربیِ مطالعات و پژوهش های فقهِ نزولِ آیات، در این زمینه مدعی شد که هیچ نص شرعی در زمینه ممنوعیت امام جماعت شدن زنان برای مردن و قرائت خطبۀ نماز جمعه یا اختلاطِ زنان و مردان در مساجد وجود ندارد.
این فقیهِ مغربی در گفت وگو با وبگاه "هسپرس" با بیان این که فقها، این وظایف را در صلاحیت مرد تعریف کرده اند، در عین حال افزود: هیچ نصی در این زمینه وجود ندارد و باب اجتهاد در این زمینه باز است. هرچند امکان دارد اجتهاد در این زمینه ها، فتنه انگیز باشد.
اما فؤاد الشمالی، دیگر مبلّغ مغربی این رویکرد را رد و تاکید می کند که یکی از شروط امام جماعت آن است که مرد باشد و زن فقط می تواند در جمع زنانه، امام جماعت زنان باشد.
الشمالی تأکید کرد که در دوران پیامبر اکرم (ص)، نماز مختلط به امامت زنان برگزار نشد.
در آخر به شرایط امام جماعت که در توضیح المسائل امام خمینی در خصوص شرایط امام جماعت آمده اشاره می گردد که از این قرار است: " امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلالزاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را میفهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست، و احتیاط واجب آن است که امام جماعت زن نیز مرد باشد.[1]
بنابراین و با توجه به شرایط امام جماعت، شخصی که امام جماعت است باید این شرایط را داشته باشد. در احراز این شرایط نظر مأمومین شرط است. پس اگر امام را دارای شرایط بدانند، می توانند اقتدا کنند و در غیر این صورت نمی توانند. در احراز این شرایط عمل به ظاهر افراد کفایت می کند و تجسس لازم نیست و در صورتی که شک کند، امام از شرایطش مانند عدالت دور شده است یا نه؟ باز هم می تواند اقتدا کند و به شک خودش نباید اعتنا کند.[2]
---------
[1] توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج1، ص 790.
[2] توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی) ج1،ص 791.
|