بخش اول سخنرانی حجة الاسلام سیدنورالله افشار، امام جمعه شهر پاتاوه (از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد) در خصوص امر به معروف
حجة الاسلام سیدنورالله افشار، امام جمعه شهر پاتاوه (از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد) در تبیین چگونگی فرهنگ سازی امر به معروف در جامعه، توجه دادن به برکات عمل نیک، بدی گناه و مکافات آن را سه شرط دانست.
افشار در بخش اول سخنان خود با اشاره به آیه 105 از سوره مبارکه توبه، توجه انسان به عرضه اعمال محضر مؤمنین، پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام را عامل مهمی در بازدارندگی از ارتکاب به منکر دانست و گفت:قرآن می فرماید: عمل شما را هم مؤمنین می بینند ، هم پیغمبر می بیند. در اصول کافی هست که یکی از معتبرترین کتب شیعه است می فرماید که: اعمال شما هرهفته به پیامبر و امام عصر علیهما السلام عرضه می شود و آن بزرگواران یا خوشحال می شوند یا ناراحت می شوند.
امام جمعه شهر پاتاوه، توجه دادن به برکات معروف را از دیگر عوامل مؤثر در اشاعه ی فرهنگ امر به معروف برشمرد و به نقل از امام رضا علیه السلام گفت: «اِنَّ النّاسَ لوَعَلِموا مَحاسنَ کَلامِنا لاَ تَّبعونا» مردم اگر زیبایی های کلام ما را می دانستند، تبعیت می کردند.
وی به عنوان دومین نکته در جریان اشاعه ی فرهنگ امربه معروف، عدم پذیرش تذکر در جامعه عنوان کرد و راه برطرف کردن این نقیصه را در تقویت هنر خوب گفتن و خوب تذکر دادن دانست.
حجة الاسلام افشار در پایان بخش اول سخنان خود، بیان مکافات عمل را از دیگر عوامل بازدارنده از گناه معرفی کرد و افزود: این دنیا بی حساب و کتاب نیست. هرکاری انسان انجام بدهد جواب دارد... پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: افرادی در قیامت مثل خوک و بوزینه محشور می شوند و اینها به خاطر این است که می توانستند امربه معروف و نهی ازمنکر بکنند ولی نکردند.
بخش دوم سخنرانی در خصوص روز قدس
سیدنورالله افشار در بخش دیگری از بیانات خود به موضوع روز قدس پرداخت و به استناد احادیث و روایات معتبر شیعه، عملکرد اسرائیل در فلسطین و غزه را ظلم دانست و با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام که فرموده است: "حتی اگر ظالم بخواهد مسجد بسازد، کمکش نکنید." گفت: این مبنایی است که ظالم نباید کمک بشود و مظلوم همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با استناد به آیه ی 75 از سوره مبارکه نساء« وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ » گفت: در قرآن، می فرماید: "چرا در راه خدا جهاد نمی کنید؟ یا کمک نمی کنید مردان، زنان و کودکانی که مورد ظلم قرار گرفته اند؟" اصلا ما اینجا بحث مسلمان نداریم. مُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ، کسانی که موردظلم قرار گرفته اند از مردان، از زنان. قرآن می گوید: هر مظلومی مورد ظلم قرار گرفته باید کمکش کنید. او همچنین تصریح کرد که هدف از کمک به فلسطین و غزه، کمک به مظلوم است.
امام جمعه شهر پاتاوه با طرح این سئوال که آیا بالاخره باز راهپیمایی و حرکت یا هر حرکتی که ما مسلمانان انجام می دهیم و مورد بغض کفار بشود قرآن صحه می گذارد براین مطلب؟ با اشاره به آیه ی 120 سوره ی مبارکه توبه « وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ...» افزود: حرکت دست جمعی که کفار را عصبانی می کند، خدا برایش عمل صالح می نویسد. یعنی راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی روز 22 بهمن ، حرکت های انقلابی 9 دی.
افشار در پاسخ به شبهه افکنی دشمن با موضوع ناصبی بودن فلسطینی ها و همچنین فروختن زمین ها و املاک فلسطین به صهیونیستها گفت: می گویند: آقا! این فلسطینی ها ناصبی اند. چرا شما این همه به آنها کمک می کنید؟ شهید مطهری می فرماید: "این (ادعا) کار یهودی هاست. ... من قبل از انقلاب، مکه که مشرف (شدم) ... آنجا دیدم چند نفری از فلسطینی ها آمدند، یکی شان سوال شرعی ازمن پرسید، درمورد اوضاع حج. بعد گفت: آقا! من شیعه هستم. آقا می فرماید: در فلسطین شیعه هم حتی هست. "
حجة الاسلام سیدنورالله افشار در ردّ ادعای ناصبی بودن فلسطینی ها به اقامه ی دلیل دیگری پرداخت و ادامه داد: امام(ره) قبل از انقلاب اجازه داده زکات به فلسطینی ها داده بشود ... اصلاَ زکات را نمی شود به ناصبی (دشمن امیرالمومنین علیه السلام) بدهی.
وی به نام گذاری کودکان فلسطینی توجه داد و آن را از نشانه های غلط بودن ادعای دشمن دانست و گفت: اینها بعضی شان اسامی اهل بیت علیهم السلام را بر فرزندانشان می گذارند. مثل محمدحسین ابوخضیر که بدست صهیونیستها ـ 16 ساله بودـ آتش زده شد... حتی این را آقا درجمع علمای کردستان سال 88 فرمود، بعضی از مساجدشان به نام اهل بیت علیهم السلام است، مسجد علی بن ابیطالب داریم.
امام جمعه شهر پاتاوه در پایان، فروش زمین های فلسطینیان به عده ای اسراییلی را مجوز غصب اراضی فلسطین ندانست و اظهار کرد:مگر اگر زمین فروخته اند، حق دارد اسرائیل (زمین ها را) غصب بکند؟
در ادامه، متن کامل سخنرانی ارائه می گردد.
بسم الله الرحمن الرحیم
(نکته اول): در مورد امر به معروف و نهی از منکر ابتدا دقت بکنیم که باید گنه کار را متوجه عملش بکنیم که این عمل چقدر عمل مبغوظی است ، یکی از نکاتی که می شود گنه کار را متوجه بدی عملــش کنیم این است که به او بگوییم : عــمل ، عرضه به امــام عــصر( عجل الله تعالى فرجه الشريف) مــی شود ، عرضه به اهل بیت می شود ، شما در قرآن ببینید می فرماید: «قُلْ اِعْمَلوا فَسَیَرَ اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» سوره مبارکه توبه/آیه 105 قرآن می فرماید: عمل شما را هم مؤمنین می بینند ، هم پیغمبر می بیند، دقت بکنید در اعمالتون. این دیدن اعمال هم مال یک مقطع زمانی خاص نیست ، عرضه به حجت الله می شود. لذا در اصول کافی هست که یکی از معتبرترین کتب شیعه است می فرماید که: اعمال شما هرهفته به پیامبر و امام عصر علیهما السلام عرضه می شود و آن بزرگواران یا خوشحال می شوند یا ناراحت می شوند. امام صادق علیه السلام به اصحابش فرمود: چرا پیغمبر را ناراحت می کنید؟ زمان امام صادق علیه السلام کجا، زمان پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله کجا؟ گفتند: چگونه؟ چگونه پیغمبرصلی الله علیه و آله را ناراحت می کنیم به آقا فرمودند: هر گناهی که انجام می دهید به پیغمبرصلی الله علیه و آله عرضه می شود.
نکته دوم: توجه دادن به برکات معروف است. امام رضا علیه السلام یک جمله دارد می فرماید: « اِنَّ النّاسَ لوَعَلِموا مَحاسنَ کَلامِنا لاَ تَّبعونا» مردم اگر از زیبایی های کلام ما را می دانستند ، و تبعیت می کردند. من یک وقتی سرکلاس دانشگاه، دانشجوها پرسیدند: آقا! اینکه بعضی وقتها حرف دین یا حرف شما را گوش نمی دهیم که شما مبلّغ دین هستید، تقصیر از ماست یا تقصیر از شماست؟ گفتم : تقصیر از ماست، (چرا که ما) نمی توانیم خوب بیان کنیم. چون امام رضا علیه السلام می فرماید: اگر زیــبایی های کــلام ما را مــردم می دانســتند ، مــردم ما را تـبعیت می کردند.
وظیفه کیست که زیبایی های دین را بیان کند؟
ببینید، اسلام هزاروچهارصد سال قبل می فرماید: (دو مثال عرض کنم) ایستاده انسان ادرار نکند. الان با این دستگاه های سونوگرافی و عکسبرداری و... می گویند انسان درحال ایستاده ، مجرای تناسلی اش به طور کامل درحال ایستاده باشد ـ باز نمی شود و مقداری از ادرار داخل مجرای می ماند. این خودش باعث عفونت می شود. حال کِیْ فهمیداند؟ اسلام، 1400 سال قبل. یا وقتی که حضرت مریم بعد از تولد حضرت عیسی علی نبینا و علیه السلام ، قرآن می فرماید: «وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا»، می فرماید: اولین کاری که حضرت مریم علیها السلام کرد، رفت پای درخت نخل و خرما تکان داد، رطــب تازه افــتاد پاییـن و استفاده کرد و خــورد. الان یـکی از مبـاحثی که مـی گویند زنی که بچه می خواهد شیر بدهد دقت کند و عنایت بکند این است که رطب و خرما در شیر خیلی تأثیر دارد... قرآن اوّل - می گوید حضرت مریم علیها السلام رطب می خورد - ، توجه می دهد به این مطلب که آقا! خوردن رطب باعث می شود که شیر مادر زیاد بشود. یا اسلام 1400 سال قبل می گوید: شیر مادر بهترین غذاست. هرچه آمدند شیرخشک را ترکیباتش را کم و زیاد کردند، دیدند نه! به پای شیرمادر نمی رسد. آخر همین دکترها اعتراف کردند که شیر مادر بهترین غذا برای کودک است. ماتوجه به معروف بدهیم. آقا اگر دین را بپذیریم و پذیرش دین داشته باشیم چقدر خوبی ها ، راحتی ها و سلامتی دنیا را برای ما دارد. دین فقط برای آخرت ما نیامده ، دین آمده ابتدا دنیای ما را آباد کند. و بعد به تبع ، آخرت هم آباد می شود. هرچند هدف این است که ما را به بهشت ببرد.
نکته سوم : در بیان امر به معروف و نهی ازمنکر اگرمی خواهیم تأثیر داشته باشد بیان مکافات عمل بکنیم. یعنی کار ما در این دنیا اینجور نیست که دیگر بی پاسخ بماند، چه کار خوب و چه کار بد. ما داریم حضرت موسی و حضرت خضر علیهما السلام می روند در یک روستایی ، تقاضای غذا و نان می کنند. نان به ایشان نمی دهند. حضرت خضر، حجت الله، ولی الله (است). موسی کلیم الله، مأمور است که از او درس یاد بگیرد. می آیند بیرون روستا ، یک دیواری خراب است. حضرت خضر می فرماید: موسای کلیم؛ شروع کنیم این را درست بکنیم. کلیم الله نمی دانست که حکمت کار چیست؟ به خضر نبی اعتراض کرد ، نان به ما نداند ، حالا ما کارگری مجانی کنیم برای ایشان؟ ... آیه قرآن می فرماید :« وَأَمَّا الْجِدارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَهُما وَكَانَ أَبُوهُما صالِحًا» سوره کهف آیه 82 می گوید: موسی! این دیواری که خراب شده بر روی گنج است ، گنج هم برای انسان صالحی بود که دو یتیم دارد . باید برای یتیم ها حفظ شود. بعد انسان چون صالح بوده است حضرت کمک کرده است. اگر انسان صالح نبوده است. انسانی که از دنیا رفته ، بسا حضرت موسی و حضرت خضر چنین کاری انجام نمی دادند. ... بعضی وقتها ممکن است یک خیری به ما برسد چون پدربزرگ ما یک بار (کار) خیری انجام داده است.
این دنیا بی حساب و کتاب نیست. هرکاری انسان انجام بدهد جواب دارد. ما حتی داریم درباره زمخشری ـ خوب می دانید زمخشری یکی از علمای بزرگ عرب است. به او می گفتند جارالله. زمخشری یک پایش معیوب بود ، فلج بود یا قطع بود. جناب زمخشری مفسر قرآن است. خیلی هم قبولش دارند. هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنت. گفتند: آقا چرا پایت قطع شده؟ گفت: من بچه بودم یک گنجشکی را نخی به پایش بستم ، کشیدم ، کشیدم ، کشیدم ، عمداَ ، بچه بودم ، پای گنجشک قطع شد. مادرم نفرینم کرد. گفت : همین جور که پای گنجشک را قطع کردی پایت قطع بشود. گفت : آن نفرین مادر باعث شد پایم قطع بشود. پس نکته ای که عرض می شود این است که ما بیان کنیم که بله ، کاری بدی انجام دادی مکافات عمل دارد.
و یک نکته هم که اگر ساکت بودیم در مقابل گناه ، درآن گناه شریکیم. ساکت ، راضی است . ساکتِ راضی، شریک جرم است.
چند نمونه درقرآن:
یهودیان زمان پیامبر صلی الله علیه و آله مورد خطاب قرار می گیرند ، می گوید : شما چرا پیامبران پیشین را کشتید؟ خوب می دانید یهود یک بغض عجیبی داشته هم با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و هم با انبیاء علیهم السلام . ... در عرض دو ساعت 70 پیغمبر را کشتند، بعد صبح رفتند درب مغازه هاشان را باز کردند که یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده... . بعد آیه قرآن می فرماید: فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ سوره مبارکه آل عمران/آیه 183 می گوید: چرا شما انبیاء علیهم السلام را کشتید؟ ( می گویند) باباهای(پدران) ما کشتند، اجداد ما کشتند، چرا ما مورد خطاب قرار
می گیریم؟ چون شما به این فعل پدران خویش افتخار می کنید و راضی اید. افتخارکردن و راضی بودن! شما هم در جرم شریکید.
یا ... ، شتر صالح را امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: یک نفر کشت ولی قرآن چه می گوید: « عَقَرُوهَا». عقروا جمع است . یعنی یک تعدادی این شتر را کشتند. قرآن این عقروها را که می آورد یعنی یک عده راضی بودند، خوشحال بودند که بالاخره یک کسی بلند شده رفته شتر صالح را کشته . یا امشب که شب قدر است و شب شهادت امیرالمومنین علیه السلام است. ما داریم یکی از اعمال امشب (آن است که) صدمرتبه بگوییم « اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين » خدا لعنت کند قاتلان امیرالمومنین علیه السلام را . بابا! قاتل امیرالمومنین علیه السلام یک نفر بوده. ابن ملجم بوده. خوب! یک عده راضی بودند از اینکه (امیرالمومنین) کشته شده. ... پس ببینید اگر یک وقتی ما ساکت بودیم یا حرفی نزدیم ، گناه صورت گرفت ، می توانستیم امربه معروف و نهی از منکر بکنیم یا حداقل می توانستیم لساناَ چیزی بگوییم و نگفتیم ما هم درآن مطلب شریکیم. در آن گناه شریکیم. و بعد عجیب است می گوید: کسانی که ساکتند در مقابل گناه و چیزی نمی گویند. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: چنین افرادی در قیامت مثل خوک و بوزینه محشور می شوند و اینها به خاطر این است که می توانستند امربه معروف و نهی ازمنکر بکنند ولی نکردند. این باطن افرادی است که دراین دنیا می توانستند کار انجام بدهند ولی انجام نداند.
روز قدس:
اما درباره (روز قدس) ... این روز عزیز و عظیمی که بنیان گذار آن ، امام عزیز رضوان الله تعالی علیه است. مبنایی بحث بکنیم. اصلاَ ما باید بیاییم در خیابان و شعار بدهیم یا نه؟ ما باید کمک بکنیم یا نه؟ آیا مظلوم باید مسلمان باشد یا غیرمسلمان، این ها بحث مبنایی از قرآن و روایات عرض بکنیم. یعنی مبنا بیاید دستمان ،یک کسی اگر سوال کرد فردا چه خبر است این همه شما می آیید راهپیمایی
می کنید آقا اون ها که بالاخره در فلسطین اند. ایران چه ربطی به شما دارد. یا اصلاَ یک غیرمسلمانی مورد ظلم قرار بگیرد. نظر قرآن و اهل بیت چیست؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: حتی اگر ظالم بخواهد مسجد بسازد ، کمکش نکنید. این مبنایی است که ظالم نباید کمک بشود و مظلوم همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: هرکس سلطان جابری را مدح کند « كَانَ قَرِينَهُ فِي النَّارِ » می گوید: در آتش کنار این انسان ظالم خواهد بود. یا در روایت داریم می فرماید که « مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم » اگر یک مسلمانی آخ گفت ، شما توجه نکردید ، پیامبر صلی الله علیه و آله بعد می فرماید : شما مسلمان نیستید. این درباره مسلمان هاست، ما داریم یک وقتی امیرالمومنین علی علیه السلام در کوچه رد می شدند دید یک خانمی خیلی نگران است، آشفته است ، به ریخته است، آقا سوال کرد مشکلی دارید خانم؟ خیلی ناراحتی ! خیلی گرفته ای ! خیلی بهم ریخته ای! خدمت آقا عرضه داشت: بله! شوهر تهدید کرده کتک سختی مرا می زند، گفت: خوب باشد اشکال ندارد امروز هوا گرم است الان سر ظهر بوده شاید باتوجه به روایت عرض می کنم عصر که هوا خنک شد من می آیم وساطت می کنم. ولی آقا فکر کرد گفت: این مظلوم است الان به کمک نیاز دارد، آخر در آن موقعی که هست ماکمک بکنیم. ظهر عاشورا آب خیلی ارزش داشت دیگر بعدش فردا شد دیگر فایده ندارد. (تعداد) توابین چندین برابر (یاران امام حسین علیه السلام در) جریان کربلا بودند ، همه هم به شهادت رسیدند، تعبیر مقام معظم رهبری ، به این تعبیر است ، دیر وارد صحنه شدند ، چه فایده دارد. و به خون خواهی امام حسین علیه السلام هم رفتند. هدف تشکیل حکومت هم نداشتند، می گفتند: می خواهیم بکشیم، بکشیم تا خون حسین علیه السلام گرفته بشود عوضش . هدف این بوده هدف مقدس بود ولی دیر آمدند به صحنه.
آن فکر کرد گفت: بابا! این الان نیاز دارد. بگذاریم عصر هوا خنک بشود؟ بلند شد آمد درب خانه در زد، شوهر درب را باز کرد. آقا فرمود: شمایید که می خواهید این زن را بزنید؟ گفت: بله! من شوهرم. حالا که رفته برای خودش کسی را آورده -نمی شناخت آقا را- می کشمش ، بدنش را هم می سوزانم. آقا خیلی عصبانی شد، ناراحت شد. یک مظلوم دارد مورد ظلم قرار می گیرد. شمشیر را کشید. مردم در کوچه متوجه شده بودند، آمدند سلام کردند. دید این دارد سلام می کند به آقا، دیگری سلام می کند، مرد گفت: این کیه که دارند به او سلام می کنند؟ گفتند: علی علیه السلام است. افتاد به دست و پای علی علیه السلام. می بینید یک زن مورد ظلم قرار می گیرد حتی ما یک جمله در نهج البلاغه داریم یک زن است در شهر ابناء ـ شهر ابناء شهری بوده در جائی بوده که تحت نفوذ حکومت حضرت علی علیه السلام بوده ـ زن غیرمسلمانی هم بوده است. مورد ظلم قرار گرفته بوده . یک خلخالی از پایش ربوده بودند. قدیمها به جایی که زن النگو به دست بکند به پا می کردند. می گفتند خلخال. الان در پاکستان و بعضی از کشورها هست. آقا فرمود: این زنی که اینجور مورد ظلم قرار گرفته ، خلخال از پایش ربوده اند، اگر مسلمین بشنوند و بمیرند منِ علی شِماتَتِشان نمی کنم. یک زن موردظلم قرار گرفته .آن هم زن غیرمسلمان. خدای متعال به موسی کلیم الله فرمود: می دانی چرا تورا پیامبر کردم، موسی کلیم الله عرضه داشت: نه! خدای عالم فرمود: یکی از علت هایش اجتهادهای متفاوت در روایت ذکر کرده است، من علت های دیگر هم دیده ام ، فرمود: چون مظلوم را می دیدی غصه می خوردی ، اقدام می کردی که چرا مورد ظلم قرار گرفته... پیامبرقبل از بعثت در جمع جوانان پرستی که می خواستند کمک به مظلوم بکنند شرکت کرد. هدف کمک به مظلوم است... یا ما یک آیه داریم در قرآن،... می فرماید: « وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ » سوره مبارکه نساء آیه 75 چرا در راه خدا جهادی نمی کنید؟ یا کمک نمی کنید؟ مردان ، زنان و کودکانی که مورد ظلم قرار گرفته اند. اصلا ما اینجا بحث مسلمان نداریم مستضعفین من الرجال . کسانی که موردظلم قرار گرفته اند از مردان ، از زنان . قرآن می گوید هر مظلومی مورد ظلم قرار گرفته باید کمکش کنید. حتی ببینید ما در قرآن داریم خدا هم روضه خوانده. روضه برای چه کسی خواند؟ برای امام حسین؟ نه ! خدای عالم در قرآن روضه خوانده برای دختران مظلوم بت پرستی که پدرومادرشان بت پرستیدند و زنده بگور می شوند. می گوید: « بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ » به کدام گناه شما دارید کشته می شوید؟ و از بین می روید؟ یعنی خدا برای دختر بت پرست اینجور دارد روضه خوانی می کند و ناراحتی می کند که چرا او مورد ظلم قرار گرفته. یک آیه قرآن هست که آیا بالاخره باز راهپیمایی و حرکت یا هر حرکتی که ما مسلمانان انجام می دهیم و مورد بغض کفار بشود قرآن صحه می گذارد براین مطلب؟ می فرماید: «. وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ...» می گوید حرکت دست جمعی که کفار را عصبانی می کند، خدا برایش عمل صالح می نویسد. یعنی راهپیمایی روز قدس راهپیمایی روز 22 بهمن ، حرکت های انقلابی 9 دی ، هر حرکتی که مورد بعض کفار می شود و موجب عصبانیت کفار می شود ، قرآن می فرماید: «قل موتو بغیضکم» از عصبانیت خود بمیرند. می فرماید: عمل صالح ، عمل صالحی است که برای شما نوشته می شود. اما دقت کنید ، یک بحثی که بین اسرائیل و غزه اتفاق افتاد ، معمولا در این اوضاع که شهید مطهری هم قبل از انقلاب فرمود: کار ، کار یهودی هاست ، می گویند : آقا! این فلسطینی ها ناصبی اند. چرا شما اینهمه به آنها کمک می کنید؟ شهید مطهری می فرماید: این کار یهودی هاست. می فرماید: من قبل از انقلاب مکه که مشرف بود شهید مطهری می گوید: من آنجا دیدم چند نفری از فلسطینی ها آمدند، یکیشان سوال شرعی ازمن پرسید، درمورد اوضاع حج. بعد گفت: آقا! من شیعه هستم. آقا می فرماید: در فلسطین شیعه هم حتی هست . یک عده ای به تعبیر حضرت آقا درسال 88 درجمع علمای کردستان فرمود: یک سرویس منتشر می کند. می گویند در بحبوهای که غزه و فلسطین مقابل اسرائیل می ایستد می گویند آقا ! اینها ناصبی اند. می خواهند بیایند تشتتی ، اختلافی که درون نظام ما بین مردم بوجود بیاورند که کمکی به اینها نکنیم.
من چند دلیل می خواهم بیاورم که اصلاَ اینها ناصبی نیستند. غالب اینها شافعی هستند ودرمیان اینها شیعه هم هست.
اولاَ: امام(ره) قبل از انقلاب اجازه داده زکات به فلسطینی ها داده بشود. می دانید اولین مرجعی که آمد وسط میدان ، محکم دفاع از فلسطین کرد، حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بود. اصلاَ زکات را نمی شود به ناصبی بدهی. به دشمن امیرالمومنین علیه السلام نمی شود زکات بدهی، به دشمن اهل بیت علیه السلام نمی شود زکات بدهی.
نکته دوم: اینها بعضی شان اسامی اهل بیت علیهم السلام را بر فرزندانشان می گذارند. مثل محمدحسین ابوخضیر که بدست صهیونیستها ـ 16 ساله بودـ آتش زده شد... حتی این را آقا درجمع علمای کردستان سال 88 فرمود، بعضی از مساجدشان به نام اهل بیت علیهم السلام است، مسجد علی بن ابیطالب داریم. مسجد فاطمه الزهراء سلام الله علیها داریم ، مسجد الحسین داریم، ناصبی نیستند، اگر ناصبی بودند که نام اهل بیت علیهم السلام را نمی گذاشتند.
نکته بعد که باز دراین اوضاع می آیند تبلیغات درباره اش می کنند، می گویند: فلسطینی ها زمین ها را فروخته اند، حالا ما بیائیم حمایت بکنیم؟ آن چیزی که در تاریخ ثبت است، دو، سه درصد از زمین ها را فروخته اند، بقیه را به ظلم ، اسرائیل رفته گرفته . مگر اگر زمین فروخته اند، حق دارد اسرائیل (زمین ها را) غصب بکند؟ ما در بسیاری از کشورهای اروپایی داریم که یک شهر مسلمان(نشین) است. مسلمان ها رفته اند زمین خریده اند. حالا می شود این مسلمان ها ادعا بکنند، بله! این شهر دیگرمال ماست ؟ کسی حق تجاوز ندارد. اصلاَ (ادعا بکنند) ما می خواهیم جدا بشویم و مستقل بشویم و تجاوز به سایر نقاط بکنیم... . به فرض هم که آن حرف صحیح باشد، باید بقیه مسلمان ها (که) در بقیه نقاط و بقیه جاها هستند چنین کاری انجام بدهند. این کار، کار صحیحی نیست. عقل نمی گوید که این کار، کار صحیحی است.
پس روز قدس بحث مبنایی است که ما باید کمک به مظلوم بکنیم. مظلوم هرکس که باشد براساس آیات قرآن و روایات، ... مظلوم می خواهد مسلمان باشد، می خواهد بت پرست باشد، می خواهد هرکسی باشد . می فرماید شما باید کمک به مظلوم بکنید. فرهنگ قرآنی این است.
همه آیات ما ، هم روایات ما صحه براین مطلب می گذارند و هم می گویند حرکت دست جمعی شما (چنان)که کفار را خشمگین می کند انجام بدهید. خوب! یکی از حرکات دست جمعی، می شود راهپیمایی روز قدس. و جالب است! این ابتکار حضرت امام(ره) الان در دنیا جواب داده است. بسیاری از کشورها ، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام می کنند، می آیند در خیابان. این صدور انقلابی که می گویند ، همین است دیگر. آن مطالبی که در انقلاب ما هست، دنیا باید متوجهش بشود یکی همین است. این صدور انقلاب است.
اما درباره امشب که شب قدر دوم است. من این را عرض می کنم ابتدا خدمت دوستان. ما یک فرهنگی بینمان است، شب نوزدهم و بیست و یکم را اهمیت می دهیم، شب بیست و سوم را کمی کمرنگ تر. اصل شب قدر اگر بپرسند آقا! شب قدر، کدامش اهمیتش بیشتر است؟ می گویم: بیست و سوم. امام علی (ع) انسان بزرگی بود که در قدر اول ضربت می خورد و در قدر دوم به شهادت
می رسد. شب قدر در امت های پیشین هم بوده و تا دنیا دنیاست شب قدر باید باشد. خیال نکنیم به خاطر مثلاً ضربت خوردن و شهادت امام(شب های قدر اول و دوم را اهمیت بدهیم و) شب بیست و سوم از دستمان برود. من حدود ده، بیست نکته نوشته ام درباره شب قدر خدمت دوستان هرچه که رسیدم عرض می کنم، چند جمله ای همه درباره بحث امشب که شهادت است خدمت عزیزان عرض می شود.
اولاَ تنها ماهی که در قرآن اسمش آمده، ماه مبارک رمضان است و شب قدر در این ماه قرار داده شده. اصلاَ داشتم فکر می کردم که درمورد شب قدر به شما چه بگویم؟ خدای عالم به عقل کل ـ پیغمبر خاتم(ص) - می فرماید: « مَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ » ... حالا بیایم من برای شما چه بگویم؟ خدا به پیغمبر می فرماید تو (درک نمی کنی) شب قدر چیست. « مَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ » حالا این چیزهائی که اونها خودشان فرمودند اگر این را اهل بیت علیهم السلام نفرموده بودند، روایات نفرموده بود، قرآن نفرموده بود، من هم که نمی توانستم چیزی بیان بکنم... .
نکته بعد، شب! شب سرنوشت است. « فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ »
نکته بعد این است که بعضی از زمان ها ، زمان مقدس است، مثل شب قدر. بعضی از مکان ها مثلاَ مثل کربلا ، بعضی از حتی سنگها مثل حجرالاسود، بعضی از این مقطع زمانی بسیار با ارزش است. قرآن می فرماید: إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ » ما قرآن را در شب مبارک نازل کردیم.
حالا این هفت، هشت، ده ساعت چه اتفاقی می افتدکه الان می خواهم بگویم شب قدر نه! هشت ساعت، (بلکه) 24 ساعت است. الان عرض می کنم خدمتتان. چه اتفاقی افتاده؟ چه وزنه ای دراین شب است؟ چه عظمتی دراین شب هست که لایق شده قرآن نازل بشود؟
نکته بعد دباره شب قدر این است که شخصی از پیغمبر صلی الله علیه وآله پرسید: منزل ما بیرون از مدینه است. می شود مشخص کنید یک شب(از شب های قدر را به مسجد) بیایم فقط؟ آقا فرمود: شب بیست و سوم. حتی امام صادق علیه السلام مریض بودند، کسالت داشتند. آقا! شب بیست و سوم فرمود: مرا ببرید به سمت مسجد. و ما این را هم می فهمیم، از این روایات این را می فهمیم که شب قدر تنها ننشینید به عبادت. بروید در جمع. جمع کجا؟ می فرماید: مسجد. امام صادق علیه السلام رفتند به سمت مسجد. یعنی عبادت در مسجد، دستجمعی.
نکته بعد، بعضی می گویند خوب آقا! اما که یک شب را کم و زیاد داریم. بالاخره می بینی امروز مثلاً بیست و هفتم ماه مبارک رمضان باشد بعضی از کشورها بیست و ششم است. علما فرمودند: طول شب قدر، یک شب کامل است. یک شب کامل کره ی زمین است. آن گردشی که صورت می گیرد- که بالاخره نصف کره زمین تاریک است (و در همان زمان، نصف دیگر روشن است که در یک گردش کامل زمین که منجر به در شب در دو نیمکره زمین می شود، وقتی) نصف بعد... روشن می شود، می گویند یک شبانه روزِ کامل (اتفاق افتاده است)... شب، یعنی 24 ساعت. منظور، هشت ساعت نیست. حالا بستگی دارد افق هرکسی در کدام مقطع زمانیش بیفتد.
نکته بعد، تقارن شب قدر و نزول قرآن. یکی از علت هایش شایداین باشد که می خواهد بگوید سرنوست بشر وابسته به قرآن است. این شب دیگر شب نزول قرآن است.
نکته بعد این است که با نزول ملائکه «تنزل الملائکه»، ملائکه نزول پیدا می کنند. ارتباط مُلک با ملکوت برقرار
می شود. مُلک یعنی زمین، ملکوت یعنی آسمان. ملائکه نازل می شوند. روح که اعظم ملائکه است بر امام زمان(عج) نازل می شود.
نکته بعد این است که فرشتگان می آیند به زمین، « سلام هی ...» که در مجمع البیان هست این مطلب می فرماید که: شب قدر، ملائکه می آیند به زمین به انسان هایی که اهل عبادت اند سلام می کنند و همین سلام را ما هم داریم. می فرماید: وقتی به استقبال بهشتیان می روند، ملائکه الهی! در قرآن است "سلامُ علیکم طبتم فادخلوها خالدین"، به اهل بهشت سلام می کنند. یعنی کسی که در شب قدر اهل عبادت باشد،یکی از معانیش این است، کسی که در شب قدر اهل عبادت هست ان شاء الله در قیامت هم به او سلام علیکم می گویند.
نکته بعد درباره شب قدر این است که نیاز یک سال میهمان تأمین می شود.یک سال پرونده عمل ما بر اساس لیاقت و شایستگی خدمت امام عصر آورده می شود. و آقا مورد تأییدش قرار می دهد.
نکته بعد این است که حضرت زهرا سلام الله علیها – می دانید حضرت زهرا سلام الله علیها که از دنیا می رود - بچه هایش امام حسن و امام حسین علیهما السلام، پنج شش ساله بودند و حضرت زینب سلام الله علیها سه چهار ساله بود – در شب های قدر آب
می پاشید به صورت بچه ها، بچه ها خواب نروند. بچه ها بیدار بمانند. عظمت شب قدر را درک بکنند. که به ما یاد
می دهد عظمت شب قدر را. و هم(چنین به ما می آموزد که بایستی) بچه هایمان را آموزه های دینی ... یاد بدهیم. مخصوصاً در سن ابتدایی بچه ها را. باز دیدم از حضرت آقا فرمود: جرقه معنویت – به این تعبیر است، به این مضمون است _ معنویت دینی را در ذهن بچه از موقع دبستان بزنید...
نکته بعد درباره عظمت شب قدر، موسی کلیم الله گفت: خدایا می خواهم به تو نزدیک بشوم. خدای تبارک و تعالی فرمود: .... (اگر) نزدیکی ... به من می خواهی (راهش) این است که در شب قدر بیدار باشی و شب قدر را درک بکنی.
و نکته بعد و آخر درباره شب قدر این است که نزول سوره قدر در مکه بوده نه مدینه. یعنی از همان اول،
پیغمبر صلی الله علیه و آله در مکه باید دقت بکند مؤمنین را متوجه بکند به عظمت شب قدر. واین شب چه شبی است؟ .... فرموده اند: درباره عظمت شب قدر و درباره ولایت و اهل بیت، اگر می خواهی استدلال کنی به ولایت امیر المؤمنین علی علیه السلام، از سوره قدر روایت می فرماید استدلال بکن. چون داریم که در سوره مبارک قدر « تنزل الملائکة»، ملائکه نازل می شوند. این فعل، فعل مضارع است. فعل مضارع دلالت بر استمرار می کند، یعنی بر همیشگی بودن عمل. یعنی ملائکه الهی همیشه باید نزول پیدا بکنند در شب های قدر. خوب! شب(های قدر) قبلی که پیغمبر بود، بر پیغمبر نازل می شدند. الان بر چه کسی نازل می شوند؟ باید بر کسی نازل بشوند. چه شخصیتی است که لیاقت دارد محل نزول و فرودگاه ملائکه الهی بشود؟ می گویند: او حجة الله باید باشد. انسان کامل باید باشد. در این شب و شب نوزدهم انسانی بزرگ، اشرف مخلوقات بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله در بهترین حالت، در بهترین مکان، در بهترین زمان، به شهادت می رسد... . یک موقعی بود در یکی از جنگ ها، در آن جنگ امیر المومنین علی علیه السلام پیروز بود، پیروزی قطعی. آمد خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله، داشت گریه می کرد. پیغمبر صلی الله علیه و آله نگاه کرد به آقا امیر المومنین علی علیه السلام
یعسوب الدین، اسدالله الغالب غیر المغلوب، عین الله، اذن الله، گفت: آقا شما که پیروز شدید،گریه چرا؟ آقا خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله عرضه داشت که من هر دفعه که می روم سالم بر می گردم، دوست دارم در راه خدا به شهادت برسم، بعد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وعده کرد و فرمود: که علی جان! محاسنت به خون سرت خضاب می شود. لذا در این شبی مثل نوزدهم بود که فرمود: فزت و رب الکعبه. علی خیلی افتخار ها داشته در اسلام. در لیلة المبیت افتخار است. در احد« لا فتی الا علی» که جبراییل بیان داشت، افتخار است. در اولین مسلمان بودن « اول من آمن برسول الله » افتخار است. اصلاً همه زندگی علی می شود افتخار. هیچ جا نگفت: «فزت و رب الکعبه». به خدای کعبه رستگار شدم. این کلام فقط یکبار توسط آقا بیان شده، آن هم موقعی که می خواهد به شهادت برسد.
نکته بعد پیغمبر فرمود که: علی جان می روی در کوچه های مدینه صدا می زنی، می گویی که: خدا لعنت کند کسی که عاق والدین باشد... پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: می دانی منظور چیست علی جان؟ منظور این است که کسی که عاق من و تو بشود« انا و علی ابوا هذه الامه» من و علی پدران این امتیم! حتی بالوالدین احساناً که قرآن می فرماید، به والدین خودتان احسان کنید، بالوالدین احسانا علی و اولاد علی است. معنای اولیش و تفسیری اش می شود پدر و مادر. تاویلی اش که روایت می گوید، می شود "علی"،
می شود " پیغمبر". ... لذا بدا به حال آن کسانی که از این پدر کناره گرفتند و احسان به این پدر نکردند.
والسلام
|