يك شبهه : شنيده شده چون امام حسن عسكري (ع ) بدون فرزند از دنيا رفت گروهي سودجو مانند عثمان بن سعيد براي حفظ مقام خويش داستان غيبت مهدي را جعل و بين مردم شايع كردند!
پاسخ : پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع ) قبلا غيبت مهدي را پيش بيني كرده و به مردم اطلاع داده بودند.
پيغمبر(ص ) فرمود : سوگند به خدايي كه مرا براي بشارت برانگيخت قائم فرزندان من طبق عهدي كه به او مي رسد غايب مي شود به طوري كه بيشتر مردم خواهند گفت : خدا به آل محمد احتياجي ندارد و ديگران نيز در اصل تولدش شك مي كنند.
پس هركس زمان غيبت را درك كرد بايد دينش را نگهداري كند و شيطان را از طريق شك به خود راه ندهد. مبادا كه او را از ملت من بلغزاند و از دين خارج سازد چنان كه قبلا پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد. خدا شيطان را دوست و فرمانرواي كفار قرار داده است . (1 )
اصبغ بن نباته نقل كرده است كه : اميرالمومنين (ع ) حضرت قائم را ياد كرده فرمود : آگاه باشيد! آن جناب طوري غايب مي شود كه شخص نادان خواهد گفت : خدا به آل محمد احتياجي ندارد . (2 )
امام صادق (ع ) فرمود : اگر خبر غيبت امام خود را شنيديد انكار نكنيد . (3 )
و 88 حديث ديگر .
اين احاديث سبب شد كه مسلمانان غيبت را براي قائم ضروري و از خصائص او بدانند و حتي كساني را كه احتمال مهدويت درباره شان مي دادند وادار به غيبت مي كردند.
ابوالفرج اصفهاني نوشته است : عيسي بن عبدالله نقل كرده كه محمدبن عبدالله بن حسن از همان ايام كودكي در حالت غيبت و اختفا زندگي مي كرد و مهدي ناميده شد . (4 )
سيدمحمدحميري گفته است : من درباره محمدبن حنفيه غلو داشتم و عقيده ام اين بود كه غايب است . مدتي بدين عقيده غلط معتقد بودم تا اينكه خدا بر من منت نهاد و به وسيله جعفربن محمدصادق (ع ) از آتش نجاتم داد و به راه راست هدايتم كرد. داستان از اين قرار بود كه وقتي امامت جعفربن محمد با دليل و برهان برايم ثابت شد روزي به آن حضرت عرض كردم : يابن رسول الله ! در موضوع غيبت احاديثي از پدرانت به ما رسيده است و وقوع آن را حتمي شمرده اند. خواهشمندم بفرماييد غيبت مذكور درباره چه شخصي به وقوع خواهد پيوست
امام جعفر صادق (ع ) پاسخ داد : آن غيبت براي ششم از فرزندان من اتفاق خواهد افتاد و اوست امام دوازدهم بعد از رسول خدا(ص ) كه اولشان علي بن ابي طالب (ع ) و آخرشان قائم به حق و بقيه الله و صاحب الزمان (ع ) است . به خدا سوگند! اگر غيبتش به اندازه عمر نوح طول بكشد از دنيا خارج نمي شود تا اينكه ظاهر گردد و دنيا را پر از عدل و داد كند.
وقتي اين مطلب را از مولايم جعفربن محمد شنيدم حق برايم آشكار شد. به دست آن جناب از عقيده سابقم توبه كردم و در اين موضوع اشعاري را سرودم . (5 )
پس داستان غيبت مهدي موعود به دست عثمان بن سعيد مطرح نشده بلكه خداي متعال غيبت را برايش مقدر نموده و پيغمبراكرم (ص ) و ائمه اطهار(ع ) قبل از تولد پدرش آن را به مردم اطلاع داده بودند.
طبرسي (ره ) نوشته است : اخبار غيبت ولي عصر قبل از تولد خودش و تولد پدر و جدش صادر شد و محدثان شيعه آنها را در اصول و كتاب هايي كه در عصر امام باقر(ع ) و امام صادق (ع ) تاليف شده است ضبط كرده بودند. از جمله ثقات محدثين حسن بن محبوب است . وي در حدود صد سال قبل از زمان غيبت كتاب مشيخه را تاليف و اخبار غيبت را در آن ثبت كرده است . از جمله آنها اين حديث است :
ابوبصير گفت : خدمت امام صادق (ع ) عرض كردم : حضرت ابوجعفر مي فرمود : قائم آل محمد دو غيبت دارد يكي طولاني و ديگري كوتاه .
حضرت صادق فرمود : آري يكي از دو غيبت از ديگري طولاني تر مي شود.
بعد از آن مي نويسد : ملاحظه كنيد با پيش آمدن دو غيبت براي فرزند امام حسن عسكري (ع ) چگونه صدق اين احاديث ظاهر گشت . (6 )
محمدبن ابراهيم بن جعفر نعماني كه در زمان غيبت صغري متولد شده . در كتاب « غيبت » كه هنگام تاليف آن هشتاد و چند سال از عمر شريف امام زمان (عج ) مي گذشته نوشته است : ائمه اطهار(ع ) وقوع غيبت امام زمان را قبلا خبر داده بودند اگر غيبت آن جناب اتفاق نمي افتاد خود اين موضوع براي بطلان عقيده اماميه شاهدي مي شد. اما خداي متعال با غايب نمودن آن حضرت صحت اخبار ائمه را آشكار ساخت .
كتاب هاي غيبت قبل از تولد امام عصر
داستان غيبت مهدي موعود و امام دوازدهم را پيغمبر اكرم و علي بن ابي طالب و ساير امامان (ع ) گوشزد مسلمانان كردند و از همان صدر اسلام در ميان اصحاب مشهور و معروف بود. موضوع غيبت به قدري شهرت داشت كه گروهي از دانشمندان و راويان احاديث و اصحاب ائمه اطهار قبل از ولادت امام زمان و حتي قبل از ولادت پدر و جدش كتاب هايي در خصوص غيبت نوشتند و احاديث مربوط به مهدي موعود و غيبتش را در آنها درج كردند كه مي توانيد اسامي آنان را در كتاب هاي رجال پيدا كنيد. براي نمونه چندتن از اصحاب مورد اعتماد ائمه اطهار(ع ) را كه كتابي درباره غيبت حضرت قائم (ع ) نوشته اند نام مي بريم :
1 ـ علي بن حسن بن محمدطائي طاطري از اصحاب موسي بن جعفر(ع ) كه مردي فقيه و مورد اعتماد بوده است . (7 )
2 ـ علي بن عمر اعرج كوفي از اصحاب موسي بن جعفر(ع ) (8 )
3 ـ ابراهيم بن صالح انماطي از اصحاب موسي بن جعفر(ع ) (9 )
4 ـ حسن بن علي بن ابي حمزه كه در عصر حضرت رضا(ع ) مي زيسته (10 )
5 ـ عباس بن هشام ناشري اسدي از اصحاب امام رضا(ع ) كه مردي جليل القدر و مورد وثوق بوده و در سال 220 هجري وفات كرده است . (11 )
6 ـ علي بن حسن بن فضال كه مردي دانشمند مورد وثوق و از اصحاب حضرت هادي و امام حسن عسكري بوده است (12 )
7 ـ فضل بن شاذان نيشابوري از فقها متكلمان و اصحاب حضرت هادي و امام حسن عسكري كه در سال 260 هجري وفات كرده است . (13 )
در صورت توجه به مطالب گذشته برايتان روشن مي شود كه داستان غيبت امام زمان موضوع تازه اي نيست بلكه ريشه عميق ديني دارد و از زمان رسول خدا تاكنون همواره مورد توجه و بحث بوده است . بنابراين احتمال آنكه امثال عثمان بن سعيد آن را تراشيده و جعل كرده باشند كاملا بي اساس است و جز از افراد مغرض صادر نمي شود.
به علاوه اگر سه مطلب را با هم ضميمه كنيم غيبت امام زمان قطعي مي شود :
الف ـ برحسب برهان عقلي و روايات زيادي كه از معصومان صادر شده است . وجود مقدس امام و حجت براي بقاي نوع انسان لازم است و هيچ عصري از آن وجود مقدس خالي نخواهد شد.
ب ـ طبق احاديث بسيار عدد ائمه از دوازده نفر تجاوز نمي كند.
ج ـ به مقتضاي احاديث و شهادت تاريخ يازده نفر آنان زندگي را بدرود گفته اند.
از انضمام اين سه امر بقاي حضرت مهدي به طور قطع ثابت مي شود و چون ظاهر نيست بايد گفت : در حالت غيبت به سر مي برد. (منبع : دادگستر جهان آيت الله اميني )
پاورقي :
1 ـ اثبات الهداه ج 6 ص .386 قال رسول الله (ص ) . والذي بعثني بالحق بشيراليغيبن القائم من ولدي بعهد معهود اليه مني حتي يقول اكثر الناس : مالله في آل محمد حاجه و يشك آخرون في ولادته . فمن ادرك زمانه فليستمسك بدينه ولايجعل للشيطان عليه سبيلا بشكه فيزيله عن ملتي و يخرجه من ديني فقد اخرج ابويكم من الجنه من قبل و ان الله عزوجل جعل الشيطان اوليا للذين لايومنون .
2 ـ اثبات الهداه ج 6 ص 393
3 ـ همان .350 محمدبن مسلم قابل سمعت اباعبدالله يقول : ان بلغكم عن صاحبكم غيبه فلاتنكروها .
4 ـ مقاتل الطالبين 165
5 ـ اشعاري كه سيد حميري در اين مورد سروده مفصل است . اما چند بيت آن را از كتاب كمال الدين و تمام النعمه (ج 1 ص 34 ) نقل مي كنيم تا روشن شود كه موضوع غيبت از علامت ها و خصائص حتمي مهدي موعود(ع ) بوده است .
و ماكان قولي في ابن خوله مبطنا
معانده مني لنسل المطيب
و لكن روينا عن وصي محمد
و ما كان فيما قال بالمتكذب
بان ولي الله يفقد لايري
سنين كفعل الخائف المترقب
فتقسم اموال الفقيد كانما
يغيب بين الصفيح المنصب
فيمكث حينا ثم ينبع نبعه
كنبعه جدي من الافق كوكب
يسيربنصرالله من بيت ربه
علي سوددمنه و امر مسبب
يسيرالي اعدائه بلوائه
فيقتلهم قتلا كحران مغضب
فلما روي ان ابن خوله غائب
صرفنا اليه قولنا لم نكذب
وقلنا هوالمهدي و القائم الذي
يعيش به من عدله كل مجذب
فان قلت لا فالحق قولك والذي
امرت فحتم غيرما متعصب
واشهدربي ان قولك حجه
علي الناس طرا من مطيع و مذنب
بان ولي الامر و القائم الذي
تطلع نفسي نحوه يتطرب
له غيبه لابدمن ان يغيبنا
فصلي عليه الله من متغيب
فيمكث حينا ثم يظهر حينه
فيملك من في شرقها و المغرب
بذاك ادين الله سرا و جهره
ولست وان عوتبت فيه بمعتب
6 ـ اعلام الور ي 416
7 ـ رجال نجاشي 193 رجال شيخ طوسي 357 فهرست شيخ طوسي 118
8 ـ رجال نجاشي 194
9 ـ رجال نجاشي 28 فهرست شيخ طوسي 75
10 ـ رجال نجاشي 28 فهرست شيخ طوسي 75
11 ـ رجال نجاشي 215 رجال شيخ طوسي 384 فهرست شيخ طوسي 147
12 ـ رجال نجاشي 195 رجال شيخ طوسي 419
13 ـ رجال نجاشي 235 رجال شيخ طوسي 420 و 434 فهرست شيخ طوسي 150
پيامبراكرم (ص ) :
سوگند به خدايي كه مرا براي بشارت برانگيخت قائم فرزندان من طبق عهدي كه به او مي رسد غايب مي شود... پس هركس زمان غيبت را درك كرد بايد دينش را نگهداري كند
موضوع غيبت مهدي موعود و امام دوازدهم را پيامبراكرم (ص ) و حضرت علي (ع ) و ساير امامان (ع ) به مسلمانان گوشزد كردند و از همان صدر اسلام در ميان اصحاب مشهور و معروف بود
موضوع غيبت به قدري شهرت داشت كه گروهي از دانشمندان و راويان احاديث و اصحاب ائمه اطهار(ع ) قبل از ولادت امام زمان و حتي قبل از ولادت پدر و جد بزرگوارش كتاب هايي در خصوص غيبت نوشتند و احاديث مربوط به مهدي موعود و غيبتش را در آنها درج كردند
http://www.jomhourieslami.com/1387/13870914/index.html
|