اشاره
در نگاه ژرف و جامع نگر ائمه اطهار(ع ) هرگونه برداشت و تفسير سطحي از انتظار فرج محكوم و مطرود است و تنها آن انتظاري قابل پذيرش و سازنده و حركت زا مي باشد كه از عمق و ژرفا برخوردار باشد. برداشت مبتني بر راحت طلبي و پرهيز از آمادگي براي پذيرش سختي هاي راه يكي از ديدگاه هاي عاميانه و سطحي مي باشد كه ركود و سكون مي آفريند. خوانندگان صفحه « روح زندگي » را به دو شرح و تبيين از حضرت امام جعفرصادق (ع ) درباره انتظار سطحي و ضرورت توجه به انتظار صحيح جلب مي كنيم .
ابوبصير از امام صادق (ع ) مي پرسد :
« جعلت فداك متي الفرج فقال : يا ابابصير وانت ممن يريدالدنيا من عرف هذاالامر فقد فرج عنه لانتظاره . » (1 )
فدايت شوم فرج كي خواهد بود
امام فرمود : اي ابوبصير تو هم از كساني هستي كه دنيا را طلب مي كنند! آن كس قيام امام را بشناسد براي او به جهت انتظارش فرج شده است .
چون امام (ع ) متوجه است كه ابوبصير با توجه به زندگي غمبار شيعيان از فرج مي پرسد به گونه اي پاسخ او را مي دهد كه بفهمد « فرج » به معناي چشم داشتن به رهايي از سختيها و رسيدن به كاميابيهاي زندگي نيست بلكه فرج در گرو شناخت حق و شناختن رهبر و امام حق و منتظر ياري رساندن به اوست .
راوي مي گويد : به امام صادق (ع ) عرض كردم :
مردم مي گويند : مهدي كه قيام كند كارها خودبخود درست مي شود و به اندازه يك حجامت خون نمي ريزد.
امام (ع ) فرمود :
« كلا والذي نفسه بيده لو استقامت لاحد عفوا لاستقامت لرسول الله (ص ) حين ادميت رباعيته و شج في وجهه كلا والذي نفسه بيده حتي نمسخ نحن و انتم العرق و المعلق . » (2 )
هرگز چنين نيست . به خداي جان آفرين سوگند اگر قرار بود كار براي كسي خود به خود درست شود براي پيامبر(ص ) درست مي شد هنگامي كه دندانش شكست و صورتش شكافت . هرگز چنين نيست كه كار خودبه خود درست شود به خداي جان آفرين سوگند كار درست نخواهد شد تا اين كه ما و شما در عرق و خون غرق شويم .
بنابراين از زاويه خواهشها و آرزوها و خواسته هاي بشري خويش قيام امام (ع ) را نگريستن و منتظر او بودن به هيچ روي با تعاليم اسلامي سازگاري ندارد. در احاديث كسي منتظر و ياور مهدي (ع ) دانسته شده كه در زندگي منتظرانه خود دوره آمادگي را گذرانده و به مرتبه ايثار جان و مال در راه خدا رسيده باشد. براي شركت در استقرار عدل بزرگ و نجات بشر مظلوم و انسانيت محروم گامهاي خود را به ايمان و ايثار استوار سازد و آن گاه براي ياري كردن نهضتي كه مي خواهد ريشه ظلم را در جهان بكند و عدل و قسط را به جاي آن بنشاند بي صبرانه منتظر جهاد باشد.
امام صادق (ع ) مي فرمايد :
« ليعدن احدكم لخروج القائم ولو سهما فان الله اذا علم ذلك من نيته رجوت لان ينسي في عمره حتي يدركه ويكون من اعوانه و انصاره . » 1
بايد هر يك از شما براي خروج قائم اسلحه آماده كند. چون وقتي خداوند ببيند كسي به نيت ياري مهدي اسلحه تهيه كرده اميد مي رود خداوند عمر او را دراز كند تا ظهور را درك كند و از ياوران مهدي باشد.
آماده بودن و سلاح تهيه كردن بيش از هر چيز نيرو و روح سلحشوري و ستيز لازم دارد. منتظر مسلح وقتي مي تواند در صف جهادگران قيام قرار گيرد دست به سلاح ببرد و در ركاب امام حق نقش بيافريند كه در صحنه نبرد پيروزي يا شهادت در نظر او يكسان باشد. در صحنه شعله و خون عاشقانه خود را براي امام و آرمانهاي او بخواهد نه امام را براي آرزوهاي خويش و اين ميسر نمي شود مگر آن كه همواره روح حماسه و اقدام و سلحشوري و مقاومت و شهادت و ايثار را در خود بپروراند و هر آن آمادگي خود را براي چنين امري بيازمايد.
------------------------------------
پاورقي :
1 ـ اصول كافي ج 1 ص 371
2 ـ بحارالانوار ج 52 ص 358
3 ـ همان مدرك ص 366
|