پرسش:
منظور از رجعت چيست؟ چه زماني واقع مي شود؟ چه كساني مشمول رجعت مي شوند؟ و فلسفه آن چيست؟
پاسخ:
واژه «رجعت» در لغت به معني بازگشتن است، و اصطلاحا به معني بازگشتن و زنده شدن مؤمنان خالص و كافران محض، بعد از ظهور امام زمان(عج) است.
قرآن كريم به مسئله رجعت اشاره كرده و وقايع و رخدادهايي را نسبت به امت هاي پيشين و بني اسرائيل نقل كرده است، مانند داستان «عزيز پيامبر» كه مرد و بعد از صد سال زنده شد سوره بقره، آيه 259، داستان جمعيتي كه خدا آن ها را ميراند و بعد آن ها را زنده كرد. (بقره 243) داستان هفتاد نفري كه حضرت موسي(ع) براي رفتن به كوه طور انتخاب نمود و در وادي كوه طور بعد از اين كه صاعقه آن ها را فرا گرفت، مردند و بعد خدا آن ها را زنده نمود (بقره، آيه 55 و 56)
داستان كشته بني اسرائيل كه بعد از زدن قسمتي از گاو به آن زنده گشت (بقره، آيه 73) زنده كردن مرده ها توسط حضرت عيسي(ع) (مائده آيه 110) داستان پرنده هايي كه حضرت ابراهيم(ع) آن ها را كشت، گوشت آن ها را مخلوط نمود و هر قسمتي از آن را بر كوهي نهاد و بعد آن ها را خواند و زنده شدند (بقره، آيه 260)
از مجموع اين داستان ها امكان وقوع رجعت اثبات مي شود (گرچه اين موارد از مصاديق اصطلاحي رجعت نيست) روايات درخصوص رجعت، متواتر است به نحوي كه وقوع رجعت را مسلم مي كند. علاوه بر اين، مسئله رجعت مورد اتفاق علماي شيعه و از مسائل ضروري مذهب شيعه است علامه مجلسي در بحارالانوار، ج 53، حدود 200 روايت صريح پيرامون رجعت، از بيش از 40 نفر از روات ثقه و بزرگ نقل كرده است و فرموده: بيش از 50 كتاب توسط علماي بزرگ پيرامون رجعت نوشته شده است. رجعت بعد از ظهور امام زمان(عج) و در زمان حكومت جهاني ايشان پديد خواهد آمد. در روايات آمده كه مومنان خالص و كافران و مشركان محض مشمول رجعت مي شوند، و در زمان حكومت امام زمان(عج) زنده خواهند شد. همچنين در روايات از افراد به خصوصي نام برده شده است كه زنده خواهند شد، مانند حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، ائمه (عليهم السلام)، حضرت عيسي، جمعي از اصحاب پيامبر(ص) چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاري و... و اصحاب كهف در روايات تصريح شده است نخستين امامي كه رجعت مي كند، امام حسين (عليه السلام) است و ايشان مدت طولاني حكومت مي كند، به گونه اي كه از كثرت سن ابروهايش روي ديدگانش مي ريزند(بحارالانوار، ج 53، ص 46)
علاوه بر تواتر روايات رجعت، در ادعيه و زيارات هم به رجعت اشاره شده است؛ از جمله در زيارت جامعه (مؤمن بايابكم، مصدق برجعتكم...) زيارت آل ياسين (و ان رجعتكم حق لاريب فيها) زيارت وارث (اني بكم مومن و بايابكم موقن) زيارت عاشورا (ان يرزقني طلب ثارك مع امام منصور من اهل بيت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و دعاي عهد (اللهم ان حال بيني و بينه الموت... فاخر جني من قبري).
براي رجعت دو حكمت و فلسفه ذكر كرده اند:
1- تكميل حلقه تكاملي مومنان خالص و چشيدن كيفر دنيوي كافران محض.
2- نشانه عظمت خدا و مسئله رستاخيز براي انسان ها تا با مشاهده آن به اوج معنوي و ايمان برسند.
|