حجت الاسلام سقای بیریا در گفتوگو با رسا ابراز داشت: یک فرد شرابخوار در دوران طلبگی امام هر هفته به حوزه ها حمله می کرد و دست به غارت و زورگویی می زد، یکی از شاگردان امام نقل می کند در یکی از آن روزها امام به این شرابخوار گفت: چه خبرته؟ آن فرد تا میخواست جواب بدهد امام چنان سیلی به او زدند که از حالت مستی خارج شد و از فیضیه بیرون رفت و هیچ وقت برنگشت.
با توجه به این که بهترین شاخص ها برای امت اسلامی خود امام و خط امام است و ایشان به عنوان شاگرد مکتب انبیا هستند؛ از این رو برجسته ترین شاخص ها در گفتار و رفتار امام خمینی(ره) نهفته است. همه شاخصه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه الهی سیاسی ایشان برای آینده انقلاب تبیین شده است، بنابراین باید تلاش کرد که این شاخص ها به شکل نادرستی تبیین نشود و یا فراموش نشود، چون اگر این شاخصه ها به طرز غلطی تبیین شود مسیر و راه پیروی از مکتب انبیا و نیز مکتب جعفری به انحراف کشیده می شود که این خواسته دشمنان است.
امروز ضروری است که همه ملت های اسلامی بدانند، ملاک راه امام، خط امام و صراط مستقیم انقلاب را از مواضع ایشان بدانند، بنابراین باید نظام اسلامی در خط امام بماند. باید بزرگان، علما و استادان حوزه های علمیه به عنوان شاگرد مکتب انبیا و نیز امام خمینی(ره) به تبیین، تشریح و تفسیر خط امام در همه ابعاد بپردازند.
آنچه درذیل می خوانید گفتوگویی با حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی ریا، مشاور سابق رییس جمهور در امور روحانیت است که با هدف بررسی ابعاد خط و مشی سیاسی امام صورت گرفته است.
به نظر شما الگوی سیاسی امام خمینی(ره) چه کسی بود؟
شاید بتوان گفت که الگوی حضرت امام(ره) شهید مدرس بودند و کلام معروف آن شهید که «سیاست ما عین دیانت ما است»، امام راحل(ره) استکبار ستیزی را از اسلام و تدین گرفته بودند و این را به عنوان یک وظیفه شرعی پیگیری می کردند، البته ویژگی های شخصیتی امام، بسیار ممتاز و منحصر به فرد بود.
آنچه که امروز می توان بیان کرد، این است که امام(ره) روحیه مبارزه با ظلم را از پدر بزرگوارشان و مجاهدت های ایشان داشتند، که در مبارزه با خوانین اطراف خمین به شهادت رسیدند؛ گویی در نسل امام سلحشوری و یک فرهنگ مبارزه با ظلم وجود داشته و بخشی از این ها بر می گردد به توارث و بخش دیگر فرهنگ خانوادگی می باشد؛ ریشه های تربیتی و ریشه های ارثی ایشان بود که در مبارزه با انحراف و زورگویی خیلی صریح و قاطع بودند.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی چگونه با رژیم شاهنشاهی به مبارزه سیاسی پرداختند؟
بیان شده است که یک فرد شرابخوار در دوران طلبگی امام هر هفته به حوزه ها حمله می کرد و دست به غارت و زورگویی می زد، یکی از شاگردان امام نقل می کند «به فیضیه وارد شدیم دیدم این فرد آمده و فیضیه را سکوت فرا گرفته است حضرت امام خمینی(ره) رفتند به طرف او، و برخی از افراد که در داخل حجره ها بودند به ایشان هشدار دادند ولی ایشان بدون اعتنا رفتند جلو؛ آقا بهش گفت: چه خبرته؟ تا می خواست جواب بده امام چنان سیلی به او زدند که از حالت مستی خارج شد و از فیضیه بیرون رفت و دیگه هیچ وقت برنگشت».
این روحیه بود که در نهایت شاه را بیرون کرد، یعنی ویژگی مبارزه سیاسی با ظلم و آن هم با قاطعیت؛ در پیغامی که ایشان به شاه داده بودند بیان کرده اند که «اگر به حرف علما گوش ندی می گم که مردم ایران بیرونت کنند»، گفتن همچین حرفی در آن زمان که شاه در اوج قدرت بود و یک ارتش مسلح ژاندارم منطقه زیر نظرش بود خیلی شجاعت می خواست.
چگونگی مطرح شدن امام به عنوان یک مرجعیت سیاسی را بیان کنید؟
امام خمینی(ره) تمام کارهای خود را خالص برای خدا انجام می داد و به عنوان یک وظیفه اخلاقی، عرفانی و شرعی که عین دیانت بود فعالیت های سیاسی خود را انجام می داد، بدین جهت محبت مردم به سوی امام به تدریج رشد کرد چون مردم، افراد دیگری با این ویژگی ها را در میان علما و همطراز با امام نمی دیدند.
پس از این که امام در انجام فعالیت های سیاسی دستگیر شد، جامعه مدرسین، مرجعیت ایشان را به خاطر نجات جان ایشان تأیید کرد، چون مراجع مصونیت سیاسی داشتند، و این گونه بود که مرجعیت ایشان به خواست خدا اعلام شد و رسمیت پیدا کرد و نام و آوازه ایشان اوج گرفت و مشتاقان ایشان زیاد شدند، «تعز من تشاء و تذل من تشاء».
چه مقدار از شخصیت سیاسی امام در رهبری متجلی شده است؟
امروز آن هایی که با امام بودند و یا از شاگردان امام بودند و اهل گزافه گویی نیستند، هنگامی که ویژگی های امام خامنه ای را مشاهده می کنند، ابراز می کنند که گویا روح امام خمینی(ره)در شخصیت رهبر معظم انقلاب اسلامی حلول کرده است، یعنی ویژگی های دین مداری و ظلم ستیزی امروز در رهبری متجلی است.
رسا ـ آیا امام به علما و بزرگان زمان خود مشاوره سیاسی می دادند؟
در زمان آیت الله بروجردی هر وقت یک مسأله مهم سیاسی پیش می آمد که نیاز به یک تصمیم داشت، با امام مشورت می کردند، به طور مثال در موردی که شاه از آیت الله العظمی بروجردی تقاضای ملاقات کرده بود، ایشان می گوید که «من با اهلم باید مشورت کنم»، بعد می فرمایند «که به آقا روح الله بگید بیاد». یعنی مشاور عالی سیاسی آیت الله بروجردی، آقا روح الله آن زمان و امام خمینی(ره) بود، به عبارتی امام از همان زمان، هوشمندی سیاسی داشتند.
این هوشمندی مقوله خاصی است که بعضی ها این را ندارند، انسان ها ابعاد مختلفی دارند و در آن ابعاد نیز دارای نکات قوت و ضعف هستند، حضرت امام(ره) در همان اوایل هم تیز بینی سیاسی، شم سیاسی و نفوذ فکر در مسائل سیاسی را داشتند، یعنی دسیسه های پشت پرده سیاسی را به خوبی می فهمیدند و نیز به خوبی مشورت می دادند.
جایگاه امام خمینی در منظر سیاسیون جهان را بیان کنید؟
سیاسیون جهان امام خمینی(ره) را به عنوان یک قله می دیدند، یعنی انسان وقتی که یک کوه بلند را ببیند، نمی تواند بلندی آن را انکار کند و دوست دوشمن به بلندی این قله قائل بودند، به بیان ساده تر شخصیت های بزرگ به جایی می رسند که مقام آن ها را کسی نمی تواند انکار کند، پس از رحلت امام(ره) دوست و دشمن زبان به مدح امام گشودند، گرچه بعضی از آن ها اهداف سیاسی داشتند و می خواستند القا کنند ایشان بی نظیر است تا جانشین امام را تضعیف کنند. رییس جمهورهای دنیا از مدح امام لذت می بردند.
همه برکاتی که امروز می بینیم در جمهوری اسلامی و به دنبال آن در نهضت های شکل گرفته در منطقه ، در می یابیم که امام حضور دارد و آن افکار بلند راهبردی در قالب ساده و همه فهم پذیر حضور دارد. امام خمینی(ره) خیلی از مناسبات را در دنیا به هم زدند، به عنوان مثال یکی از سیاستمداران جهان گفته بود «خمینی عالم را به خود مشغول کرده».
برخورد امام با فتنه گران سیاسی چگونه بود؟
ریشه برخورد امام با فتنهگران سیاسی، اصل دین بود و این تأثیرگذارترین کار است، یعنی اگر انسان صراط مستقیمی را که خدای متعال در قرآن ذکر کرده را ملتزم باشد و همه حرکات، برخورد ها و دیدگاه های خود را نسبت به آن صراط مستقیم تنظیم کند به آسانی متوجه می شود که چه کار باید کرد.
هر کسی که می خواهد به این صراط مستقیم صدمه ای بزند، باید جلوی آن گرفته شود، لذا امام در مبارزه با انحراف، از راه دین با فتنه گران سیاسی برخورد می کردند. فتنه گران سیاسی در اوایل انقلاب وانمود می کردند که با انقلاب، و دیندار هستند ولی هنگامی که سرکار آمدند، با مخالفت های امام(ره) در بعضی از مسائل روبه رو شدند. |