مقاممعظمرهبری آینده اسرائیل را در آیات قرآن این گونه تفسیر میفرمایند: «خدایمتعال در سورهی بنیاسراییل خطاب به این قوم میگوید؛ - لتفسدن فی الارض مرتین و لتعلن علواً کبیراً- ... و این قضیه همیشه زندهی تاریخ است ... هر ملتی که فساد کند [و] بر مستضعفین طغیان کند، ارزشهای انسانی را نادیده بگیرد، آن ملت محکوم به فناست.»
مقام معظم رهبری در سخنرانیهای متعدد خویش بر اهمیت مسأله فلسطین برای جهان اسلام اشاره نموده و نکات حایز اهمیتی را در این باره مطرح فرمودهاند. مسایلی که در کنار هم، منشوری راهبردی برای تمامی کشورهای جهان اسلام و همهی آزادیخواهان جهان است.
1- وظیفهی مسلمین
الف) محاکمهی جنایتکاران صهیونیست که در فاجعهی غزه نقش آفرین بودند
سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب را که در فاجعهی غزه نقش آفرین بودند به پای میز محاکمه بکشانید و به مجازاتی که عدل و عقل حکم میکند، برسانید. اگر جنایت کار مجازات شود راه جنایت برای آنان که انگیزه و جنون آن را دارند، ناهموار خواهد شد. بیانات در چهارمین کنفرانس حمایت از ملت فلسطین-12/4/87
ب) حمایت معنوی از فلسطینیان با راهپیماییهای روز قدس
بالاتر از کمک مادی، کمک معنوی است؛ چرا که فلسطینیان احساس میکنند دل ملتها با آنهاست. این تظاهراتی که این روزها در دنیای اسلام اتفاق افتاد، خیلی با ارزش بود .... اینها خبرش منعکس میشود و مردم مظلوم فلسطین احساس میکنند که ملتها پشت سرشان هستند. خطبههای نماز جمعه تهران- 16/1/81
ج) نتایج شرکت در راهپیمایی روز قدس
ا-ج) زنده نگه داشتن مسألهی فلسطین
امام خمینی با اعلام چنین روزی، مسألهی فلسطین را در وجدانهای بشری بیدار نگه داشت و همهی فریادها را علیه صهیونیست متمرکز ساخت. پیام به مناسبت روز قدس-29/9/79
2-ج) تقویت روحیهی مبارزین فلسطینی
آن کسانی که در داخل سرزمینهای اشغالی مظلومانه مبارزه میکنند و رنج میبرند و کتکش را میخورند، باید احساس کنند و بدانند که در سرتاسر دنیای اسلام ملتها به یاد آنان هستند و از آنان پشتیبانی میکنند. اگر بخواهیم در مبارزان مظلومی که در خانهی خودشان غریب هستند این احساس پیدا بشود باید همین گونه تظاهرات مردمی در دنیای اسلام به وجود بیاید. خطبههای نماز عید فطر- 2/7/69
3-ج) سلاح کوبنده برضد اسراییل
امروز برای اسراییل و حامیانش و به خصوص آمریکا، اسلحهی مشت شما که گره میشود و شعاری که میدهید، از هر سلاح دیگری کوبندهتر است. خطبههای نماز عید فطر-
2- وجه امتیاز روز قدس بر سایر ایام الله
الف) مربوط به همهی مسلمانان و مستضعفان است.
ب) روز تصمیم و همت گماشتن برای پیروزیهای آیندهی است.
در میان همهی این روزهای یاد بود، روز قدس از دو نظر دارای امتیاز و برجستگی است؛ اول از این نظر که اگر روزهای دیگر مربوط به ایران است، روز قدس مربوط به ملت ایران و همهی ملتهای مسلمان است ... دوم آن که، روزهای دیگر خاطرهی فداکاریها و پیروزیهای گذشته است اما روز قدس روز تصمیم و همت گماشتن بر فداکاریها و پیروزیهای آینده است.
روز قدس عبارت از آن نقطهای است که باید مستضعفان عالم با الهام از روح ایمان و توکل به خدای بزرگ پشت مستکبران جهان و در رأس آن امپریالیسم آمریکا و مزدوران صهیونیستیاش را بشکند و خرد کند. بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران-
3- حمایت مالی
ملتها کمکهای مالی کنند. باید از این مردم مظلومی که از وطن خود، از دین خود، از بیت المقدس و از هویت یک ملت اسلامی دفاع میکنند و میخواهند تداوم نفوذ استکبار را در این منطقه قطع کنند، دفاع کرد. بیانات در دیدار با کارگران و معلمان در روز کارگر و هفتهی معلم-11/2/81
- دفاع از مشروعیت مبارزهی فلسطینیان در مجامع بین المللی
همهی مسلمانان و اعراب باید از مشروعیت مبارزات مردم فلسطین حمایت کنند. در مجامع بین المللی باید این نکته مورد تأکید قرار گیرد که مردم بی دفاعی که حقوق آنان سلب شده و تحت اشغال قرار گرفتهاند حق دارند برای احقاق حقوق خود مبارزه کنند. لذا استمرار انتفاضه و مقاومت مردم فلسطین حق مشروع آنان است. سخنرانی در مراسم گشایش کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه-4/2/80
5- حمایت و تجهیز مبارزان
کسانی که در داخل و یا از خارج واقعاً با حکومت غاصب صهیونیستی میجنگند نه مدعیان آزادی خواهی که دستشان در دست آمریکا و دشمنان اسلام است، باید از طرف ملت و دولت ما و ملتها و دولتهای مسلمان دیگر با پول و سلاح و تبلیغات کمک بشوند، باید مبارزان را تجهیز کنند. این یک وظیفهی شرعی و حتمی برای همهی مسلمانان است. سخنرانی در دیدار اقشار مختلف – 25/9/80
6- تشکیل هستههای کمک به فلسطینیان مبارز
صندوقهای پشتیبانی و هستههای کمک به فلسطینیان مبارز باید در همه جای عالم و از سوی دولتها و ملتها تشکیل شود. پیام ... برای مقابله با توطئههای خباثت آمیز آمریکا و اسراییل در کنفرانس مادرید- 25/ 7/ 70
7- تحریم اقتصادی و به رسمیت نشناختن دولت غاصب
تحریم اقتصادی دولت غاصب و به رسمیت نشناختن آن وظیفهی همهی دولتهای مسلمان است و ملتها باید در برابر این مسأله حساسیت نشان دهند. پیام ... برای مقابله با توطئههای خباثت آمیز آمریکا و اسراییل در کنفرانس مادرید- 25/ 7/ 70
8- پرهیز از عادی سازی روابط با اسراییل
دولتهای اسلامی با بهانههای مختلف و برای خاطر شاد کردن دل آمریکا نباید ارتباطشان را با این رژیم غدار ستمگر غاصب که خطری برای همهی منطقه و همهی ملتها و دولتهاست، عادی کنند. نباید به خاطر آمریکا روی خوش به این رژیم نشان بدهند. خطبههای نماز جمعهی تهران- 29/7/84
9- فشار سیاسی بر مدافعین منافع اسراییل
از دولتهای مسلمان انتظار میرود که بر کسانی که در دنیا از منافع صهیونیستها حمایت میکنند، فشار سیاسی وارد کنند. این کار را میتوانند در روابط دو جانبه شان، در مجامع بینالمللی، در گفتارهای عمومی و در مذاکرات خصوصی انجام دهند. خطبههای نماز جمعهی تهران- 28/2/80
10- قطع ارتباط دولتهای اسلامی با اسراییل
امروز امت بزرگ اسلامی از دولتهای اسلامی به خصوص دولتهای عربی انتظار دارد که روابط خود را با صهیونیسم غاصب و ظالم و گستاخ قطع کنند، صهیونیست نشان داد که جز زبان زور، جز منطق زور، جز فکر زور و زورگویی چیزی بر او حاکم نیست. بیانات در مراسم فارغ التحصیلی جمعی از پرسنل نیروی انتظامی-18/7/79
11- خطرات اسراییل برای منطقه
الف) خطر امنیتی
از جهت امنیتی مسألهی اسراییل یک خطر امنیتی نه فقط برای مردم خودش بلکه برای کل منطقه است. برای این که اینها الان زراتخانههای اتمی دارند و باز هم تولید میکنند. سازمان ملل هم چند بار هشدار داده اما اعتنا نکردند. البته عمدهاش هم به خاطر پشتیبانی آمریکا است. یعنی گناه کارهای صهیونیستها و دولت غاصب به میزان زیادی به گردن رژیم آمریکاست. خطبههای نماز جمعهی تهران – 10/10/ 78
ب) خطر اقتصادی
چندی است که صهیونیستهای حاکم بر فلسطین، تزی را به نام خاورمیانهی جدید مطرح کردند. خاورمیانهی جدید یعنی چه؟ یعنی خاورمیانه بر محور اسراییل شکل بگیرد و اسراییل به تدریج بر کشورهای عربی و کشورهای منطقه و مناطق نفتی در خلیج فارس سیطرهی اقتصادی داشته باشد. خطبههای نماز جمعهی تهران – 10/10/ 78
ج) عامل تفرقه بین مسلمانان منطقه
امروز یکی از بزرگترین مصائب دنیای اسلام این است که دشمنان اسلام کاری کردهاند که «آن چه باید وسیلهی اتحاد مسلمین شود یعنی وجود دشمن، وجود صهیونیستهای غاصب، وسیلهی اختلاف آنها شده است. کاری کردهاند که بعضی از دولتهای مسلمان این را وسیلهای برای قرار گرفتن در مقابل برادران خود بکنند و حقیقتاً اختلاف به وجود آید در حالی که بودن چنین دشمنی در قلب کشورهای اسلامی باید مسلمانان را به هم نزدیک کند. خطبههای نماز جمعهی تهران – 10/10/ 78
12- عوامل تقویت اسرابیل
الف) حمایت آمریکا از اسراییل
آمریکا در صدصد است با تثبیت رژیم اشغالگر، همهی سر رشتههای زندگی در این منطقهی حساس را به دست گیرد و خود را از نگرانی خیزش اسلامی در خاورمیانه و آفریقا نجات دهد. دشمنان اسلام میخواهند همهی کینهی دیرین خود با اسلام و شکستهایی را که در سالهای اخیر بر اثر بیداری مسلمین تحمل کردهاند، در این جا جبران کنند. پیام ... دربارهی کنفرانس مادرید- 25/7/70
ب) حق کشی مدعیان حقوق بشر
اینها ترور را میبینند، تروریست را میشناسند و تروریسم دولتی را هم تشخیص میدهند، اما حق را میپوشانند و انکار میکنند. کار اینها واقعاً برای بشریت بلای بزرگی است. بیانات در دیدار جمعی از اعضای نیروی انتظامی و ... 29/4/73
ج) سکوت و سازش دول عربی
سکوت و سازش خیانتآور بسیاری از دولتهای عربی و حتی تظاهر بعضی از آنان به بیتفاوتی و عدم حساسیت نسبت به سرنوشت فلسطین، کار را به جایی رسانده است که دولت غاصب صهیونیست، پس از سالها کتمان و حتی انکار، اکنون دوباره داعیهی اسراییل بزرگ را علناً بر زبان میآورد و با بیشرمی و وقاحت، نیت پلید غصب سرزمینهای جدیدی از میهن اسلامی را تکرار میکند. پیام برای اولین سالگرد رحلت امام(ره) – 10/3/69
د) وابستگی کشورهای منطقه به قدرت آمریکا
اکنون اوضاع آشفتهی جهان اسلام و وابستگی روز افزون کشورهای منطقه به قدرت بیمهار آمریکا، زمینهی مساعدی برای تهاجم کینه ورزانهی دولت غاصب فراهم ساخته، که با پشتگرمی به حمایت شیطان بزرگ –که حقاً خطرناکترین دشمن اسلام و مسلمین است–آشکارا مقاصدی را که هرگز هم تلاش زیادی برای پنهان ساختن آن نمیکرده است، دنبال کند. پیام به حجاج- 26/3/70
هـ) دوگانگی دولتهای اسلامی با ملتهایشان
رژیمها به راهی میروند و ملتها به راهی دیگر؛ نتیجه، ضعف است و الا اگر رژیمهای عربی که امروز مذاکرهی با اسراییل را قبول میکنند، به ملتهای خود متکی بودند، چرا احساس کنند که ناچار و مجبورند با دشمن خانگی و غاصب سرزمین خود بنشینند و در مورد سرزمین مغصوب حرف بزنند؟ اگر ملتها را در صحنه راه میدادند، اگر به عواطف و فکر و اراده و نیروی ملتها احترام میگذاشتند، ملتها نمیگذاشتند کشورها و رژیمهای عربی این طور دچار ضعف بشوند. بیانات در ستاد مشترک ارتش- 9/5/70
13- شگردهای اسراییل برای تثبیت در منطقه
الف) تروریسم دولتی
امروز واضحترین نمونهی دولت تروریست، رژیم غاصب صهیونیست است. در واقع از روزی که دست پلید و سیاست ضد اسلامی، ضد مردمی و ضد شرقی انگلیس در کشور فلسطین اسلامی به صهیونیستها حکومت داد – یعنی از سال 1948 میلادی و قبل از آن–تروریسم دولتی هم شکل گرفت و به ترور پرداخت. صهیونیستها کارهایشان را با ترور پیش میبردند و میبرند. بیانات در دیدار جمعی از اعضای نیروی انتظامی و...-29/4/73
ب) مظلوم نمایی
آنها از اول کار، یک شگرد تبلیغی را انتخاب کردن که بسیار مهم و تعیین کننده بود و تا امروز تأثیرگذار بوده است. آن شگرد تبلیغی عبارت است از مظلوم نمایی.
مهمترین کار صهیونیستها در دنیا، تبلیغات مظلوم نمایی است. اینها مسألهی نگرانی روانی یهودیان را مطرح کردند و گفتند چون یهودیان در طول قرنهای متمادی زیر فشار بودند، از لحاظ روانی دچار نگرانیاند و به امنیت روانی احتیاج دارند. صهیونیستها در مذاکرات با سران کشورهای غربی و بعدها در گفتوگوهای خود با کشورهای اسلامی و عربی، مسألهی امنیت روانی را مطرح کردند و گفتند ما به امنیت روانی احتیاج داریم و باید امنیت روانی ما تأمین شود. بیانات در دیدار شرکت کنندگان در همایش بین المللی رسانههای جهان اسلام حمایت از انتفاضه- 11/11/80
ج) تروریست نشان دادن فلسطینیها
دشمنان اسلام برای مقابله از ابزارهای گوناگون و پیچیدهای استفاده کردند که از جملهی آنها، رسانههای تبلیغاتی و مجامع بین المللی بوده [است] آنها از یک سو مسلمانان را به صبر، خویشتنداری، گفتوگوهای صلح و سازش دعوت میکردند و از سوی دیگر اسراییل را مسلح مینمودند. اهداف راهبردهای آنها از تعامل نابرابر و تبعیض آمیز بین کشورهای مسلمان و اسراییل این بود که همواره برتری نظامی اسراییل را بر کشورهای اسلامی حفظ کنند و در مجامع بین المللی از آن رژیم حمایت کنند و با به کار گرفتن رسانههای تحت نفوذ خود، جنایات اسراییل را توجیه نمایند و در بین مسلمانان تبلیغ کنند که فکر پیروزی بر اسراییل، خیال خامی بیش نیست. بیانات در مراسم گشایش کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضهی فلسطین- 80/2/4
14- کمک به مردم فلسطین شرعاً واجب است زیرا
الف) مسألهای اسلامی است
هیچ مسألهی بین المللی در دنیای اسلام از این بالاتر نیست. چون تسلط غاصبان سرزمین فلسطین و قدس بر این بخش از پیکر امت اسلامی منشأ بسیاری از ضعفها و دشواریها در دنیای اسلام است. بیانات در حرم امام خمینی(ره)- 14/3/81
1-الف) مسألهی فلسطین از دو منظر اسلامی است
ب) فلسطین قطعهای از خاک اسلامی است
ج) تشکیل دولت یهود با هدف سلطهی بلند مدت بر دنیای اسلام صورت گرفته است
در بین همهی مذاهب رایج اسلامی، هیچ اختلافی نیست و فقها همه بر این اتفاق دارند که اگر قطعهای از خاک اسلامی به وسیلهی دشمنان اسلام جدا شد و حاکمیت دشمنان اسلام بر آن قطعه به وجود آمد، همه باید وظیفهی خودشان را مجاهدت و تلاش برای برگرداندن آن قطعه به سرزمین اسلامی بدانند.
به وجود آوردن این دولت در این نقطهی حساس که تقریباً قلب دنیای اسلام است –یعنی قسمت غرب اسلامی را که آفریقاست به قسمت شرق اسلامی که همین خاورمیانه و آسیا و مشرق است متصل میکند و یک سه راهی است بین آسیا و اروپا و آفریقا- برای خاطر این بود که در بلند مدت تداوم سلطهی استعمارگران آن روز –که در رأسشان دولت انگلیس بود- بر دنیای اسلام باقیبماند... خطبهی نماز جمعه- 25/9/79
1-ج) نتیجهی کوتاهی دولتهای مسلمان در مسألهی فلسطین
کوتاهی دولتهای اسلامی در مبارزه با رژیم غاصب اسراییل، آمریکا را به راه انداختن مذاکرات مستقیم اعراب و اسراییل تشویق کرد و متأسفانه برخی از سران عرب بی آن که به ابعاد بسیار وسیع این ضربهی استکباری توجه کنند، تن به این خفت دادند. نتیجه این شد که دولت غاصب اسراییل به هدف خود یعنی شناخته شدن از سوی کشورهای عرب رسید، بدون این که سر سوزنی از مواضع متجاوزانهی خود عقب نشینی کند... این بود نمونهای از عقب نشینیهایی که دشمن را طلبکارتر و گستاختر میکند. پیام به حجاج بیت الله الحرام- 71/3/13
2-ج) مسألهای انسانی است
مسألهای انسانی است برای خاطر این که یک مشت جنایتکار ضد بشر در این منطقه جمع شدهاند و جز جنایت و جز تجاوز و جز سلطهگری هیچ کاری ندارند. جز توطئه چینی بر علیه ملتها [و] دولتهای انقلابی. بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران- 59/5/17
شما هر چه از مصایب انسانی فرض کنید در مصیبت و قضیهی فلسطین جمع است؛ از قتل نفوس بی گناه، از آواره کردن انسانها و بیخانمان کردن آنها، از شکنجه و زجر و حبس و تبعید و از این قبیل، از اهانت به کرامت انسانی، از نابود کردن سرمایههای بشری یک عده انسان، از فشار و ظلم و اختناق و اجازهی فعالیت ندادن به یک عده بشر. سخنرانی در دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین – 27/7 /70
این آقایان اروپاییها که این قدر عاشق حقوق بشرند، این قدر دلشان برای حقوق بشر سوخته، در مقابل چشم آنها این حوادث انجام میگیرد؛ اما در بسیاری از موارد سکوت میکنند، در بسیاری از موارد طرف ظالم را کمک میکنند ... خطبههای نماز جمعهی تهران - 15/ 8/ 83
3-ج) فلسطین سنگر دشمن برای حمله به اسلام است
بیش از 40 سال است که به تدریج مسلمین را با غصب بخشی از خانهی خودشان عادت دادهاند، فقط غصب خانهی مسلمین نیست ... مسأله این است که دشمنان جهانی اسلام بخشی از خانهی مسلمین را برای حمله به صفوف مسلمین و برای مبارزه با خواستهها و حرکات آنها سنگر قرار دادهاند. خطبههای نماز جمعهی تهران- 25/9/ 79
4-ج) سرنوشت فلسطین با غیر فلسطینیها مرتبط است
مسألهی فلسطین ... به سرنوشت غیرفلسطینیها در سرتاسر دنیای اسلام بستگی دارد. مسؤولان کشورهای اسلامی خیال نکنند که اگر مردم فلسطین را در چنگال خونریز دشمنانشان رها کردند، اسراییل پس از بلعیدن و هضم کردن آنها–که البته چنین چیزی هرگز پیش نخواهد آمد- دولتهای مسلمان را راحت خواهد گذاشت. بیانات در دیدار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی به مناسبت عید سعید فطر- 25/9/80
5-ج) کمک به استغاثهی مظلوم شرط مسلمانی است
مسلمین جهان باید احساس تکلیف کنند ... پاسخ به استغاثهی ملتی مظلوم ... که پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرموده است، هرکس ندای استغاثهی مسلمی را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست... و امروز نه یک فرد که یک ملت صدا به استغاثه برداشته است. پیام ... برای مقابله با توطئههای خباثت آمیز آمریکا و اسراییل در کنفرانس مادرید- 25/ 7/ 70
6-ج) کمک به مردم فلسطین واجب کفایی است
کمک همه جانبه به مردم فلسطین و حمایت کامل از آنان واجب کفایی بر همهی مسلمانان است. دولتهایی که به جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورهای مسلمان به خاطر کمک به فلسطین خرده میگیرند، خود متحمل این کمک و حمایت شوند تا تکلیف اسلامی از دیگران ساقط شود و اگر همت و توان و شجاعت آن را ندارند، بهتر است به جای خرده گیری و کار شکنی قدر شناس اقدامات مسؤولانه و شجاعانهی دیگران باشند. بیانات در چهارمین کنفرانس حمایت از ملت فلسطین – 87/12/14
15- علت عدم توانایی کشورهای اسلامی در نابودی اسراییل
الف) نبود رهبر الهی
چرا کشورهای بزرگ و پر جمعیتی که در منطقهی خاورمیانه هستند و بعضی از همین کشورهای پر جمعیت که با رژیم متجاوز صهیونیست همسایهاند، نمیتوانند این غدهی سرطانی را علاج کنند. علت همان چیزی است که موجب شده بود دولت بزرگ ایران با وجود دین و ایمانش تا قبل از برههی انقلاب در دورانهای قبل در همهی قضایایی که برایش پیش آمد، دچار ناکامی شود. اما ملت ما در طول سالهای بعد از انقلاب، از آن برخوردار بود. آن چیست؟ وجود یک رهبری، یک مرکزیت و یک دستگاه هدایت که در امام بزرگوار ما آن مرد حکیم و معنوی متجسم شده بود. بیانات در اجتماع فرماندهان بسیج در دومین روز هفتهی بسیج-72/8/30
ب) نا امیدی از فائق آمدن بر دشمن
یأس موجب میشد که بعضی وارد میدان نشوند، چرا بعضی مأیوساند از این که بشود بر قدرتهای استکباری جهان فائق آمد؛ چرا بعضی مأیوساند از این که اسراییل را بشود از این منطقه ریشه کن کرد. چرا بعضی مأیوساند که بشود مسلمانان را در سرتاسر دنیا از این وضع و مظلومیتی که امروز دارند، نجات داد. بیانات در دیدار با آزادگان- 77/5/26
ج) گم کردن توحید عقیدتی و توحید کلمه
هر چه امروز از سختیها و بلاها بر سر مسلمانان میآید بر اثر گم کردن سر رشتهی زندگی در زیر سایهی توحید است. اعتقاد به توحید، سازندهی این عالم و سازندهی زندگی است. بندهی خدا که شدید، بندگی خدا با بندگی دیگران و نوکری دیگران نمیسازد. این آن رکن اول است. رکن دوم هم توحید کلمه است. ملتهای مسلمان باید با هم متحد شوند. بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام- 21/4/ 77
16- چرایی کمک ملت ایران به فلسطین
ملت عزیز ما مسألهی فلسطین را با همهی وجود درک کرده است، ظلمی را که به دنیای اسلام شده احساس کرده است، وظیفهای را که خودش در این زمینه دارد درک کرده است، دولت جمهوری اسلامی همیشه در این زمینه پیشتاز بوده است، احساس وظیفه کرده است و آن چه را که میتوانسته، انجام داده است. بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز مبعث – 79/8/4
الف) کمک ایران به فلسطین یک مسألهی عقیدتی است
مسألهی فلسطین برایمان یک مسألهی تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مسألهی عقیده است، مسألهی دل است، مسألهی ایمان است... این ناشی از نگاه دین است. بیانات در دیدار گروهی از جوانان استان اردبیل
ب) بدون پیروزی فلسطین پیروزی ملت ایران ناقص است
علاج زخم فلسطین فقط قلع غدهی سرطانی حکومت صهیونیستی است. ملت ایران مانند همیشه خود را در کنار مبارزان فلسطینی میداند و بدون پیروزی در قضیهی فلسطین، پیروزی خود را ناقص میشمرد.
امام راحل عظیم، از نخستین روزهای شروع مبارزه در ایران، مسألهی فلسطین را در صدر مطالب خود قرار داد و در طول مبارزه و پس از پیروزی، آن را تعقیب کرد. پیام به حجاج- 68/4/14
ج) یکی از شاخصههای خط امام(ره) دفاع از فلسطین است
از اموری که در نظر امام امت به هیج وجه برای ملتهای ملسمان قابل اغماض نبود، مبارزهی با صهیونیستها بود؛ چون امام بزرگوار، نقش ویرانگر و مخرب این رژیم تحمیلی را از سالها پیش از پیروزی انقلاب به درستی تشخیص داده بودند. بیانات در مراسم سالگرد امام- 14/3/71
د) امام انقلاب را جهانی و متعلق به همه میدانست
امام نهضت را جهانی میدانست و این انقلاب را متعلق به همهی ملتهای مسلمان بلکه غیر مسلمان معرفی میکرد. این معنایش این است که بوی خوش این پدیدهی رحمانی باید در دنیا پراکنده شود، ملتها بفهمند که وظیفهشان چیست، ملتهای مسلمان بدانند که هویتشان چگونه است و کجاست؟ یک نمونهی این نگاه جهانی، موضعگیری امام در باب فلسطین است. امام صریحاً فرمود: «اسراییل یک غدهی سرطانی است.» خب، غدهی سرطانی را چه کار میکنند؟ غیر از قطع غده، چه علاجی میتوان برای آن کرد؟ امام ملاحظهی کسی را نکرد. منطق امام این بود. این حرف شعاری نیست؛ این منطقی است. خطبههای نماز جمعهی تهران در حرم امام- 89/3/14
هـ) خصوصیت حکومت اسلامی تصمیمگیری بر اساس تکلیف است
خصوصیت نظام اسلامی همین است که تصمیمگیری آن، بر اساس عقیده و تکلیف الهی است. هیچ کدام از فقهای اسلام، تردید و اختلافی ندارند که آن وقتی که دشمن بر سرزمین مسلمانان مسلط شد و کیان اسلامی را در کشوری تهدید کرد، وظیفهی همهی آحاد مسلمین است که در یک جهاد بزرگ و همه گیر، با آن دشمن مبارزه کنند، او را از آن سرزمین اسلامی اخراج کنند و مجازات و تنبیه نمایند. آیا صهیونیسم خبیث خطرناک جنایتکار و دشمن اسلام و مسلمین، متجاوز است یا نیست؟ آیا سرزمین فلسطین، خانه و قبلهی مسلمین است یا نیست. بیانات در دیدار اقشار مختلف-69/8/2
و) تصریح قرآن به دفاع از مستضعفان
قرآن صریحاً حمایت از مستضعفان را لازم شمرده است: «وَم مالَکم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجل وَ النّسائ وَ الوِلدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخرجنا مِن هذِهِ القَریَه الظَالِمِ أهلُلها واجعل لَنا مِن لَدُنکَ وَلَّا وَ اجعَل لَنا مِن لَدَنک نَصیرا» با سلطهی آمریکا و نفوذ و دخالت آن در کشورهای اسلامی و همهی کشورهای مظلوم مخالفت میکند؛ چون قرآن فرموده است: «یا أیَّها الذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم أَولِیاءَتُلقُونَ إلَیهِم بِالمَوَدَّه». در کشور خود احکام اسلامی را منشأ و ملاک قانونگذاری قرار داده است. چون عزت و استقلال و رفاه و کمال مادی و معنوی برای یک ملت را در عمل به احکام اسلامی میداند. پیام به حجاج- 74/2/12
17- تبعات کمک مردم ایران به فلسطین
الف) تحریمها
خود آنها اعتراف میکنند و به ما میگویند که فشارهای آمریکا و محاصرهی اقتصادی و تبلیغات خصمانه و رذالت آمیز عناصری از دستگاه قانونگذاری و اجرایی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همه و همه به قضیهی اسراییل مربوط است. میگویند شما چرا صلح خاورمیانه را قبول ندارید؟ چرا میگویید این صلح نیست و سازش گرگ و میش است؟ چرا نمیآیید این سازش را امضا کنید؟ آنها حکم قتل فلسطینیها را از ما میخواهند! قضیه این است. بیانات در مشهد- 75/1/4
ب) دشمنی مستمرآمریکا با ایران
عمدهی دشمنی آمریکا با ایران اسلامی به خاطر دو چیز است: «یکی تمسک به اسلام، دیگری موضعگیری قاطع در مقابل قضیهی فلسطین»، همهی شما بدانید، همه در دنیا بدانند. علت این که آمریکا در مقابل ایران اسلامی، این طور گستاخ، جری، خشمگین و عنود قرار میگیرد، این دو مسأله است. بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام- 77/4/21
18- پایداری مردم ایران در دفاع از فلسطین
نظام جمهوری اسلامی به تبعیت از امام بزرگوارش این ایستادگی را انتخاب کرده است؛ ما از این ایستادگی سود بردیم و ضرر نکردیم. همهی بلندگوهای استکبار جمع شدند که ملت ایران و دولت ایران و نظام جمهوری اسلامی را با انواع و اقسام استدلالها از پشتیبانی فلسطینیها باز بدارند، ملت ایران قبول نکرد، بعد از این هم قبول نمیکنیم، ما از ملت فلسطین دفاع میکنیم. دیدار مسؤولان نظام به مناسبت مبعث- 87/5/9
19- وظیفهی رسانهها
لازم است برای استراتژی تبلیغی علیه صهیونیستهای غاصب، یک طراحی بنیادین صورت گیرد. این که ما به صورت تاکتیکی به هر موقعیتی بخشی از مظلومیتها را بیان کنیم، کافی نیست. باید یک راهبرد عمومی تبلیغی در همهی دنیای اسلام به صورت مشترک تعیین و به آن عمل شود. ما نباید به تسلیم کردن و نومید کردن ملت فلسطین کمک کنیم، ما باید حقیقت را بیان کنیم. حقیقت، امید و افق تازه و به لرزه درآمدن زانوان صهیونیستها و محتاج شدن و مستاصل شدن قدرتهای حامی صهیونیستها در مقابل حرکت ملتی است که متکی به ایمانش حرکت میکند. بیانات در دیدار شرکت کنندگان در همایش بین المللی رسانههای جهان اسلام حمایت از انتفاضه – 80/11/11
20- وظایف نخبگان
الف) تداوم بخشیدن به جهاد مقدس برضد اسراییل
امروز دولتها و ملتهای مسلمان به ویژه عرب، وظیفهی سنگینی بر دوش دارند. وظیفهی دولتها البته بسیار سنگین و خطیر است اما سنگینی وظیفهی ملتها به ویژه علمای دینی و شخصیتهای سیاسی و نخبههای دانشگاهی و روشنفکران و دیگر عناصر اثر گذار، از سنگینی وظیفهی دولتها کمتر نیست. این وظیفه عبارت است از کمک رساندن و روحیه دادن و این جهاد مقدس را تداوم بخشیدن. پیام به کنفرانس بینالمللی امام خمینی(ره) و حمایت از فلسطین- 81/3/12
ب) رویگردانی از فرهنگ زهرآلود غرب
امروز و در آینده، هزاران ابزار تبلیغی به کار افتاده و خواهد افتاد که مسلمانان را از آیندهای درخشان نومید و یا به آیندهای که منطبق با نیات پلید آنان است، ترغیب کنند. این جنگ فرهنگی و روانی از آغاز دوران استعمار تا کنون کاریترین ابزار غرب در سلطهگریاش بر کشورهای اسلامی است. مبارزه با این ترفند جز با روی گردانی از فرهنگ تحکم آمیز و تحمیلی غرب ممکن نیست. فرهنگ غربی باید به وسیلهی نخبگان و روشنفکران پالایش شود. پیام به حجاج- 79/12/12
21- وظایف حجاج
الف) طرح مشکلات مسلمین و تلاش برای وحدت
حجاج بکوشند تا با طرح مسایل و مشکلات مسلمین و تلاش برای ایجاد وحدت و همدلی مسلمانان که شرط اصلی نجات مسلمین از چنگال امپراطوری زر و زور سلطهی جهانی است و نشر معارف اصلی اسلام و تبادل نظر در وظایف بزرگ مسلمین در دوران معاصر، حج را ابراهیمی و محمدی سازند. پیام به حجاج- 69/4/7
ب) طرح شعار محو غدهی سرطانی اسراییل
شعار محو غدهی سرطانی اسراییل که از سوی امام خمینی مطرح شد، علیرغم میل سازشکاران سیاست باز باید با قوت و شدت مطرح شود و به صدای عمومی مسلمین در حج تبدیل گردد. پیام به حجاج- 69/4/7
22- راه حل کلیدی حل مشکل فلسطین
الف) همهپرسی
پیشنهاد ما یک راهکار کاملاً منطبق بر مردم سالاری است که میتواند منطق مشترک همهی افکار جهانی باشد. آن پیشنهاد این است که همهی صاحبان حق در سرزمین فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در یک همهپرسی ساختار نظام خود را انتخاب کنند و همهی فلسطینیهایی که سالها مشقت آوارگی را تحمل کردهاند نیز در این همهپرسی شرکت کنند. بیانات در چهارمین کنفرانس حمایت از ملت فلسطین- 14/12/87
ب) باز گرداندن فلسطین به فلسطینیها
آن ها که در این منطقه صلح میخواهند، اگر خانهی فلسطینیها را به خودشان برگردانند صلح ایجاد خواهد شد. صلح به این است که افرادی که متعلق به کشورهای دیگراند به خانههای خودشان برگردند و فلسطین را به فلسطینیها بدهند. بیانات در دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین- 29/7/70
23- آیندهی روشن
پیروزی مردم فلسطین حتمی است زیرا:
الف) وعدهی الهی است
خدای متعال در سورهی بنیاسراییل خطاب به این قوم میگوید: «لتفسدن فی الارض مرتین و لتعلن علوا کبیرا»
ای فرزندان اسراییل، شما دو روز و دو بار در تاریخ فساد ایجاد میکنید و بزرگی در زمین به وجود میآورید و استعلا و استکبار به خرج میدهید اما در هر دو بار کسانی از بندگان خدا از جنود پروردگار پیدا میشوند که شما را به سزای فساد و علو و استکبارتان برسانند و این قضیه همیشه زندهی تاریخ است ... هر ملتی که فساد کند [و] بر مستضعفین طغیان کند، ارزشهای انسانی را نادیده بگیرد، آن ملت محکوم به فناست. بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران- 17/5/59
ب) عزم و ارادهی ملتها این کار را ممکن میسازد
... نگویند چگونه میتوان یک دولتی را که 30 سال است مورد حمایت ابرقدرتهاست از بین برد. ارادهی انسانها و عزم ناشی از ایمان، همهی مشکلها را آسان میکند، همهی معجزهها را امکان پذیر میکند. بیانات در خطبههای نماز جمعهی تهران- 17/5/59
ج) بر اساس شواهد تاریخی و منطقی این کار محال نیست
... اسراییل در منطقه یک غدهی بدخیم سرطانی است که باید قطع شود و ریشه کن گردد. برخلاف تصور ظاهربینان که به پشتیبانی ابرقدرتی آمریکا از اسراییل نگاه میکنند و این کار را محال میدانند، این کار محال نیست. این شدنی است و خواهد شد. ابر قدرتها جاودانه نیستند. قدرتهای مادی یک روز هستند و یک روز نیستند. دیروز قدرتی به نام اتحاد جماهیر شوروی در دنیا به عنوان ابر قدرت بود اما امروز نیست. این صحنهی تجربهی تاریخ پیش چشم ماست. سخنرانی در ستاد مشترک ارتش- 9/5/ 70
ما یقین داریم با ادامهی مبارزات مردم مسلمان فلسطین [و] حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد میشود و بیت المقدس و مسجد الاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز میگردد. (ان شاءلله و الله غالب علی امره) سخنرانی در مراسم گشایش کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضهی فلسطین- 4/2/80
منبع سایت شناخت امام خامنه ای گروه بین الملل برهان/ طاهره ناطقی |