ارتقاء وتحکیم ارزش های معنوی و اخلاق سست شدن تقید به شعار های الهی عامل سلب توفیقات
کار را برای خدا بکنید . نه این که چون مردم دوست دارند این کار را بکنید . نه. اگر هدف این شد که دل مردم را به دست بیاوریم ، نا کام خواهیم ماند . ((لاقطعن امل کل{مومل}آمل غیری ))کافی ج2ص 66این حدیث قدسی است، که در ذهنم این جور است که با سند معتبری از قول خدای متعال نقل شده که فرموده :من قطعا امید آن کسی که به غیرمن امید بندد ، قطع خواهم کرد . ما باید امیدمان به خدا باشد برای خدا کار کنیم .منتها می دانیم که کار برای خدا جاذبه دارد . این شعارها شعار های الهی است . اگر چنان چه این پای بندی ها سست شود ، اگر نسبت به این شعار ها تقید و پایبندی کم شود ،توفیقات الهی هم سلب شد .بسیاری از این موقعیت هایی که شما در میدان عمل دارید و از اول انقلاب تا امروز هر چه که موفقیت بوده به خاطر این است که توفیقات الهی شامل حال بوده و این کمک الهی است . اگر کار برای خدا نباشد این موفقیت ها از ما گرفته خواهد شد . همان شور و نشاط و تلاش و خدمت صادقانه و بدون توقع مزد و و منت باید ادامه پیدا کند . این یک نکته اصلی است .
وقتی که بی توفیق می مانیم باید به خود بلرزیم
به خاطر حضور معنوی مردم در مراسم ماه رمضان ،... لازم است خدای متعال را سپاسگزار باشیم و شکر کنیم . آنجوری که گزارش دادند ،امسال حضور مردم در مراسم مختلف ماه رمضان ، یک حضور بسیار چشم گیر و بسیار گسترده ای در سراسر کشور بوده است ، که این هم نشانه ی رحمت خداست . نشانه لطف خداست . هر وقت دیدید توفیقی به شما دست می دهد . که می توانید یک کار صالح را ،یک حسنه را انجام دهید خدا را شکر کنید که این نشانه آن است که خدای متعال به شما لطف دارد ،توجه دارد به شما توفیق می دهد آن ، وقتی که بی توفیق می مانیم باید به خود بلرزیم بترسیم و به خدا پناه ببریم ، مراقب باشیم ببینیم چه گناهی از ما سر زده است که خدا توفیقش را از ما سلب کرده است . امسال بحمد الله توفیقات الهی گسترده بود. ار این فضای معنوی استفاده کنیم .
ریاضت اختیاری و مهار کردن شهوات علاج درد بزرگ بشر
حقیقتا عید فطر عید حقیقی است برای انسان های سعادتمند و مومن در واقع روز پاداش گرفتن از خدای متعال است ،به خاطر یک ماه ریاضت اختیاری است، گرسنگی کشیدن و تشنگی کشیدن اختیاری ،یک ماه ماه مهار کردن شهوات بشری و انسانی در طول روز ، اینها خیلی ارزشمند است این تمرین ها برای انسان ذخیره می شود تا بتواند در طول زندگی ، با اراده و عزم راسخ بر امیال گمراه کننده ی خود دهنه بزند و مهار کند . ما افراد بشر، برای مهار کردن نفس خود ، به این عزم راسخ احتیاج داریم . تخطی ها طغیان ها ی نفس ماست که روزگار را برای خود ما و برای دیگران دشوار می کند . این تمرینی که خدای متعال برای آحاد بشر قرار داده است ... در واقع علاج درد بزرگ بشر است ،که عبار ت است ازپیروی از هوای نفس ،پیروی از هوس ها ، تسلیم شدن در مقابل زیادی خواهی های نفسمان . این تمرین را باید قدر دانست .
اهتمام به نقش تربیتی قرآن و اسلام نشانه های رحمت الهی و لزوم شکر گزاری خداوند
ماه رمضان امسال با یک نگاه اجمالی که انسان نگاه می کند ، باز هم شیرین و بهتر و با صفا تر از ماه رمضان های گذشته بود. و ما این را بحمد الله هر سال احساس می کنیم . جلسات تلاوت قرآن ، که گاهی در یک روز شاید هزار نفر یا بیشتر می نشینند و تلاوت ها را استعماع می کنند ، این نه در یک شهر و نه در دو شهر ، در بسیاری از شهر های کشور انسان ملاحضه کند ، ، می توان گفت این انس با قرآن و تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان ، اعداد میلیونی دارد.
همین طور ، جلسات دعا، شما تصور بفرمایید که در شب ها ی ماه رمضان ، یک جمیعت ملیونی دارند دعای ابو حمزه می خوانند ،چه آنهایی که در جالسات حضور دارند ، چه آنهایی که از طریق تلوزیون و رادیو این دعا را می شنونوند و داخل منزل حال می کنند . صفا می کنند . اشک می ریزند اینها چیزهای کمی نیست ، اینها نشانه های لطف الهی است .
بعد نوبت می رسد به حضور سیاسی مردم در روز قدس . باز انسان دست قدرت الهی را مشاهده میکند که و می آورد توی آن هوای گرم با دهان روزه ،وسط خیابان ها ، ...بعد نوبت می رسد به روز عید فطر و نماز های عید . این تضرع ،و دعایی در روز فطر در سراسر کشور خوانده می شود ،...با حالت توجه،با حالت تضرع، ما کی این چیز ها را داشته ایم ؟ کی در طول تاریخ-تاریخ قرن ها ، نه تاریخ سالها – کشور ما اینجور مشحون با آیات الهی و کلمات تضرع آمیز در مقابل پروردگار و دعا توجه به ذکر بوده، کی این همه مردم در این وادی وارد می شد ند ؟جز اخلاص جز ایمان جز علاقه و عقیده به مبانی اسلامی هیچ عامل و انگیزه ی دیگری در اینجا قابل تصور نیست، خب ! اینها همش موجبات رحمت الهی است ((الهم انی اسئلک موجبات رحمتک ))این ها همان چیز هایی است که باران فثض الهی را بر سر ما می بارد .
البته ما اشتباه می کنیم ، گاهی نمی فهمیم این تفضل الهی را ،نمی بینیم دست عطوفت الهی را در قضایای مختلف که بر سر ما گذاشته می شود. گاهی هم از این جهت اشتباه می کنیم که خیال میکنیم ماییم که داریم این کار ها را می کنیم،در حالی که ما نیستیم ، ((لو انفقت ما فی الارض )((قاب المومنین بین اصبی الرحمن))
کی این مومنین را می کشد می آورد در این میدان ها ،اینجوری اینها را متوجه به خدا میکند. ... من می خواهم این استنتاج را بکنم (هو الذی ایدک بنصره وبالمومنین)) خدای متعال تایید خودش را در کنار نصرت به وسیله مومنین می گذارد که علی الظاهرمراد در اینجانصرت های معنوی است :مثل همان ((انی ممدکم بالف من الملائکه مردفین))انفال (9) و امثال اینها ((هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین )) مومنین هستند که موجب نصرت می شوند. مومنین هستند که نظام را پا بر جا نگه می دارند. مومنین هستند که در میدان های مختلف ،جاده را صاف می کنند تا نظام اسلامی بتواند کار های بزرگ را انجام دهد . ما این ها را ((انما اوتیته علی علم عندی )) نباید تصور کنیم:خیال نکنیم ما هستیم داریم می کنیم ، اینها را خدا دارد می کند.
روشمندی و پویایی علمی و آموزشی لزوم بر قرار شدن درس های خارج استدلالی قوی مخصوص فقه حکومتی
مسائل جدیدی وجود دارد در زمینه اقتصاد ،مسائل جدیدی وجود دارد مثلا ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده ایم . امروز مسائل تازه ای در زمینه پول و بانکداری وجود دارد ، اینها را بایستی حل کرد باید اینها را در بانکداری اسلامی-بانکداری بدون ربا – دید. کی باید اینها را انجان بدهد ؟فقه متکلف این چیز هاست . البته من همین جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی ها بحث آزاد فقهی در حوزه قم – که مهمترین حوزه هاست– بر آورده نشده است ..... در قم باید در س ها ی خارج استدلالی قوی ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی وچالش هایی را که بر سر حکومت قرار می گیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می آید ، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند،بحث های متین فقهی انجام بگیرد ،بعد این بحث ها می اید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی اینها را به فرآورده هایی تبدیل می کند که برای افکار عموم ، برای افکار دانشجویان ،برای افکار ملت های دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد .ما این را لازم داریم . محصول این کاوش های عالمانه می تواند در معرض استفاده ملت ها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد .
پیوند علم و ایمان در مراکز آموزش نباید بگذاریم دشمن ،جوان و دانشجویان ما را به بی ایمانی و ولنگاری عقیدتی سوق دهد.
ما علم را به همراه ایمان در دانشگاه حفظ کنیم .در این زمینه اساتید نقش دارند ،با گفتارشان ،رفتارشان ،دشمن می خواهد جوان ما را –بخصوص دانشجوی مارا که زمامدار فکر و علم و مدیریت آینده ما در این کشور است –به بی ایمانی ولنگاری عقیدتی سوق بدهد ،نباید بگذاریم. امروز بخصوص دارد روی این مسئله کار می شود . سوق دادن جوان ما- بخصوص جوان علمی و فکری ما –به سمت بی ایمانی ولنگاری عقیدتی به سمت بی ایمانی ، به سمت هرزه پویی ذهنی ، یکی از کار های دشمن است . وقتی کسی ایمان دارد یک خط مستقیمی دارد ، دنبال این ایمان خودش حرکت می کند . وقتی ایمان نیست ،مثل کاهی که همین طور به این سو و آن سو کشیده می شود ،هرزه پویی دارد.
منبع : کتاب تدبیر ماه |