در میان سورههای قرآن یک سوره داریم که اول آن فاقد بسم الله است، و آن، سوره برائت است.قرآن را که میگویند 114 سوره استبه اعتبار این است که سوره برائت را هم سوره مستقل و جدا از سوره انفال شمردهاند.راجع به این که چرا این سوره «بسم الله» ندارد دو وجه است.یک وجه این است که اساسا «برائت» یک سوره مستقل نیست، تتمه سوره انفال است.اتفاقا آیاتش هم از سنخ مطالب آیات «انفال» است. ممکن استبگویید اثر این امر چیست که ما بگوئیم این دو تا یک سوره استیا دو سوره.البته اثرش در دو حالت مذکور فرق میکند.به عقیده ما شیعیان، در نماز، بعد از حمد یک سوره کامل را باید خواند.اگر بگوئیم «انفال» و «برائت» یک سوره است پس چنانچه کسی «انفال» را شروع بکند باید برائت را هم بخواند، و اگر بگوئیم «انفال» و «برائت» دو سوره است، یکی از این دو را که بخواند کافی است و بلکه دیگری را نمیتواند بخواند چون قران بین سورتین است و قران بین سورتین اشکال دارد.ولی قول دیگر این است که سوره برائتیک سوره مستقل است.اگر بگوئیم سوره مستقل چرا «بسم الله» ندارد، میگویند علتش این است که این سوره، سوره غضب است، سوره اعلام جنگ و اعلام خطر به کفار است.این سوره در سال نهم هجری نازل شده است.میدانید که پیغمبر اکرم در سن چهل سالگی مبعوث شدند.13 سال در مکه بسر بردند و عدهای در مکه مسلمان شدند.آن سیزده سال فوق العاده برای پیغمبر و مسلمین رنجآور بود.ده سال آخر عمرشان در مدینه بودند(پنجاه و سه سالگی آمدند به مدینه، ده سال هم در مدینه بودند و در شصت و سه سالگی از دنیا رفتند).در این ده سال مدینه سالهای اول آن سختتر از سالهای پیش بود. در سال هشتم هجرت مکه را فتح کردند.البته قبلا فتوحاتی نصیب مسلمین شده بود، ولی مکه که فتح شد دیگر اسلام قدرت خودش را در جزیرة العرب تثبیت کرد. اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان توابا .بعد از فتح مکه، کفار قریش، هم پیمان با مسلمین بودند، یک پیمانکی با مسلمین داشتند گو اینکه آن را نقض کرده بودند.ولی هنوز قریش در حال شرک و بتپرستی بسر میبردند، مسلمین هم در حال خداپرستی، اما با همدیگر همزیستی داشتند.ایام حج پیش آمد.مسلمین برای انجام حج از مکه خارج شدند، قریش هم خارج شد، با تفاوتی که میان حج قریش و حج مسلمین بود.حجیک سنت ابراهیمی است ولی قریش بدعتهایی در آن به وجود آورده بودند که اسلام آمد آنها را نسخ کرد.از جمله اینکه وقتی به عرفات میرفتند دون شان میدانستند، تا حدود منی و مشعر میرفتند و از همان جا بر میگشتند.یک سال به همین ترتیب حج صورت گرفتیعنی مشرکین حج کردند، مسلمین هم حج کردند;مسلمین یک امیر الحاج داشتند، آنها هم یک امیر الحاج.در سال نهم هم ابتدا گمان میرفت همین جور خواهد بود یعنی مسلمین برای خودشان هستند و کفار برای خودشان. در همین اوقات بود که گروه زیادی از قریش پیمان خود را شکسته بودند و به همین دلیل اسلام دیگر هم پیمانی با آنها را قبول نمیکرد.در اینجا بود که سوره برائت نازل شد اینجاست داستان معروفی که باز جزء مفاخر امیر المؤمنین است.فی الجمله اختلافی میان شیعه و سنی هست که سنیها یکجور نقل میکنند، شیعهها جور دیگر، ولی بسیاری از سنیها مثل شیعهها نقل کردهاند.قضیه از این قرار است:ابو بکر مامور شد که امیر الحاج مسلمین باشد.حرکت کرد با مسلمین و رفت.وحی نازل شد بر پیغمبر اکرم(این را اهل تسنن هم قبول دارند)که از این سال به بعد دیگر مشرکین حق ندارند در امر حجشرکت کنند بلکه شما با آنها هیچ پیمانی ندارید و در حال جنگ[هستید]و چهار ماه هم به آنها مهلتبدهید.در آن چهار ماه آزادند هر جا میخواهند بروند، و در این مدت تصمیم خودشان را بگیرند.این اعلام غضبناک را کی باید اعلام بکند؟وحی شد که تو خودت شخصا باید اعلام بکنی یا کسی از تو پیغمبر اکرم چون خودشان نمیخواستند بروند اعلام کنند، دادند به علی(ع).علی(ع)آمد و در بین راه به مسلمین رسید، در حالی که آن شتر معروف پیغمبر را سوار بود.ابو بکر در خیمهای بود.ناگهان صدای شتر پیغمبر را شنید.مضطرب شد که شتر پیغمبر اینجا چه میکند؟!دید علی(ع)آمده است.ناراحتشد.گفتحتما خبر وحشتناکی استبرای من. در اینجا حدود نیمی از اهل تسنن میگویند:ابو بکر از علی(ع)پرسید آیا من حج را ادامه بدهم و تو فقط مامور ابلاغ سوره برائت هستی یا من باید برگردم؟و علی(ع) فرمود:تو کار حجت را ادامه بده، سوره برائت را من باید اعلام بکنم به حکم این که یا باید پیغمبر اعلام بکند یا کسی که از او است.عدهای دیگر از اهل تسنن مثل همه شیعیان میگویند:نه، ابو بکر به دستور پیغمبر برگشت و اساسا آن سال حج نکرد;علی(ع)، هم امارت حجاج را بر عهده داشت و هم سوره برائت را بر مردم خواند، که تفسیرش باشد ان شاء الله برای هفته آینده. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم برائة من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین فسیحوا فی الارض اربعة اشهر و اعلموا انکم غیر معجزی الله و ان الله مخزی الکافرین و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بریء من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله و بشر الذین کفروا بعذاب الیم الا الذین عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقضوکم شیئا و لم یظاهروا علیکم احدا فاتموا الیهم عهدهم الی مدتهم ان الله یحب المتقین.فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوا لهم کل مرصد فان تابوا و اقاموا الصلاة و آتوا الزکاة فخلوا سبیلهم ان الله غفور رحیم و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مامنه، ذلک بانهم قوم لا یعلمون . چرا سوره برائت فاقد بسم الله است؟ سوره برائت است.در هفته گذشته اجمالا عرض کردیم یک مطلب مسلم است که سوره برائت در میان همه سورههای قرآن این وضع استثنائی را دارد که فاقد «بسم الله» است، «بسم الله» در اول این سوره نیست.حالا چرا این سوره فاقد «بسم الله» است؟آیا این سوره یک سوره مستقل است و یا دنباله سوره انفال است و سوره جداگانهای نیست و از این جهت «بسم الله» ندارد، زیرا در احادیث وارد شده که وقتی آیات قرآن نازل میشد، مسلمین، این مطلب را که آیا یک سوره تمام شده است و سوره دیگری استیا دنباله سوره پیشین است، با «بسم الله الرحمن الرحیم» میفهمیدند یعنی اگر وقتی که آیه نازل میشد، با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع میشد، این امر علامت این بود که این آیات یک سوره مستقل است.پس بعضیها میگویند «برائت» از این جهت «بسم الله» ندارد که سوره مستقلی نیست، و بعضی دیگر میگویند علت این که «بسم الله» ندارد این نیستبلکه این آیات، سوره مستقلی است لیکن چون این سوره، سوره اعلام خشم و اعلام غضب است و «بسم الله» آیه رحمت است، از این جهت «بسم الله» در اول این سوره نیامده است. در این سوره ما به مسائل زیادی برمیخوریم که این مسائل بیشتر در اطراف دو سه مطلب است:یکی درباره روابط مسلمانان با مشرکان. مشرک یعنی کسی که در پرستشهای رسمی غیر خدا را پرستش میکند مثل همان بتپرستهای عربستان یا ستارهپرستان یا خورشیدپرستان یا انسانپرستها، یا آتشپرستها که در دنیا بودهاند، و واقعا انسان یا ستاره یا آتش یا خورشید و یا دریا را پرستش میکردهاند.مشرکین از نظر قرآن با سایر غیر مسلمانان یعنی افراد موحد و خداپرست مخصوصا آنها که به یکی از ادیان آسمانی که ریشهای دارد معتقدند حسابشان فرق میکند. «مشرک» از نظر روابط مسلمان با غیر مسلمان یک وضعی دارد و غیر مشرک که در قرآن آنها را اهل کتاب میگویند وضع دیگری دارد که بعد ان شاء الله در همین سوره توضیح خواهیم داد.پس یک قسمت از بحث، مربوط به مشرکین است و ابتدا هم از مشرکین شروع میشود. قسمتی از آیات این سوره مربوط به اهل کتاب است، غیر مسلمانانی که خود را پیرو یکی از کتابهای آسمانی سابق میدانند یعنی یهودیها و مسیحیها و حتی مجوسیها.یک قسمت از این سوره بحث درباره منافقان است.درباره منافقان هم در این سوره زیاد بحثشده است.منافقان یعنی کسانی که متظاهر به اسلامند ولی در قلبشان و در عمق روحشان مسلمان نیستند، کافرند، غیر مسلمانند، و در نتیجه مردمی هستند دو چهره:یک چهرهشان چهره مسلمانی و چهره دیگرشان چهره کفر است.وقتی با مسلمانان مینشینند اظهار مسلمانی میکنند و عمل مسلمانی انجام میدهند، و وقتی با کافران مینشینند مانند آنها هستند و خودشان را از آنها به حساب میآورند.آیات اول این سوره تا نزدیک چهل آیه مربوط به مشرکین است. اینجا یک تاریخچهای هست که ما باید متوجه آن باشیم تا اینکه مفهوم سوره برائتبرایمان روشن بشود: تاریخچه نبرد مسلمین و کفار قریش میدانیم که اسلام دین توحید است و برای هیچ مسئلهای به اندازه توحید یعنی خدای یگانه را پرستش کردن و غیر او را پرستش نکردن اهمیت قائل نیست و نسبتبه هیچ مسئلهای به اندازه این مسئله حساسیت ندارد.مردم قریش که در مکه بودند مشرک بودند. این بود که یک نبرد پیگیری میان پیغمبر اکرم و مردم قریش که همان قبیله رسول اکرم بودند در گرفت.سیزده سال پیغمبر اکرم در مکه بودند. بعد آمدند مدینه و در مدینه بود که مسلمین قوت و قدرتی پیدا کردند. جنگ بدر و جنگ احد و جنگ خندق و چند جنگ کوچک دیگر میان مسلمین که در مدینه بودند با مشرکین قریش که در مکه بودند در گرفت.در جنگ بدر مسلمانها فتح خیلی بزرگی نمودند. در احد بر عکس شکستخوردند یعنی اول پیروز شدند ولی بعد در اثر یک اشتباه شکستخوردند و بعد دو مرتبه خودشان را جمع و جور کردند.پای هم مسلمین در احد شکستخوردند.در خندق باز مسلمین فاتح شدند. بعد جریان حدیبیه پیش آمد که در جلسه قبل عرض کردم:ایام حج و ماههای حرام بود و همه مردم مجاز بودند برای انجام عمل حجبروند به سوی کعبه.و طبق قانون جاهلیت، قریش باید به دشمنان خودشان هم اجازه بدهند ولی به پیغمبر و مسلمین اجازه ندادند.پیغمبر از نزدیک مکه برگشت در حالی که قرارداد صلحی با قریش امضا کرده بود.این قرارداد، بعد، از طرف قریش نقض شد و چون نقض شد از طرف مسلمین هم دیگر نقض شده بود.جریان حدیبیه در سال ششم هجری است.در سال هشتم هجرت، پیغمبر اکرم مکه را فتح کرد، فتحی بدون خونریزی.فتح مکه برای مسلمین یک موفقیتبسیار عظیم بود چون اهمیت آن تنها از جنبه نظامی نبود، از جنبه معنوی بیشتر بود تا جنبه نظامی. مکه ام القراء عرب و مرکز عربستان بود.قهرا قسمتهای دیگر تابع مکه بود و به علاوه یک اهمیتی بعد از قضیه عام الفیل و ابرهه که حمله برد به مکه و شکستخورد پیدا کرده بود.بعد از این قضیه این فکر برای همه مردم عرب پیدا شده بود که این سرزمین تحتحفظ و حراستخداوند است و هیچ جباری بر این شهر مسلط نخواهد شد. وقتی پیغمبر اکرم به آن سهولت آمد مکه را فتح کرد گفتند پس این امر دلیل بر آن است که او بر حق است و خدا راضی است.به هر حال این فتح خیلی برای مسلمین اهمیت داشت.مسلمین وارد مکه شدند. مشرکین هم در مکه بودند.تدریجا از قریش هم خیلی مسلمان شده بودند. یک جامعه دو گانهای در مکه به وجود آمده بود، نیمی مسلمان و نیمی مشرک.حاکم مکه از طرف پیغمبر اکرم معین شده بود یعنی مشرکین و مسلمین تحتحکومت اسلامی زندگی میکردند.بعد از فتح مکه مسلمین و مشرکین با هم حج کردند با تفاوتی که میان حج مشرکین و حج مسلمین وجود داشت.آنها آداب خاصی داشتند که اسلام آنها را نسخ کرد.گفتیم حجیک سنت ابراهیمی است که کفار قریش در آن تحریفهای زیادی کرده بودند. اسلام با آن تحریفها مبارزه کرد.پس یک سال هم به این وضع باقی بود. ابلاغ سوره برائتبه مشرکین توسط علی (ع) سال نهم هجری شد.در این سال پیغمبر اکرم در ابتدا به ابو بکر ماموریت داد که از مدینه برود به مکه و سمت امیر الحاجی مسلمین را داشته باشد، ولی هنوز از مدینه چندان دور نشده بود (1) که جبرئیل بر رسول اکرم نازل شد(این را شیعه و سنی نقل کردهاند) و دستور داد پیغمبر، علی(ع)را ماموریتبدهد برای امارت حجاج و برای ابلاغ سوره برائت.این سوره اعلام خیلی صریح و قاطعی استبه عموم مشرکین به استثنای مشرکینی که با مسلمین هم پیماناند و پیمانشان هم مدتدار است و بر خلاف پیمان هم رفتار نکردهاند;مشرکینی که با مسلمین با پیمان ندارند یا اگر پیمان دارند بر خلاف پیمان خودشان رفتار کردهاند و قهرا پیمانشان نقض شده است.اعلام سوره برائت این است که علی(ع)بیاید در مراسم حج در روز عید قربان که مسلمین و مشرکین همه جمع هستند، به همه مشرکین اعلام کند که از حالا تا مدت چهار ماه شما مهلت دارید و آزاد هستید هر تصمیمی که میخواهید بگیرید.اگر اسلام اختیار کردید یا از این سرزمین مهاجرت کردید، که هیچ، و الا شما نمیتوانید در حالی که مشرک هستید در اینجا بمانید. ما دستور داریم شما را قلع و قمع کنیم به کشتن، به اسیر کردن، به زندان انداختن و به هر شکل دیگری.در تمام این چهار ماه کسی متعرض شما نمیشود.این چهار ماه مهلت است که شما درباره خودتان فکر بکنید. این سوره با کلمه «برائة» (2) شروع میشود: برائة من الله و رسوله الا الذین عاهدتم من المشرکین .اعلام عدم تعهد است از طرف خدا و از طرف پیغمبر خدا در مقابل مردم مشرک-و در آیات بعد تصریح میکند-همان مردم مشرکی که شما قبلا با آنها پیمان بستهاید و آنها نقض پیمان کردهاند. علی(ع)آمد در مراسم حجشرکت کرد.اول در خود مکه این [عدم تعهد]را اعلام کرد، ظاهرا(تردید از من است)در روز هشتم که حجاج حرکت میکنند به طرف عرفات (3) در یک مجمع عمومی در مسجد الحرام سوره برائت را به مشرکین اعلام کرد ولی برای اینکه اعلام به همه برسد و کسی نباشد که بیخبر بماند، وقتی که میرفتند به عرفات و بعد هم به منا، در مواقع مختلف، در اجتماعات مختلف هی میایستاد و بلند اعلام میکرد و این اعلام خدا و رسول را با فریاد به مردم ابلاغ مینمود.نتیجه این بود که ایها الناس!امسال آخرین سالی است که مشرکین با مسلمین حج میکنند.دیگر از سال آینده هیچ مشرکی حق حج کردن ندارد و هیچ زنی حق ندارد لخت و عریان طواف کند. یکی از بدعتهایی که قریش به وجود آورده بودند این بود که به مردم غیر قریش اعلام کرده بودند هر کس بخواهد طواف بکند حق ندارد با لباس خودش طواف بکند، باید از ما لباس عاریه کند یا کرایه کند، و اگر کسی با لباس خودش طواف میکرد میگفتند این لباس را تو باید اینجا صدقه بدهی یعنی به فقرا بدهی.زورگویی میکردند.یک سال زنی آمده بود برای حج و میخواستبا لباس خودش طواف بکند.گفتند این کار ممنوع است. باید این لباس را بکنی و لباس دیگری در اینجا تهیه بکنی.گفت آخر من لباس دیگری ندارم، لباس من منحصر به همین یک دست است.گفتند دیگر چارهای نیست. باید از ما لباس کرایه بکنی.گفتبسیار خوب، پس لخت و عور طواف میکنم.گفتند مانعی ندارد.آنوقتبعضیها که نمیخواستند با لباس قریش طواف بکنند و از لباس خودشان صرف نظر بکنند، لخت و عور دور خانه کعبه طواف میکردند. جزء اعلامها این بود که طواف لخت و عریان قدغن شد; هیچکس حق ندارد لخت و عور طواف بکند و این حرف مهملی هم که قریش گفتهاند باید از ما لباس کرایه کنید غلط است.این هم که اگر کسی با لباس احرام خود یا غیر لباس احرام(لباس احرام را شرط نمیدانستند)طواف کرد باید آن را بدهد به فقرا، لازم نیست، باید نگه دارد برای خود. به هر حال امیر المؤمنین آمد و مکرر در مکرر و در جاهای مختلف این اعلام را به مردم ابلاغ کرد.نوشتهاند آنقدر مکرر میگفت که صدای علی(ع)گرفته بود، از بس که در مواقع مختلف، هر جا اجتماعی بود این آیات را میخواند و ابلاغ میکرد تا یک نفر هم باقی نماند که بعد بگوید به من ابلاغ نشد.وقتی که علی(ع)خسته میشد و صدایش میگرفت، صحابه دیگر پیغمبر میآمدند از او نیابت میکردند و همان آیات را ابلاغ مینمودند. یک اختلافی میان شیعه و سنی در ابلاغ سوره برائت موجود است و آن اینکه اهل تسنن بیشترشان به این شکل تاریخ را نقل میکنند که پس از آنکه وحی خدا به رسول اکرم رسید که این سوره را یا باید خودت ابلاغ کنی یا کسی از خودت، و پیغمبر علی(ع)را مامور ابلاغ سوره برائت کرد، علی به سوی مکه آمد.تا آمد، ابو بکر مضطرب شد، پرسید آیا امیری یا رسول؟یعنی آیا آمدهای امیر الحاج باشی یا یک کار مخصوص داری؟ فرمود:نه، من یک رسالت مخصوص دارم، فقط برای آن آمدهام.پس ابو بکر از شغل خودش منفصل و معزول نشد;او کار خودش را انجام داد و علی(ع)هم کار خودش را.ولی اقلیتی از اهل تسنن-که در «مجمع البیان» نقل شده-و همه اهل تشیع میگویند وقتی که علی(ع)آمد، ابو بکر به کلی از شغل خودش منفصل شد و برگشتبه مدینه.تعبیر قرآن این است که این سوره را نباید به مردم ابلاغ کند مگر خود تو یا کسی که از تو است.اهل تشیع روی این کلمه «از تو است» تکیه میکنند، میگویند این کلمه «کسی که از تو است» :رجل منک که در بسیاری از روایات هست، مفهوم خاصی دارد.حالا من نظائرش را بگویم: درباره حضرت ابراهیم است که فرمود: فمن تبعنی فانه منی (4) آنکه گام دنبال گام من بردارد از من است.این معنایش این است که او از من جدایی ندارد.بزرگترین جملهای که پیغمبر اکرم درباره سلمان فرموده است و شاید بزرگترین جملهای که درباره یک صحابی غیر از امیر المؤمنین فرموده است این جمله است:سلمان منا اهل البیتسلمان جزء ما اهل بیت است.این کلمه «جزء ماست» بسیار عالی است;یعنی او از ما جدایی ندارد، بینونتی با ما ندارد.گفت «من کیام لیلی و لیلی کیست من» من او هستم و او من است.دیگر از این بالاتر تعبیر نیست. تعبیر دیگری که این حدیث را هم شیعه و سنی روایت کردهاند درباره امام حسین است که پیغمبر فرمود:حسین منی و انا من حسین حسین از من است و من از حسینم. یعنی اساسا میان ما جدایی فرض نمیشود و وجود ندارد.آنوقت مفاد این حدیثبا آن حدیث معروف دیگری که علی مع الحق و الحق مع العلی یدور حیث ما دار یکی میشود.علی با حق است و حق با علی است;دور میزند با او هر جا او دور بزند، یعنی علی(ع)آنجا میرود که حق است و حق آنجا میرود که علی(ع)است.یعنی جدایی میان این دو وجود ندارد.این مفهوم تقریبا همان مفهوم عصمت است.علی از حق جدایی ندارد.مگر پیغمبر از حق جدایی دارد؟!مگر ممکن است العیاذ بالله پیغمبر حرفی بزند یا عملی انجام بدهد که حق نباشد.همانطور که پیغمبر از حق جدا شدنی نیست، تفکیکش فرض و امکان ندارد; تفکیک علی(ع)هم از پیغمبر امکان ندارد و این دو جدا ناشدنی هستند. این جمله را[که «این سوره را نباید به مردم ابلاغ کند مگر خود تو یا کسی که از توست» ]نه تنها اهل تشیع روایت کردهاند، اهل تسنن هم به همین شکل روایت کردهاند. اگر اختلافی هست، در رفتن ابو بکر است.اصل فضیلت هم در این[جمله]استخواه ابو بکر رفته باشد یا نرفته باشد.و حتی اگر ابو بکر رفته باشد به سفر حج، فضیلت علی(ع)بیشتر ثابت میشود;یعنی با اینکه ابو بکر هست اعلام میشود که او صلاحیت ابلاغ این سوره را ندارد و تنها کسی که صلاحیت اینچنین ابلاغ را به مردم دارد، به نص وحی الهی کسی است که از پیغمبر است و میان او و پیغمبر به هیچ وجه جدایی نیست. این است که مسئله ابلاغ سوره برائتبه وسیله علی(ع)یکی از فضائل بزرگ امیر المؤمنین است. رسیدیم به مسئله رفتار مسلمین با مشرکین.گفتیم این آیات مشتمل بر چند مطلب است.یکی اینکه اعلام عمومی عدم تعهد میکند از طرف خدا و پیغمبر برای مشرکان، و به مشرکین مدت چهار ماه مهلت میدهد که آزادند هر جا بخواهند بروند و فکرهای خودشان را بکنند و تصمیمهای خودشان را بگیرند.اتمام حجت میکند و با کمال اطمینان به آنها میگوید مطمئن باشید که کاری از شما ساخته نیست چون اراده الهی است. مشرکی نباید در این سرزمین باشد.شما در مقابل خدا نمیتوانید کاری انجام بدهید. خدا را نمیتوانید ناتوان بکنید.نصیحت است:توبه کنید، باز گردید، برایتان بهتر است.از این اعلام عمومی عدم تعهد استثنا میکند مشرکانی را که هم پیمان با مؤمنین بوده و پیمان خود را به هیچ وجه نقض نکردهاند، علیه مسلمین اقدامی ننموده و دشمنی از دشمنان مسلمین را تایید و تقویت نکردهاند.تصریح میکند که پیمان اینها را رعایت کنید تا پایان مهلت آن.اما غیر اینها، پس از گذشت این چهار ماه-که در آن حرمتی برایشان قائل است-دیگر هیچ حرمتی بین شما و مشرکین نیست، حق دارید آنها را بکشید، حق دارید زندانیشان بکنید، حق دارید به عنوان اسیر بگیرید، حق دارید برای اینها هر نوع تصمیمی میخواهید بگیرید;ولی اگر توبه کنند و به راه مسلمین بیایند شما هم آنها را آزاد بگذارید. آیه دیگر:حالا اگر مشرکی از شما پناه خواستبرای اینکه حقایق را بشنود، به او پناه بدهید، سخن خدا را به وی ابلاغ بکنید و بعد هم او را سالم به محل امن خودش برسانید.یعنی این حرفها مربوط به مشرکینی است که نمیخواهند بیایند[سخن حق را]بشنوند و بفهمند، اما اگر مشرکی سودای شنیدن و فهمیدن دارد متعرض او نشوید، اگر از شما پناه و امنیتخواستبه او امنیتبدهید;نه تنها متعرض او نشوید بلکه خودتان حفظ و حراستش بکنید و او را به مامن یعنی محل امن خودش برسانید. آزادی عقیده مطلب دیگری که باید عرض کنم و در عصر ما مخصوصا زیاد مطرح میشود این است که میگویند اینکه اسلام میگوید مشرکینی را که پیمانی با شما ندارند یا پیمانی داشتهاند و آن را نقض کردهاند به هیچ شکل تحمل نکنید، به آنها مهلتبدهید، بعد از مهلت اگر توبه کردند و اسلام اختیار نمودند، بسیار خوب، اگر توبه نکردند و سر سختی نشان دادند آنها را بکشید، و اگر آمدند دنبال اینکه حقیقت را بفهمند به ایشان پناه و امنیتبدهید و در غیر این صورت آنها را بکشید، آیا این با اصل آزادی عقیده که امروز جزء حقوق بشر به شمار میرود منافات دارد یا نه؟و اگر منافات دارد چگونه میشود این مطلب را توجیه کرد؟یکی از حقوق اولی بشر آزادی عقیده استیعنی انسان در عقیده خودش باید آزاد باشد، و قانون حقوق بشر اجازه نمیدهد که متعرض کسی بشوند به خاطر عقیدهای که انتخاب کرده است;و حال آنکه قرآن تصریح میکند کسانی که عقیده شرک را پذیرفتهاند شما به هیچ شکل آنها را تحمل نکنید.البته کسانی که عقیده غیر اسلامی دیگری مثل مسیحیت و یهودیت و مجوسیت را اختیار کردهاند، اسلام متعرض آنها نمیشود، ولی نسبتبه مشرکین میگوید اگر چنین عقیدهای انتخاب کردهاند شما ابتدا مهلتشان بدهید و در یک شرائط معینی اگر نپذیرفتند آنها را به کلی از بین ببرید.آیا این دستور با این اصل سازگار استیا نه؟همچنین با اصل دیگری که در خود قرآن هست چطور؟ مگر قرآن نمیگوید: لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی در کار دین اکراه و اجباری نیست.از یک طرف قرآن میگوید در کار دین اکراه و اجباری وجود ندارد و از طرف دیگر در اینجا اعلام به برائت میکند میگوید: برائة من الله و رسوله ، بعد هم میگوید: فاذا انسلخ الاشهر فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم [هنگامی که این چند ماه گذشت مشرکین را هر جا یافتید بکشید.]چرا؟ «فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم» ، در صورتی که «لا اکراه فی الدین» [این چگونه است؟]مسئله آزادی عقیده، امروز به عنوان حقی از حقوق بشر شناخته شده.میگویند حقی است طبیعی و فطری که هر کسی اختیار دارد هر عقیدهای که دلش میخواهد انتخاب کند.اگر کسی بخواهد به خاطر عقیده شخص دیگر، متعرض او بشود، با حقی که طبیعت و به اصطلاح خلقتبه بشر داده است مبارزه کرده و در واقع ظلم کرده است. ولی اساس این حرف دروغ است.بشر حق فطری و حق طبیعی دارد ولی حق طبیعی و فطری بشر این نیست که هر عقیدهای را که انتخاب کرد، به موجب این حق محترم است. میگویند انسان از آن جهت که انسان است محترم است، پس اراده و انتخاب انسان هم محترم است.هر چه را انسان خودش برای خودش انتخاب کرده، چون انسان است و به اراده خودش انتخاب کرده کسی حق تعرض به او را ندارد. ولی از نظر اسلام این حرف درست نیست.اسلام میگوید انسان محترم است ولی آیا لازمه احترام انسان این است که انتخاب او محترم باشد؟!یا لازمه آن این است که استعدادها و کمالات انسانی محترم باشد؟لازمه احترام انسان این است که استعدادها و کمالات انسان محترم باشد یعنی انسانیت محترم باشد. مثالی عرض میکنم:انسان که انسان است.به موجب یک سلسله استعدادهای بسیار عالی است که خلقت در انسان قرار داده است.قرآن هم میفرماید: و لقد کرمنا بنی آدم (5) ما بنی آدم را محترم و مورد کرامتخودمان قرار دادهایم.انسان فکر و اندیشه دارد، استعداد علمی دارد و این در حیوانات و نباتات و جمادات نیست.به همین دلیل انسان نسبتبه یک حیوان یا گیاه محترم است. و علم آدم الاسماء کلها (6) خداوند همه اسماء و شؤون خودش را به آدم آموخت.نمیگوید به گوسفند یا اسب یا شتر آموخت.کمال انسان در این است که عالم باشد.انسان یک سلسله استعدادهای اخلاقی و معنوی دارد، میتواند شرافتهای بزرگ اخلاقی داشته باشد، احساسات بسیار عالی داشته باشد که هیچ حیوان و گیاهی اینگونه چیزها را نمیتواند داشته باشد. انسان بودن انسان به هیکلش نیست که همین قدر که کسی روی دو پا راه رفت و سخن گفت و نان خورد، این دیگر شد انسان.این انسان بالقوه است نه انسان بالفعل. بنابراین ممکن استبزرگترین جنایتها را بر انسان خود انسان بکند یعنی من به عنوان یک انسان انسانیتخود را به دستخودم از بین ببرم، انسانی باشم جانی بر انسان.من اگر به اراده خودم علیه کمالات انسانی خودم اقدام بکنم، انسان ضد انسانم و در واقع حیوان ضد انسانم.من اگر دشمن علم از آب درآمدم و گفتم علم برای بشر بد است، یک انسان ضد انسانم و بلکه غلط استبگویند «انسان ضد انسان» باید بگویند حیوان ضد انسان، یک انسان بالقوه بر ضد انسانیت واقعی و حقیقی. من اگر بر ضد راستی و امانت که شرافتهای انسانی است قیام بکنم و مثل «ماکیاول» طرفدار سیادت باشم و بگویم اساسا اخلاق و انسانیت و شرافت و امانت، حربه افراد قوی است علیه ضعفا، و اساس سیادت است، یک انسان ضد انسانم. شریفترین استعدادهایی که در انسان هستبالا رفتن به سوی خدا است: یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه (7) ، مشرف شدن به شرف توحید است که سعادت دنیوی و اخروی در گرو آن است.حالا اگر انسانی بر ضد توحید، کاری کرد، او انسان ضد انسان استیا بگوئیم حیوان ضد انسان است.بنابراین ملاک شرافت و احترام و آزادی انسان این است که انسان در مسیر انسانیتباشد.انسان را در مسیر انسانیتباید آزاد گذاشت نه انسان را در هر چه خودش انتخاب کرده باید آزاد گذاشت و لو اینکه آنچه انتخاب میکند بر ضد انسانیتباشد.کسانی که اساس فکرشان در آزادی انسان، آزادی خواست انسان استیعنی هر چه انسان بخواهد در آن آزاد باشد، گفتهاند «انسان در انتخاب عقیده آزاد است» .بسا عقیدهای که انسان انتخاب میکند بر ضد انسان است، بر ضد خودش است. فرق علم و عقیده البته فرق است میان علم و عقیده.علم آن چیزی است که بر اساس منطق پیش میرود. انسان در علم باید آزاد باشد.کسی که در نظریات علمی اندیشیده و با فکر آزاد، انتخاب کرده، باید هم آزاد باشد.اما عقیده را که انسان انتخاب میکند، بر مبنای تفکر نیست. عقائد اغلب تقلید است، پیروی از اکابر و کبرا و بزرگان است.از نظر قرآن[انسان] تحت تاثیر اکابر قرار میگیرد، عقیدهای اتخاذ میکند. تحت تاثیر پدر و مادر و آباء و اسلاف خود، عقیدهای در ذهنش نفوذ میکند.چرا انسان در عقیده یعنی گرایش اعتقادی که ریشه آن پیروی کورکورانه از محیط یا پیروی از اکابر و شخصیتهاست و مغرضانه به او القاء کردهاند آزاد باشد؟!این آزادی معنایش این است که شخصی اشتباه کرده، به دستخود زنجیری به دست و پای خویش بسته، بعد ما بگوییم چون این انسان این زنجیر را خودش به دست و پای خودش بسته و این، اراده و خواست او است آزاد است;چون به دستخودش زنجیر را به دست و پای خودش بسته استحقوق بشر اقتضا میکند که ما این زنجیر را از دست و پایش باز نکنیم.چون خودش میگوید باز نکن، باز نکن.این که حرف نشد! داستان طبیب و اهل ده داستان معروفی است:میگویند مردم دهی مبتلا به خارش بدن بودند.طبیبی اتفاقا آمد از آن ده عبور کند، بیماری اینها را شناخت و دوای این بیماری را میدانست. ولی اینها به این بیماری عادت کرده و انس گرفته بودند، و خوگرفته بودند که دائما بدن خودشان را خارش بدهند.طبیب گفت من حاضرم شما را معالجه کنم، به خیال اینکه همه، پیشنهاد او را میپذیرند.داد و فریاد مردم بلند شد که بلند شو از اینجا برو!تو از جان ما چه میخواهی؟!ولی طبیب میدانست که اینها مریض هستند و به تدریجبا لطائفی ابتدا توانستیک نفر را بفریبد و او را معالجه کند.بعد که آن شخص معالجه شد دید حالا چه حالتخوبی دارد!این چه کاری بود که دائما داشت زیر بغل یا سینه و یا پایش را میخاراند.به همین ترتیب افراد دیگری را نیز معالجه کرد تا یک نیرویی پیدا کرد.وقتی که نیرو پیدا کرد همه را مجبور به معالجه کرد.حالا آیا میشود گفت که این طبیب کار بدی کرد و مردم دلشان آنطور میخواست؟! دلبخواهی که ملاک نشد!ممکن است انسانی از روی جهالت دلش بخواهد مریض بشود. داستان سوار و عابر داستان دیگری را ملای رومی نقل میکند که با این بیت آغاز میشود: عاقلی بر اسب میآمد سوار بر دهان مردهای میرفت مار داستان این است که یک آدم عاقل فهمیدهای سوار بر اسب بود.رسید به نقطهای که درختی در آنجا بود و مرد عابری زیر سایه این رختخوابیده بود، خیلی هم خسته بود، همین جور گیج افتاده بود و در حالی که خور خور میکرد دهانش هم باز مانده بود.اتفاقا مقارن با آمدن این سوار، یک کرمی آمده بود گوشه لب این آدم.یک وقتسوار دید این کرم رفت توی دهان این شخص و او هم همان طور که گیجخواب بود کرم را بلعید.سوار، آدم واردی بود، میدانست که این کرم، مسموم است و اگر در معده این شخص باقی بماند او را خواهد کشت.فورا از اسب پیاده شد و او را بیدار کرد.دید اگر به او بگوید که این کرم رفته توی معدهات، ممکن استباور نکند و اگر هم باور کند، وحشت کند و خود این وحشت او را از پا درآورد. یک چماقی هم دستش بود. دید راهش منحصر به این است:او را به زور از خواب بلند کرد.آن شخص نگاه کرد دید یک آدم ناشناسی است.گفت:چه میخواهی؟گفت:بلند شو!گفت چه کار با من داری؟دید بلند نمیشود، چند تا به کلهاش زد.از جا پرید.سوار یک مقدار سیب گندیده و متعفن را که در آنجا بود به او داد که قیآور باشد.گفت این سیبها را به زور باید بخوری.هر چه گفت آخر چرا بخورم؟گفتباید بخوری;با همان چماق محکم زد توی کلهاش که باید بخوری. آن سیبها را توی حلقش فرو کرد.بعد پرید روی اسب خودش و به او گفت راه برو!گفت آخر مقصودت چیست؟کجا بروم؟سوابق من و تو چیست؟بگو دشمنی تو از کجاست؟من با تو چه کردهام؟شاید مرا با دشمن خودت اشتباه کردهای.گفتباید بدوی.خواست کوتاهی کند، زد پشت کلهاش و گفتبدو!عابر داد میکشید و گریه میکرد اما چارهای نداشتباید میدوید(مثل اینهایی که تریاک میخورند، میدوند برای اینکه قی بکنند).به سرعت او را به سینه اسب انداخت و آنقدر دواند که حالت استفراغ به او دست داد. نشست استفراغ کرد، سیبها آمد، همراهش کرم مرده هم آمد.گفت آه این چیست؟سوار گفت:راحتشدی.برای همین بود.گفت قضیه از چه قرار است؟گفت اصلا من با تو دشمن نبودم.قضیه این بود که من از اینجا میگذشتم، دیدم این کرم رفت توی حلق تو و تو در خواب سنگینی هستی و اگر یک ساعت میگذشت تلف میشدی.ابتدا موضوع را به تو نگفتم، ترسیدم وحشتبکنی.برای اینکه قی بکنی این سیب گندیدهها را به تو خوراندم سپس تو را دوانیدم.حالا که قی کردی ما دیگر به تو کاری نداریم، خدا حافظ.عابر میدوید و پایش را میبوسید نمیگذاشتبرود، میگفت تو فرشتهای، تو را خدا فرستاده است، تو چه آدم خوبی هستی. این جور نیست که بشر هر چه را که بخواهد و خودش انتخاب کرده استحقش میباشد. انسان حقوق دارد ولی حقوق انسانی و آزادیهای انسانی، یعنی در مسیر انسانی.بشر وقتی کارش برسد به جایی که این اشرف کائنات که باید همه موجودات و مخلوقات را در خدمتخودش بگیرد و بفهمد: و خلقنا لکم ما فی الارض جمیعا این چوب و این سنگ و این درخت و این طلا و این نقره و این فولاد و این آهن و این کوه و این دریا و این معدن و این همه چیز باید در خدمت تو باشد و تو تنها باید خدای خودت را پرستش کنی و بس، یک چنین موجودی بیاید خرما یا سنگ یا چوب را پرستش کند، این، انسانی است که به دستخودش از مسیر انسانیت منحرف شده.چون از مسیر انسانیت منحرف شده، به خاطر انسانیت و حقوق انسانیتباید این زنجیر را به هر شکل هست از دست و پای این شخص باز کرد;اگر ممکن است، خودش را آزاد کرد، اگر نه، لااقل او را از سر راه دیگران برداشت.هفته آینده باز راجع به مسئله آزادی عقیده و آیه لا اکراه فی الدین بحث میکنم. و صلی الله علی محمد و آله. ------------------------------------------ پینوشتها: 1- بعضی نوشتهاند در «ذو الحلیفه» در حدود مسجد شجره که فاصله آن تا مدینه تقریبا یک فرسخ است، و بعضی نوشتهاند در جایی به نام «عرج» ، که همان نزدیکیها است. 2- مصطلح است:برائت از دین.وقتی که مدیون دینش را میپردازد و یا داین دین را میبخشد، میگویند برائت ذمه پیدا کرده یعنی دیگر تعهدی از نظر دین ندارد. 3- و الآن هم که با اتومبیل میروند باز هم شب روز هشتم حرکت میکنند.البته وقوف در عرفات از روز نهم واجب است تا غروب، و برای اینکه کار آسان بشود، روز هشتم حرکت میکنند.قدیم که با مال یا پیاده میرفتند، به طریق اولی روز هشتم حرکت میکردند و مستحب هم این است که روز هشتم، حجاج حرکت کنند از راه منا بروند به عرفات، شب را در منا بمانند، روز بروند عرفات، وقوف عرفات را انجام بدهند و برای شب برگردند به مشعر و روز بعد هم برگردند به منا.ولی اکنون این مستحب عمل نمیشود یعنی کثرت حجاج و وسائل نقلیه اجازه نمیدهد که حجاج وقتی که میخواهند شب نهم بروند از راه منا بروند;از راه طائف میروند به عرفات و شب بعد برمیگردند به منا. 4- سوره ابراهیم، آیه 36. 5- سوره اسراء، آیه 70. 6- سوره بقره، آیه 31. 7- سوره انشقاق، آیه 6.[ای انسان!تو با هر رنج و مشقت در راه طاعت و عبادت حق بکوشی، عاقبتحضور پروردگار خود میروی و نائل به ملاقات او میشوی]. منبع مقاله:آشنائی با قرآن جلد سوم، مطهری، مرتضی؛ |