ريختن آب غير وضو بر روى دست
س: در هنگام وضو ريختن آب غير وضو بر روى دست چه حکمى دارد؟
ج) مانع ندارد، و مىتواند به قصد وضو با آن آب، موضع را بشويد. آنچه اشکال دارد اين است که با آب غير وضو مسح کشيده شود.
وضوى معلولين
س: يک پاى من قطع شده است و گاهى درون پاى مصنوعي، پايم زخم ميشود و مقدار گسترش آن بيشتر از حد مجاز شرعى مى شود، آيا براى نماز و حج، حکم زخم بسته را دارد و مى توانم بدون اعتنا به آن اعمالم را بجا آورم يا بايد پاى مصنوعى ام را درآورده و پايم را آب کشيده و بدون پاى مصنوعى اعمال حج يا نمازم را بجا آورم، در صورتى که بدون پاى مصنوعى دچار مشکل و مشقت مى گردم، تکليف ما چيست؟
ج) اگر به گونهاى است که آب کشيدن براى بيشتر مردم يا براى خصوص شما سخت است، نسبت به تطهير آن تکليف و وظيفهاى نداريد در غير اين صورت بايد تطهير کنيد، و لازم نيست پاى مصنوعى را از خود جدا کنيد.
کيفيت آب ريختن در وضو
س: در خصوص وضو گرفتن براى بانوان بفرمائيد آيا براى ريختن آب بر روى دست بانوان بايد از جلوى آرنج بريزند و مردان از پشت آرنج چنانچه اين موضوع رعايت نشود و زنان هم مانند مردان از پشت دست آب بريزند حکم چيست؟
ج) عمل مذکور براى زنان و مردان استحباب دارد، و اگر رعايت نشود وضو صحيح است.
کيفيت مسح پا
س: آيا براى مسح پا، مسح بر انگشت شست کافيست؟
ج) اگر از سر انگشت شَست تا مفصل ساقِ پا کشيده شود کافى است.
مقدار مسح پا
س: ظاهراً بر حسب فتواى جنابعالى مسح پا بايد تا مفصل کشيده شود. لطفاً توضيح فرماييد اگر شخصى مسح پا را تا روى برآمدگى مىکشيده است، آيا بايد نمازهايى را که با اين نوع وضو گرفتن خوانده است قضا نمايد؟ آيا اين شخص به تکليف خود عمل نکرده است؟
ج) نسبت به گذشته محکوم به صحّت است و از اين به بعد، تا مفصل، مسح نمايد.
تکرار مسح
س: آيا چند بار کشيدن مسح باعث بطلان وضو مىشود؟
ج) اگر پس از خشک کردن موضع مسح باشد و به حدّ وسواس هم نرسد اشکال ندارد.
شستن دستها تا مچ در وضو
س: من فکر مىکردم که شستن دستها تا مچ کفايت مىکند چون مچ دست هنگام وضو خود به خود شسته مىشود. نمازهايى که به اين ترتيب خواندهام چه حکمى دارد؟
ج) هر نمازى را که يقين داريد با وضوى ناقص خواندهايد (يعنى تا مچ دست را بيشتر نشستهايد)، بايد آن نمازها را قضا کنيد.
رساندن آب به زير ناخن در وضو
س: آيا رساندن آب به زير ناخن در وضو واجب است؟
ج) اگر بيشتر از حدّ معمول بلند نباشد، لازم نيست.
س: آيا بايد براى مسح پا حتماً انگشت شست مسح شود يا هر کدام از انگشتها کافى است؟
ج) در مسح پا، انگشت شست تعيّن ندارد و مسح بر هر يك از انگشتها تا اوّل ساق پا كافى است.
ريختن آب خارجى روى آب وضو
س: در صورتى كه هنگام شستن عضوى مانند دست آب از خارج روى آن بريزد (يا از شير آب و يا از عضو شسته شده) وضو چه حكمى دارد؟ آيا حكم مقدار كم و مقدار زياد آب ريخته شده از خارج فرق دارد؟
ج) در بين شستنها اشکال ندارد ولى پس از تکميل شستن دست چپ نبايد به کف دستها آب خارج بريزد که ممکن است موجب اشکال در مسحها شود.
س: آيا با لاک روى ناخن پا مىتوان وضو گرفت؟ به شرط آنكه يكى از ناخنها لاك نداشته باشد.
ج) در فرض سؤال مانع ندارد.
س1: برخى از مراجع تقدّم مسح پاى راست بر دست چپ را بنابر احتياط واجب و برخى مستحب مىدانند، نظر مبارك مقام معظم رهبرى «دام ظله» چيست؟
س2: اگر مسح پاى راست با دست راست و مسح پاى چپ با دست چپ بطور هم زمان انجام دهيم چطور؟
ج1و2) احتياط در تقديم پاى راست بر پاى چپ است.
وضو و تيمم کسى که قادر به استفاده از يک دست نيست
س1: اينجانب از مجروحين دفات مقدس مىباشم، دست راست بنده طورى است كه در هنگام وضو نمىتوانم با آن آب روى دست چپم بريزم لذا دست چپم را به نيت وضو زير شير آب گرفته و با دست راست بر روى آن دست مىكشم و مسح سر و هر دو پا را با دست چپ مىكشم آيا وضوى بنده درست مىباشد؟
س2: در موقع تيمم هم پيشانى را فقط با دست چپ مىكشم.
ج1) در فرض مرقوم مسح با دست چپ اشكال ندارد.
ج2) اگر بتوانيد از ذراع (بالاى مچ) دست راست استفاده كنيد تيمم را با دست چپ و ذراع دست راست انجام دهيد.
رها کردن مسح براى شستشوى عضو قبلى
س: اگر شخص وضو گيرنده در حين مسح سر متوجه شود که آب به قسمتى از دست نرسيده، آيا مىتواند دست را از روى سر بردارد و آن قسمت را بشويد؟
ج) مانعى ندارد ولى براى مسح سر بايد، سر مرطوب نباشد.
برخورد دست به رطوبت صورت قبل از مسح پا
س: اگر دست وضوگيرنده بعد از فراغت از مسح سر به قسمتى از رطوبت پيشانى تماس پيدا كند آيا در مسح پا اشكالى ايجاد مىنمايد؟
ج) اگر عمدى نبوده و مسح پا با رطوبت باقيمانده در دست انجام مىگيرد، اشكال ندارد./م
منبع: استفتائات جدیدمقام معظم رهیری حضرت آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی)
|