س 194: کسى که به سن تکليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل و کيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حکمى دارد؟ وظيفه او نسبت به قضاى نمازها و روزههاى گذشتهاش چيست؟
ج: قضاى نمازهايى که در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و همچنين قضاى روزه هم در صورتى که مىدانسته جنب است، ولى جاهل به وجوب غسل بر جنب براى روزه گرفتن بوده، بر او واجب است.
س 195: جوانى بر اثر نادانى قبل از چهارده سالگى و بعد از آن، اقدام به استمناء مىکرده که بر اثر آن از او منى خارج مىشده، ولى نمىدانسته که خروج منى باعث جنابت مىشود و بايد براى نماز و روزه غسل کند، تکليف او چيست؟ آيا براى مدتى که استمناء مىکرده و منى از او خارج مىشده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزههاى او از گذشته تا حال که در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟
ج: براى هرچند بار خروج منى اگر تا به حال غسل نکرده است يک غسل جنابت کافى است، و بايد همه نمازهايى را که يقين دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نمايد. و اگر اين عمل در شبهاى ماه رمضان انجام گرفته و جاهل به موضوع جنابت بوده، روزههاى او قضا ندارد و محکوم به صحّت است. ولى اگر عالم به خروج منى و جنابت بوده و نمىدانسته که براى صحّت روزه، غسل بر او واجب است، بايد روزه همه روزهايى را که در حال جنابت گرفته است قضا نمايد.
س 196: شخصى که بعد از جنابت، غسل خود را بهطور باطل و اشتباه انجام مىدهد، با توجه به جهل او به اين مسأله، نمازهايى را که با اين غسل مىخواند، چه حکمى دارند؟
ج: نماز با غسل باطل، باطل است و بايد اعاده يا قضا شود.
س 197: به قصد انجام يکى از غسلهاى واجب غسل کردم. پس از خروج از حمام شک کردم که آيا ترتيب را رعايت کردهام يا نه، و چون احتمال مىدادم که نيّت ترتيب کافى است، دوباره غسل نکردم. اکنون در کارم متحيّر هستم، آيا قضاى همه نمازهايى که خواندهام، واجب است؟
ج: اگر احتمال صحّت غسل را مىدهيد و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحّت غسل معتبر است بودهايد، چيزى بر عهده شما نيست. بله، اگر يقين به بطلان غسل پيدا کنيد، قضاى همه نمازها بر شما واجب است.
س 198: من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام مىدادهام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را مىشستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم کوتاهى کردهام، نماز و روزهام چه حکمى دارند؟
ج: غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمىشود. لذا نمازهايى که با چنين غسلى خوانده شده، باطل و قضاى آنها واجب است. ولى روزهها با فرض اينکه معتقد به صحّت غسل بهصورت مذکور بودهايد و بقاى شما بر جنابت، عمدى نبوده است، محکوم به صحّت است.
س 199: آيا خواندن سورههايى که سجده واجب دارند، بر جنب حرام است؟
ج: از جمله کارهايى که بر جنب حرام است، خواندن خصوص آيات سجده اين سورهها است، ولى خواندن ساير آيات از اين سورهها اشکال ندارد.
منبع : استفتائات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) |