اقتدا به اهل سنت در نماز قضا
س: جواز اقتدا به اهل سنت اختصاص به نماز ادا دارد يا در نماز قضا نيز مىتوان اقتدا کرد؟
ج) قدر متيقّن جواز اقتدا، در نماز ادا است و صحّت اقتدا در نماز قضا محل اشکال بلکه منع است.
س: آيا مىتوانم از شهرى که در آن دانشجو هستم، بعد از اذان ظهر به وطنم كه شصت كيلومتر فاصله دارد بروم و قبل اذان صبح دوباره به محل تحصيلم بازگردم؟ آيا در اين فرض روزه من صحيح مىباشد؟
ج) در فرض سؤال، روزه آن روز صحيح است ولى بعد از رجوع بايد قصد اقامت ده روز نماييد تا روزههاى بعدى شما صحيح باشد.
ترديد در قصد اقامت ده روز
س: اگر کسى نيت 10 روز کرد ولى مطمئن نيست که 10 روز مىماند يا نه و نماز خود را کامل بخواند اگر مدت بقايش ده روز نشود آيا نمازهايش صحيح است؟
ج) موقع نيّت اقامت ده روز نبايد ترديد داشته باشد، چنانچه با عزم و اراده قصد اقامت ده روز کند و يک نماز چهار رکعتى بخواند اگر اتفاقاً پيشآمد که نتوانست بماند، هر چند روز بماند نماز تمام است يعنى قصد او تحقق پيدا کرده است.
سفر به عرفات بعد از قصد اقامت ده روز در مكه
س: عرفات شرفها الله تعالى در اثر توسعه شهر مكه قطعاً دون مسافت شرعى است به نظر حضرتعالى كسانى كه در مكه معظمه قصد اقامت عشره كرده و سپس عازم عرفات مىشوند نمازشان قصر است يا تمام؟
ج) اگر قصد اقامت تمام ده روز را در خود مكه معظمه نموده پس از تحقق اقامت در مكه با رفتن به عرفات مسافر نمىشود.
س: شخصی نيت نماز شکسته میکند ولی در نماز قصد اقامت ده روز میکند حال حکم اين نماز و نمازهای ديگر اين شخص چيست؟
ج) اگر مسافر به نيّت اين كه نماز را شكسته بخواند مشغول نماز شود و در بين نماز تصميم بگيرد كه ده روز يا بيشتر بماند بايد نماز را چهار ركعتى تمام نمايد.
اقامت سیروزه بدون قصد اقامت
س: اگر كسی با ترديد سی روز كامل در جايی بماند (هنگام اذان صبح روز اول وارد محل اقامت شده است) آيا نماز شام سیام را بايد تمام بخواند يا شكسته؟
ج) در فرض سؤال بعد از گذشتن سی روز، اگرچه مقدار كمی در آن مكان بماند، بايد نماز را تمام بخواند.
س: با توجه به اينكه بنده مقلد حضرتعالی می باشم (در مورد قصد ده روز مسافر در جايی) آيا مدت زمان حساب اقامت در آنجا از نظر حضرتعالی ده شبانهروز كامل است يا فقط ده روز كامل هر چند شبها از ده روز كمتر باشد؟
ج) قصد ده روز كامل از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم كافی است و اگر از بين روز شروع كند تا همان ساعت از روز يازدهم بايد بماند.
س: در قصد اقامت ده روز، روز از چه موقع مورد نظر حضرتعالی است؛ اذان صبح يا طلوع آفتاب؟
ج) روز از اذان صبح شروع میشود.
شرائط تحقق قصد اقامت
س: كسی قصد ده روز كرده است و يك نماز چهار ركعتی قضا خوانده است. آيا قصد اقامت ده روز وی محقق شده است كه در صورت انصراف ناگهانی از اقامت ده روز، همچنان تا زمان حضور، نمازها را تمام بخواند؟
ج) در فرض مرقوم قصد اقامت ده روز محقق نشده و نماز او شكسته است./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |