سفر در شهرهاى بهم چسبيده
س: در محل زندگى من شهرهاى بزرگى وجود دارد که شهردارىهاى مجزا دارند اما همه آنها تحت منطقهاى بزرگ با نام واحد هستند. اگر من داخل اين منطقه حدود 15 تا 20 کيلومتر سفر كنم، آيا بايد نماز را قصر بخوانم يا تمام؟
ج) اگر مجموع شهرهاى کوچک در کنار هم در نظر عرف محل، يک شهر محسوب باشد، طى مسافت در داخل شهر حکم سفر ندارد و نماز تمام است. و مسافت از آخر شهر به مقصد يا از مبدأ به اول شهر بزرگ محاسبه مىشود که اگر به مقدار مسافت (5/ 22 کيلومتر) باشد نماز قصر است./م
اعراض از خانه پدر با رفتن به خانه شوهر
س: در مورد وطن زن مىگويند چون ممكن است روزى به جهت طلاق يا فوت شوهر به خانه پدرش برگردد با ازدواج اعراض براى زن حاصل نمىشود اگر زن به خانه شوهر برود، صرف رفتن به خانه شوهر اعراض از خانه پدرش محسوب مىشود يا نه بايد قصد و نيت اعراض هم بكند؟
ج) صِرف اينکه در صورت فوت همسر و يا طلاق، قصد بازگشت به محل پدرى را داشته باشد (با فرض اينکه معمولاً اين دو پديده به زودى محقق نمىشوند) نمىتواند مانع اعراض شود بلکه اعراض يعنى بطور طبيعى قصد ندارد ديگر براى زندگى به آن محل بازگردد. /م
س: تقريباً پايان هر هفته در يكشنبه، همسرم و دو دخترم را به خارج از لندن به مدرسهاى مىبرم جايى كه همسرم درس مىدهد و دخترانم درس مىخوانند. وطن من داخل لندن است. از خانه تا محدوده شهر لندن 5 /7 مايل است. ولى قبل از خارج شدن از محدوده شهر 5 /13 مايل ديگر دور شهر مى گرديم و سپس از محدوده شهر خارج مى شويم بعد از آن 5 /4 مايل بايد به سمت مقصد برويم و لذا از خانه تا محل مدرسه 5 /25 مايل مسير دارد. آيا نماز من در آنجا قصر است و يا بايد احتياطاً هم قصر و هم كامل بخوانم؟
ج) حرکت در داخل شهر لندن و يا خارج شهر در داخل محدوده ما بين شهر حد ترخص آن، جزو مسافت حساب نمىشود و مسافت 5 /4 مايل از محدوده شهر تا مقصد، مقدار مسافت شرعى نيست؛ بنابراين نماز شما تمام است. /م
خارج شدن از حدّ ترخّص و بازگشت قبل از ظهر
س: حکم روزه مسافرى که صبح از وطن خارج شده و از حدّ ترخص گذشته و قبل از ظهر به وطن برمىگردد چگونه است؟
ج) اگر مفطرى را مرتکب نشده، بايد نيّت روزه کند و روزهاش صحيح است.
س: يك روز قبل از ماه مبارك رمضان در منزلی كنار دريای خزر برای مدت 20 روز قصد اقامه نموديم. فاصله منزل تا اولين روستا كه آن روستا به خانهها و مغازههای شهر بابلسر تقريباً وصل میشد دو كيلومتر بود. از ابتدا قصدمان اين بود كه برای خريد روزانه و نماز ظهر و عصر هر روز قبل از اذان ظهر به شهر برويم و میرفتيم. تمام اين مدت را روزه گرفته و نمازها را چه در شهر و چه در منزل تمام خواندهايم. آيا تكليفمان را درست انجام دادهايم؟
ج) در صورتی كه شهر خارج از حدّ ترخص محل اقامت شما بوده و مجموع اياب و ذهاب شما در تمام ده روز بيشتر از هفت ساعت بوده، حكم مسافر را داشتهايد و بايد نمازها را شكسته خوانده و روزه نمیگرفتيد و در صورت تخلف از وظيفه بايد قضای آنها را بهجا آوريد.
حدّ ترخّص در اماکن متصل به هم
س: در يك قصبه يا روستای بزرگ تقريباً شش ده كوچك در طول هم قرار دارند و همگی يك قصبه محسوب میشوند. آيا حد ترخص برای شخص مسافری كه میخواهد به هشت فرسخی سفر كند، آخرين حدود ده بالاست يا ششمين ده و در صورتی كه آخرين حدود ده بالا به عنوان حد ترخص معين شد در موقع برگشت، اگر مجبور شود شب را در ششمين ده بيتوته كند و به ده خودش نرسد آيا بايد نمازش را قصر بخواند يا تمام؟
ج) اگر عرفاً چند محل مجزا محسوب میشوند، حدّ ترخّص برای هر ده مجزا محسوب میشود./م
سفر شغلی در غير شغل هميشگی
س: شخصی كارش رانندگی است كه البته نمازش تمام و روزهاش صحيح است، حال اگر روزی به عنوان ملوان يا ناخدا برای يك سفر دريايی سفر كند، نماز و روزهاش در اين سفر دريايی چه حكمی دارد و همچنين بالعكس اگر كسی كارش ملوانی و يا ناخدايی باشد اگر روزی به عنوان راننده ماشين سفر كند، نماز و روزهاش در اين سفر چه حكمی دارد؟
ج) اگر سفر مذكور شغلی باشد، نماز تمام و روزه صحيح است و در غير اين صورت قصر است.
س:چگونه كسى كثيرالسفر محسوب مىشود؟ و اگر چنين عنوانى بر كسى منطبق شد، آيا هر جا كه برود نمازش تمام است و بايد روزه بگيرد يا فقط در صورتى كه براى كار برود؟
ج) عنوان كثيرالسفر حكمى ندارد؛ و تمامبودن نماز و صحيحبودن روزه براى كسى است كه يا شغلش سفر است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) يا شغل و كارش در سفر است مانند كارمند يا كارگرى كه بهخاطر شغلش به اندازه مسافت شرعى سفر مىكند؛ چنين افرادى در مبدأ و مقصد و بين راه(رفت و برگشت) نمازشان را تمام مىخوانند و روزهشان هم صحيح است./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |