کتمان شهادت توسط امام جماعت
س: در دعوايى، شخصى روحانى و امام جماعت مىداند حق با كدام يك از متخاصمين است. اما براى اداى شهادت در محكمه حاضر نمىشود و از شهادت دادن كتبى نيز خوددارى مىنمايد. عمل اين روحانى از نظر شرعى چه حكمى دارد و آيا از عدالت ساقط مىشود؟
ج) صِرف امر مذكور موجب سقوط عدالت نيست.
خواندن سهوى حمد و سوره در جماعت
س: اگر مأموم سهواً يا بهخاطر ندانستن مسأله در ركعت اول و دوم حمد و سوره را بخواند، آيا نمازش صحيح است يا بايد اعاده و قضا نمايد؟
ج) در فرض سؤال، اعاده و قضا ندارد.
اداى دو نماز با يک نماز جماعت
س: برخى نمازگزاران، موقع اقامهى مثلاً نماز عصر به جماعت ملحق مىشوند و با اقتداى نماز ظهر خويش به امام، معمولاً زمان انجام قنوت در ركعت دوم از جماعت منفصل و بقيه نماز ظهر را به صورت فرادا اقامه كرده تا اين كه در ركعت سوم مجدداً به جماعت محلق و نيت اداى دو ركعت نماز عصر بنمايند. از آن جايى كه به نظر بعضىها اقامه نماز به شكل فوق محل اشكال است، مستلزم اعلام نظر مبارك حضرتعالى به مؤمنين مىباشد.
ج) اشكال ندارد.
نحوه نيت در نماز جمعه
س: نماز جمعه را چهطور بايد نيت کرد؟ (واجب قربة الى الله يا رجاء قربة الى الله و يا استحباباً قربة الى الله و يا هيچكدام نباشد تنها نماز جمعه يا جماعت مىخوانم قربة الى الله؟)
ج) گفتن نيت به زبان لازم نيست و قصد كافى است و در فرض مذكور مىتواند به قصد واجب و يا صرف خواندن نماز جمعه انجام دهد.
تکليف مأموم در صورت شکسته شدن نماز امام
س: اگر امام جماعتى بعد از [گفتن] تكبيرهالاحرام و اقتداى مأمومين، نمازش را به دليل اشتباهى بشكند و مجدّداً تكبيرهالاحرم بگويد، حكم نماز مأمومين چيست؟
ج) در فرض سؤال، نماز مأمومين به صورت فرادا صحيح است.
انحراف اندک امام از قبله
س: آيا مأمومى كه مىداند امام چند درجه [به ميزان كم] از قبله منحرف ايستاده است مىتواند به وى اقتدا كند؟ و در صورت صحّتِ اقتدا، وظيفهى مأموم در رعايت جهت قبله چيست و آيا مأموم وظيفه دارد امام را از انحرافش از قبله آگاه كند؟
ج) اقتدا مانعى ندارد ولى مأموم جهت صحيح را مراعات مىكند و لازم نيست به امام اطلاع دهد.
مقدار مُجاز عقب افتادن از جماعت
س: تا چه مقدار اگر از امام جماعت عقب بمانيم، جماعت ما صحيح است؟
ج) تا زمانى كه در دو ركن پىدرپى از امام جماعت عقب نيفتادهايد، جماعت صحيح است.
فاصله مُجاز افراد در جماعت
س: حداكثر فاصله ميان افراد در جماعت چه از بغل و چه از پشت تا چهقدر باشد نماز جماعت صحيح است؟
ج) اگر به اندازه گشادى بين دو قدم فاصله باشد، اشكال ندارد.
شرکت در جماعات اهل تسنن
س1: در اكثر مأموريتهاى منطقهاى در مساجد اهل تسنن حضور پيدا مىكنيم. آيا مىتوانيم نماز را با آنها به جماعت بخوانيم يا بايد فرادا بهجا آوريم؟
س2: شركت در مراسماتى مثل نماز ميّت، مجلس ترحيم و مراسمهاى جشنى که از طرف اهل سنت برگزار مىشود چه حكمى دارد؟
ج1) شركت در نماز جماعت آنها براى حفظ وحدت اسلامى جايز و صحيح است و اعاده لازم نيست.
ج2) در هر صورت شركت در نماز و مراسم آنها براى حفظ وحدت اسلامى اشكال ندارد آنچه مؤثر در فشرده شدن صفوف مسلمين شود، مطلوب و احياناً لازم است.
شرائط فرادا کردن نماز
س1: چه ويژگىهايى را بايد در مسلمان مؤمن احراز كنيم تا بتوانيم نماز جماعت را به امامت او ادا كنيم؟ (صفات امام جماعت، اعم از صفات سلبى يا ثبوتى).
س2: در چه حالاتى نزد شارع، تبديل نماز جماعت به فرادا قبيح نيست؟ اگر بدون دليل نماز جماعت را تبديل به فرادا كنيم موجب بطلان و وجوب اعاده نماز مىشود؟
ج1) امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامى و حلالزاده و عادل باشد و اگر مأموم مرد است، امام مرد باشد.
ج2) انسان در بين نماز جماعت مىتواند نيّت فرادا كند و اگر بهواسطه عذرى بعد از حمد و سورهِ امام، نيّت فرادا نمايد، لازم نيست حمد و سوره را بخواند.
روشن و خاموش نمودن تلفن همراه در حال نماز
س: نظر مباركتان راجع به روشن يا خاموش نمودن گوشی همراه، ضمن اقامه نماز چيست؟
ج) حكم خاصی ندارد؛ لكن با توجه به اهميت حضور قلب در نماز، شايسته است كه برای درك اين موضوع مهم و برای اتصال به منبع لايزال، تلفن همراه از قبل قطع و خاموش باشد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |