مسافرت در رمضان
س1: كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟
ج) خير، تنها قضاى روزهها واجب است و كفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزهها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد.
س2: آيا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت كرد؟
ج) مسافرت كردن در ماه رمضان - هر چند به عنوان فرار از روزه باشد - اشكال ندارد؛ ولى اين امر تا قبل از روز بيست و سوم مكروه است.
ترتيب بين قضا و کفاره
س: آيا قضاى روزه ماه رمضان و كفّاره آن، بايد پى در پى انجام گيرد؟
ج) لازم نيست قضاى روزهها پى در پى باشد؛ ولى در كفّاره - چنانچه گرفتن دو ماه روزه را اختيار كند - بايد يك ماه تمام و يك روز آن را از ماه ديگر پى در پى بگيرد.
حکم سهل انگارى در قضاى روزه
س: كسى كه در قضاى روزه ماه رمضان خود، سهل انگارى كرده و اكنون به جهت بيمارى، نمىتواند آنها را به جا آورد، تكليف چيست؟
ج) اگر در قضاى روزهها سهل انگارى كرده و اكنون نمىتواند تا رمضان آينده آنها را به جا آورد، بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و هر زمان توانايى پيدا كرد، بايد روزهها را قضا كند.
باطل کردن روزه قضا
س: آيا كسى كه روزه قضا گرفته، مىتواند آن را به جهتى باطل كند؟
ج) اگر پيش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جايز نيست و اگر چنين كند، بايد كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقير (هر نفر يك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگيرد.
روزه ما فى الذمه
س: كسى كه نمىداند قضاى روزه دارد، آيا مىتواند روزه ما فىالذمه بگيرد؟ يعنى نيت كند اگر روزه قضا داشته باشد، آن را به جا آورد؛ وگرنه به عنوان روزه مستحبى حساب شود؟
ج) آرى، با اين نيت مىتواند روزه بگيرد.
شک در روزه قضاى پدر
س: پدرم چند سال روزه قضا داشت كه نمىدانم آنها را به جا آورده يا نه و در اين مورد وصيتى هم نكرده است؛ تكليف پسر ارشد خانواده چيست؟
ج) اگر پسر بزرگتر يقين دارد كه پدرش روزه قضا داشته است، بايد آنها را به جا آورد.
اجير گرفتن براى قضاى روزه پدر از ما ترک او
س: اگر پسر بزرگتر بخواهد براى روزههاى پدر از دنيا رفتهاش، كسى را اجير كند، آيا مىتواند از تركه ميت خرج كند؟
ج) خير، پسر بزرگتر بايد خودش روزههاى پدر را به جا آورد و يا از اموال خود، كسى را اجير كند و حق ندارد از تركه ميت چيزى خرج كند؛ مگر آنكه پدر وصيت كرده باشد.
حکم دوران امر در قضاى روزه فرد يا پدر
س: كسى كه هم خودش روزه قضا دارد و هم روزه پدرش كه از دنيا رفته؛ انجام دادن كدام مقدم است؟
ج) با توجه به اينكه هر دو واجب است، ترتيبى بين آن دو وجود ندارد.
قضاى روزه پدر براى دختر
س: اگر پدر، تنها فرزند دختر داشته باشد، آيا بعد از مرگش قضاى روزههاى او، بر دختر بزرگتر واجب است؟
ج) خير، واجب نيست.
وظيفه بيمارى که چندين سال روزه نگرفته است
س: كسى كه چند سال مريض بوده و نتوانسته روزه ماه رمضان و قضاى آن را به جا آورد، تكليفش چيست؟
ج) در سالى كه بهبود يابد، اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد، بايد قضاى سال آخر را به جا آورد؛ ولى قضاى سالهاى گذشته لازم نيست و تنها بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد.
عدم آگاهى از علائم بلوغ
س: من قبل از سن 14 سالگى محتلم مىشدم و نمىدانستم که احتلام نشانه بلوغ است لذا تا سن پانزده سالگى روزه نگرفتهام آيا تنها قضاى روزه کفايت مىکند يا کفّاره هم دارد؟
ج) قضاى روزه واجب است و اگر جاهل قاصر بوده، کفّاره ندارد.
تزاحم روزه قضا و روزه نذرى
س: اگر کسى نذر کند که در روز آخر ماه شعبان آينده روزه بگيرد و يک روزه قضاى ماه رمضان هم به عهدهاش بيايد اگر تا ماه شعبان آينده روزه را نگيرد تا وقت تنگ شود کدام يک از روزههاى نذر معين يا قضا مقدم هستند؟
ج) در يک روز آخر باقيمانده از ماه شعبان با فرض اين که روزه قضاى ماه رمضان به ذمّه دارد بايد قضاى ماه رمضان را بگيرد، و نسبت به نذر بايد قضا کند و اگر سهلانگارى کرده در تأخير روزه قضا تا روز آخر ماه شعبان، احوط دادن کفّاره نسبت به نذر است.
تزاحم روزه قضا با روزهای ديگر
س: وظيفه مكلف در موارد ذيل چيست؟
1. در تقارن قضای روزه موسّع با روزه نذر معيّن.
2. در تقارن قضای روزه موسّع با روزه نذر غيرمعيّن.
3. در تقارن قضای روزه مضيّق با روزه غير معيّن.
4. در تقارن قضای روزه مضيّق با روزه نذر غير معيّن.
ج1) اگر وقت روزه قضا موسّع است روزه نذر معيّن را بايد در وقتش انجام دهد.
ج2) با موسّع بودن وقت قضای روزه، گرفتن روزه نذر غير معيّن گرفتن اشكال ندارد.
ج3و4) روزه قضا مقدم است.
س: کسى که کفاره نذر و قسم بر عهده اوست، آيا مىتواند روزه قضاى کسى را قبول کند؟
ج) مانع ندارد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |