حصول استطاعت با هداياى ازدواج
س: اگر هداياى ازدواج به ميزانى باشد که بتوان با آن براى حج تمتع ثبت نام کرد در صورتى که اطلاع از آينده و توان يا عدم توان پرداخت بقيه مبلغ و همچنين هزينههاى جانبى سفر را نداشته باشند آيا واجب الحج مى باشند يا خير در صورتى که مبالغى بدهکار باشند ولى بدهىها يا به صورت وام باشد يا با مهلت مسئله چطور مىشود اگر حج تمتع در مهريه عروس وبه عهده داماد باشد از اين محل قابل پرداخت است يا خير؟
ج) اگر به حسب ظاهر با انجام حج، خللى در زندگى شما ايجاد نشود، حجّ بر شما واجب است؛ و اگر هدايا به داماد داده شده باشد، ملک او مىباشد و پرداخت مهريه از آن صحيح است.
دوران امر بين مسکن و حجّ واجب
س: من خانهاى در ملكيت خود ندارم در حاليكه مردم در سطح من و يا پايينتر از سطح من خانه شخصى دارند. آيا مىتوانم با پول موجودم که به مقدار حجّ مىباشد خانه بخرم و حجّ رفتن را به تأخير بيندازم؟
ج) اگر خانه نداريد و نياز داريد مستطيع نيستيد.
حصول استطاعت براى بدهکار
س: كسى كه با دريافت وام منزل مسكونى ساخته و يا ساير لوازم زندگى را بصورت قسطى تهيه كرده است، آيا در صورت فراهم بودن شرايط استطاعت بايد حجة الاسلام بجا آورد؟
ج) اگر مطمئن است كه در زمان پرداخت اقساط وام مىتواند آنها را ادا كند و ساير شرايط استطاعت را نيز دارد حج بر او واجب است.
استطاعت كارگزاران حج
س: خدمه كاروانها و پزشكان و امدادگران و افراد ديگرى كه با مأموريت به ميقات آمدهاند آيا مستطيع هستند و بايد حجةالاسلام بجا آورند يا نه؟
ج) اگر انجام مناسك حج مزاحم با وظايف مأموريت نباشد، و در برگشت از سفر حج وسايل ادامه زندگى متناسب با شؤون عرفى خود را در اختيار دارند مستطيع هستند.
خارج کردن خود از استطاعت
س: با وجوديکه در حال حاضر امکان حج تمتع در سال استطاعت محقق نيست به اين معنى که وقتى انسان از نظر مالى مستطيع مىشود همان سال نمىتواند به حج برود آيا مىتواند در اموال خود تصرف کند و خود را از استطاعت مالى خارج کند؟
ج) بنابر احتياط واجب نبايد خود را از استطاعت خارج کند.
شرايط استطاعت کسى که از وجوه شرعيه ارتزاق مىکند
س: کسى که از وجوه شرعى نظير خمس و زکات ارتزاق مىکند، اگر از آن خمس يا زکات اضافه آيد که به قدر مخارج حجّ باشد، آيا با وجود ساير شرايط مستطيع خواهد بود يا نه؟
ج) اگر استحقاق دريافت را به وجه شرعى داشت و باقيمانده وافى به هزينه حج بود و ساير شرايط را هم دارا بود، مستطيع است.
استفاده از فيش حجّ ميّت بدون اذن ورثه
س: آيا کسى با اجازه ورثه مىتواند با فيش ميّت به حج مشرف شود، آيا استجازه از ساير ورثه به عنوان مقدمه واجب (مثل ثبتنام و تهيه بليط و امثال آن) واجب است يا نه؟ و نيز با فرض عدم استجازه چنانچه با همان فيش به حج برود و ساير شرايط را داشته باشد، حج او صحيح است و کفايت از حَجةالاسلام مىکند يا نه؟
ج) در استفاده از فيش ميّت اجازه ورثه لازم است، و چنانچه بدون اجازه از آن استفاده نمايد، اگر از ميقات به بعد هم استطاعت از ناحيه فيش باشد، حج او حجةالاسلام محسوب نيست ولى اگر از ميقات به بعد خودش هزينه حج را داشته باشد و ساير شرايط هم متحقق باشد حج او مجزى از حجةالاسلام است.
قراردادن حج تمتع به عنوان مهريه
س: اگر مهريه من حج تمتع باشد و به من ارث هم برسد آيا بايد با پول ارث به مكه بروم يا بايد شوهرم مرا به مكه بفرستد؟
ج) بايد ابتداءً مهريه را از شوهرش مطالبه كند و چنانچه مهريه را نداد، به شوهر بگويد اگر با مالالارث خود به حج رفتم بايد هزينه حج تمتع را به من بدهى.
خروج عمدى از استطاعت براى رفع نياز ديگران
س: من مستطيع شدهام و فيش حج هم خريدهام. اکنون به خاطر مشکل برادرم نياز به پول دارم آيا مىتوانم فيش حج خود را فروخته و به برادرم بدهم؟
ج) كسى كه مستطيع شده، نمىتواند بعد از رسيدن زمانى كه بايد مال را براى رفتن به حج صرف كند، خود را از استطاعت خارج سازد. بلكه احتياط واجب آن است كه قبل از آن زمان نيز خود را از استطاعت خارج نكند.
حج رفتن شخص مقروض
س: آيا كسى كه مقروض است، جايز است كه به حج برود يا صدقه بدهد؟ يا بايد قرض خود را باز پس دهد؟
ج) اگر قرض مدتدار باشد و مدت آن سر نرسيده و يا طلبکار فعلاً مطالبه طلب خود نکند، مانع ندارد که حج برود يا صدقه بدهد.
ترک حجّ تمتع براى شخص مستطيع
س: من شاغل هستم و شرايط رفتن به حج تمتع را دارم آيا مىتوانم بجاى رفتن به حج تمتع پول آن را به خانوادههاى نيازمند بدهم و بعدها اگر توانستم حج تمتع بروم؟
ج) بر مستطيع واجب است فوراً حجّ بجا آورد.
فروش فيش حج به علت عسر و حرج
س: با اينكه خودرو شخصى ندارم براى خود و همسرم اقدام به ثبت نام حج تمتع نمودهام ليكن در حال حاضر به دليل نداشتن خودرو در عسر و زحمت هستم. با توجه به نداشتن پول خريد خودرو آيا اجازه فروش فيش حج خود و همسرم را دارم يا خير؟
ج) اگر در زمان ثبتنام واجد همه شرايط وجوب حَجةالاسلام براى خود بوديد و با فروش فيش حج امکان رفتن به حج از بين مىرود، مجاز به فروش آن براى خريد خودرو نيستيد ولى اگر در زمان ثبتنام و يا در حال حاضر استطاعت شرعى رفتن به حجّ را نداريد، فروش فيش حج براى شما اشکال ندارد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir
|