وقوف در عرفات
برداشتن سنگ از صحراى عرفات
س: بعضىها براى يادبود از صحراى عرفات سنگ بر مىدارند آيا برداشتن آن اشكالى دارد و اگر برداشتهاند بايد بروند و آن را همانجا بيندازند؟
ج) عرفات جزو حرم نيست و فى نفسه اشکال ندارد.
وقوف اضطرارى مشعر براى بانوان
س: آيا بانوان، مطلقاً مىتوانند وقوف اضطرارى ليلى مشعر را انجام دهند و قبل از اذان صبح از مشعر بروند يا اختصاص به معذورين دارد؟
ج) اختصاص به معذورين ندارد.
بازگشت به مشعر الحرام براى درک وقوف اختيارى
س: اگر معذور پس از وقوف اضطرارى مشعرالحرام از مشعر خارج شد، و پيش از طلوع فجر عذر او برطرف شد، آيا بازگشت به مشعرالحرام براى درک وقوف اختيارى لازم است؟
ج) اگر اکتفا به وقوف اضطرارى به مشعرالحرام بخاطر عذر بوده و بعداً کشف شده که عذر ندارد بايد با بود وقت، وقوف اختيارى مشعرالحرام را درک کند.
تأخير در رفتن از عرفات به مشعر
س: پس از وقوف در عرفات آيا حاجى مجاز است در شب عيد به مشعر نرود، مثلاً چند ساعتى به مکه برود و پيش از اذان صبح يا پيش از نيمه شب خود را به مشعر برساند، يا بايد مستقيم به مشعر برود؟
ج) لازم نيست مستقيم به مشعرالحرام برود، مىتواند چند ساعتى به مکه مکرمه يا جاى ديگر برود و پيش از طلوع فجر خود را به مشعر برساند.
اعمال منی
رمی جمرات
س: اطلاعات حكايت از آن داردكه ستون قبلى جمرات در طبقات پايين و بالا در هرجمره به صورت ديوارى به طول 25 متر و عرض يكمتر ساخته شده است كه تشخيص محلّ قبلى ستونها و ايستادن در آن محلّ پرازدحام براى تشخيص آن، كارى دشوار و يا غيرممكن است، از اين رو خواهشمند است بفرماييد تكليف حجاج در رمى جمرات چيست؟
و آيا رمى تمامى ديوار 25 مترى كفايت مىكند يا خير؟
ج) اگر مىتواند بدون عسر و مشقّت، به آنچه در محلّ ستون قبلى قرار دارد رمى كند، واجب است به آن رمى نمايد. و اگر جستجو از محل آن و رمى به آن مستلزم عسر و مشقّت است به هر نقطه ى آن ديوار رمى كند مجزى است. انشاء اللّه
نيابت در رمى
س: كسى كه بعد از ظهر عيد قربان كه جمره عقبه خلوت است، خودش قادر است رمى كند، آيا مىتواند براى رمى در صبح عيد نايب بگيرد؟ در صورتى كه بخواهد خودش هنگام عصر رمى كند موفق به قربانى در روز عيد نمىشود، آيا براى اينكه بتواند روز عيد قربانى كند مىتواند صبح براى رمى جمره نايب بگيرد؟ با اينكه عصر شخصاً قادر بر آن است؟
همچنين كسى كه چندين سال صبح روز عيد براى رمى نايب گرفته با اينكه عصر خودش قادر به رمى بوده است اكنون تكليفش چيست؟
ج) با فرض تمكّن از رمى در ساعتى از روز ولو در ساعات عصر، نايب گرفتن صحيح نيست. ولى اگر مأيوس از برطرف شدن عذر تا آخر روز بود و نائب گرفت براى رمى، و اتفاقا عذرش بعد از عمل نائب برطرف شد، عمل نائب مجزى است، و اعاده بر او لازم نيست. و نسبت به سالهاى گذشته اگر نائب گرفتن به نحو غير صحيح بوده، بايد تدارك كند.
رمى در شب عيد براى بانوان
س: با توجه به اينکه بانوان مىتوانند رمى روز دهم را شب انجام دهند، آيا حتماً بايد شب عيد باشد يا شب يازدهم نيز جايز است و در فرض جواز در صورتى که زن در اعمال حج نايب ديگرى باشد، چه صورت دارد؟
ج) در صورت تمکن بايد در همان شب عيد رمى جمره عقبه نمايد، مخصوصاً اگر حج او حجّ نيابى باشد و تأخير تا شب يازدهم صحيح نيست، ولى اگر در روز دهم يعنى روز عيد رمى جمره عقبه نمايد، اشکال ندارد.
مخلوط شدن ريگ رمى شده با ريگهاى بکر
س: هنگام رمى يا پيش از آن، يک ريگ مستعمل در کيسه ريگ ما مىافتد و با ريگهاى بکر مخلوط و مشتبه مىشود. آيا همين که هشت ريگ به جمره بزنيم که يکى از آنها احتمالاً ريگ مستعمل است کافى است؟
ج) با حصول يقين به تحقق رمى باريک بکر، رمى او صحيح و مجزى است.
حدود مِنى
س: حدّ مِنى آيا جمره عقبه است يا خود عقبه که گردنه بزرگى است؟
ج) بايد از اهل خبره ثقه استعلام شود ولى به نحو کلّى حدود مشاعر از عرفات و مزدلفه و منى مبنى بر مداقّه نيست ترتيب اثر بر آنچه که در نظر عرف از مشاعر ذکر شده محسوب است کفايت مىکند و ظاهر صحيحه معاوية بن عمار خروج وادى محسّر و عقبه از مِنى است، که مِنى بين عقبه و وادى محسّر است.
قربانی
ترتيب اعمال منى
س: آيا در اعمال روز عيد قربان، ترتيب شرط است و آيا مىتوان قربانى را قبل از رمى جمره عقبه انجام داد، براى معذور و غيرمعذور چه حكمى دارد؟
ج) به احتياط واجب بايد ذبح پس از رمى جمره عقبه انجام شود.
انجام قربانى حج بطور همزمان در ايران
س: آيا مىتوانيم قربانى مراسم حج را توسط نماينده خودمان در ايران به صورت همزمان انجام دهيم يعنى از مکه به صورت تلفنى به نماينده خودمان در ايران وکالت بدهيم که از جانب ما قربانى را در ايران انجام دهد؟
ج) نمىتوانيد، يعنى چنين قربانى مجزى نيست.
شرايط قربانى
س: احتراماً به استحضار مىرساند همانگونه كه مستحضريد يكى از شرايط هدى آن است كه لاغر نباشد، از طرفى نژاد گوسفندان به لحاظ تغيير محل جغرافيا متفاوت مىباشد، در اين صورت لاغرى و چاقى متناسب با نژاد آن سنجيده مىشود.
حال بفرماييد لاغرى به حسب نژاد سنجيده مىشود يا حتماً مىبايست درشت باشد؟
ج) بزرگى و كوچكى گوسفند دخالت ندارد، چاقى و لاغرى هر گوسفندى به ملاحظه خودش محاسبه مىشود كه علاوه بر شرايط سنى و عدم نقص اعضاء بايد لاغر نباشد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir
|