موالات در طواف
س: موالات ميان اشواط طواف و سعى، چگونه به هم مىخورد؟ آيا با خواندن دو ركعت نماز مستحبى يا فعلِ منافى با طواف، به هم مىخورد يا نه؟
ج) از بين رفتن موالات، موكول به نظر عرفاست و در سعى، موالات معتبر نيست، مگر آنكه شوط اول تمام نشده باشد كه در صورت از بين رفتن موالات، احتياطاً از سر بگيرد.
معيار کثير الشک در طواف
س: معيار كثير الشك در تعداد دورهاى طواف و تعداد ريگهاى رمى چيست؟ و عدم اعتنا به چنين شكى به چه معناست؟ آيا بنا بر اقلّ بگذارد يا اكثر؟
ج) معيار كثير الشك در طواف عرفى است و به همان معنايى است كه براى كثيرالشك در نماز بيان شده است و اما كثير الشك در رمى حكم خاصى ندارد و در صورت شك در عدد انداختن، بايد آن قدر بياندازد تا علم پيدا كند.
موالات در اشواط طواف و سعى
س: موالات ميان اشواط طواف و سعى، چگونه به هم مىخورد، آيا با خواندن دو رکعت نماز مستحبى يا فعلِ منافى با طواف بههم مىخورد يا نه؟
ج) از بين رفتن موالات موکول به نظر عرف است و در سعى موالات معتبر نيست مگر آنکه شوط اول تمام نشده باشد که در صورت از بين رفتن موالات احتياطاً از سر بگيرد.
تجديد تطهير در بين طواف و نماز طواف
س: اگر شخصى بعد از طواف واجب و قبل از نماز طواف وضوى خود را از دست داد و براى گرفتن وضو از مسجد خارج شد (اين کار چندين دقيقه طول دارد) آيا به موالات بين طواف و نماز طواف ضررى وارد مىكند؟
ج) در فرض مرقوم، مضرّ به توالى بين نماز و طواف نيست.
نجس شدن جوراب در اثناى طواف
س: در صورتى که بين طواف جوراب نجس شود آيا بايستى طواف را قطع کرد؟
ج) اگر پا هم همراه جوراب نجس شده باشد، بايد طواف را از همانجا قطع كند و پس از تطهير پا اگر موالات بهم نخورده باشد، طواف را از همانجا ادامه دهد وگرنه از سر بگيرد. ولى اگر تنها جوراب نجس شده باشد ادامه طواف اشكال ندارد اگرچه احوط ادامه طواف پس از تطهير جوراب يا درآوردن جوراب و ادامه طواف بدون جوراب نجس است.
محل اداى نماز طواف
س: در هنگام ازدحام و يا تشكيل صفوف نماز صبح، مأمورين مسجدالحرام از انجام نماز طواف در خلف مقام، به ويژه براى خانمها ممانعت مىكنند و افراد را مورد توهين و يا ضرب و شتم قرار مىدهند. در چنين شرايطى آيا نماز خواندن در محدوده مقابل ركن حجر تا مقابل ركن عراقى كافى است؟
ج) نماز طواف بايد پشت مقام ابراهيم خوانده شود مشروط بر اينكه مزاحمت براى ديگران نباشد و در صورتى كه به خاطر ازدحام و يا كثرت طواف كنندگان، امكان اقامه نماز، نزديك مقام نيست مىتوان در مكانهاى دورتر بجا آورد.
بطلان نماز طواف نساء
س: اگر بعد از بازگشت به وطن بفهميم كه نماز طواف نساء را غلط بجا آوردهايم، وظيفه ما چيست؟
ج) در فرض سؤال نماز را در وطن بخواند و كفايت مىكند.
نماز طواف مستحبى
س: آيا طواف مستحبى را مىتوان بدون نماز طواف انجام داد؟
ج) در طواف مستحبى نماز جزو طواف نيست اگر چه خواندن آن بهتر است.
فاصله انداختن نماز طواف و سعى
س: كسى كه طواف و نماز طواف را انجام داده، آيا مىتواند سعى را با فاصله زياد انجام دهد، مثلا روز ديگر و اگر طواف و نماز را شب انجام داده و بسيار خسته است آيا مىتواند سعى را فردا بجا آورد؟
ج) اگر طواف و نماز را در روز انجام داد جايز نيست اختياراً سعى را تا فردا به تأخير بياندازد ولى به تأخير انداختن آن تا شب همان روز مانعى ندارد.
استحباب نفسى سعى
س: در فتواى فقها، استحباب سعى وارد نشده است، آيا سعى استحباب نفسى دارد يا نه، و در مواردى که سهواً سعى را اضافه بهجا آورد، فتوا به استحباب هفت شوط دوم دادهاند، آيا از اين مورد، مىتوان استحباب سعى را استفاده کرد؟
ج) سعى استحباب نفسى ندارد.
سعى عمره تمتع در طبقه فوقانى
س: من به علت جهل، سعى عمره تمتع را در طبقه بالا انجام دادم بعد از اتمام اعمال حج به من گفتند که حجت صحيح نيست. تكليف شرعى من چيست؟
ج) اگر در آن سال مستطيع بودهايد بايد حج را اعاده کنيد.
خواندن دعا با صداى بلند در اشواط سعى
س: عدّهاى از كاروانهاى زيارتى به هنگام طواف و يا در اشواط سعى جهت حفظ تشكل و انسجام نفرات خود و به جهت شنيده شدن فقرات دعا آن را با صداى خيلى بلند مىخوانند كه قهرأ حال خشوع را از ديگران سلب مىكنند , اين شيوه شرعأ مستحسن است يا مرجوح؟
ج) اگر براى ديگران اذيت و مزاحمت باشد اشكال دارد.
تقصير براى ديگران در حال احرام
س: آيا محرم قبل از آن كه خودش تقصير كند و از احرام خارج شود مىتواند براى ديگرى تقصير كند (ناخن بگيرد يا مو بچيند)؟
ج) ناخن گرفتن اشكال ندارد ولى چيدن مو جايز نيست./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |