احرام
عبور از حريم هوايى مکه مکرمّه و ميقاتها
س: در مورد حد هوايى منطقه حرم (خانه خدا) و محاذات هوايى ميقاتها، تکليف مسافران هوايى را که بر فراز آنها حرکت مىکنند و قصد وررود براى حج (عمره يا تمتع) دارند (و يا آنها که فقط قصد عبور دارند) بيان فرماييد.
ج) اگر قصد ورود به مكّه را مستقيماً از طريق هوا ندارند، نيازى به احرام نيست.
احرام از حديبيه
س: خواهشمند است بفرماييد آيا زائران ايرانى بيت اللّه الحرام در موسم حج و ياعمره مىتوانند از ميقات حديبيّه محرم شوند؟ و آيا حديبيّه نيز مانند ساير مواقيت از قبيل ميقات شجره و جحفه مىباشد يا خير؟
ج) حديبيّه مانند تنعيم ميقات عمره مفرده است براى كسانى كه داخل مكّه هستند چه اهل مكه باشند و چه حاجيانى كه پس از اعمال حج مىخواهند عمره مفرده انجام دهند.
حجاب بچه نابالغ در طواف
س: آيا حجاب بچه نابالغ (كه قادر به حفظ حجاب نيست) هنگام طواف از شروط صحت طواف است؟ و اگر مثلا" جوراب نپوشيده باشد ، اعاده لازم است؟ اگر زنى به اين واجب عمل نكند، چطور؟
ج) اشتراط حجاب كامل در طواف بر بچه نابالغ معلوم نيست اگرچه احوط مراعات حجاب است، و بر زن واجب است در طواف پاهاى خود را نيز تا مچ پا بپوشاند، كه اگر عمداً پوشاندن ساق پا را ترك كرده باشد طواف صحيح نيست.
تقصير ديگرى پيش از خود محرم
س: چنانچه محرمى قبل از اينکه خود تقصير کند سهواً محرم ديگرى را تقصير کند در اين صورت وضع اعمال هر دو چه حکمى دارد و آيا کفاره دارد يا خير؟
ج) در صورت سهو، چيزى بر مباشرِ عمل نيست و ضمناً تقصير آن شخص هم چنانچه قصد خروج از احرام داشته، صحيح واقع شده و از احرام خارج مىشود.
استفاده از پتو و لباس در حال احرام
س: در صورت سرد شدن هوا آيا افراد مُحرم مىتوانند از پوشش ديگرى مثل پتو يا لباس استفاده نمايند؟
ج) چنانچه مخيط يا شبه مخيط نباشد اشكال ندارد ولى بايد مردان سرشان و زنان صورتشان را نپوشانند و دوخته بودن حاشيه پتو هم مانع ندارد.
استفاده از ماسک در حال احرام
س: استفاده از ماسکهايى که جهت جلوگيرى از تنفس هواى آلوده به دهن مىزنند و بند آن را پشت سر مىاندازند که بخش کوچکى از سر را مىپوشاند، براى مردان و زنان مُحرم چه حکمى دارد؟
ج) استفاده از ماسک براى زنان اگر در حدّ متعارف باشد مانعى ندارد و انداختن بند آن بر سر براى مردان جايز است.
پوشاندن پاى مصنوعى در حال احرام
س: پوشيدن جوراب روى پاى مصنوعى جانبازان در حال احرام چه صورتى دارد؟ پوشيدن جوراب روى پروتز جانبازان در حال احرام چه صورتى دارد؟
ج) پاى مصنوعى حکم پاى اصلى را ندارد، بنابراين هيچ يک از محرمات احرام شامل آن نمىشود.
گره در لباس احرام
س: آيا گره زدن در لباس احرام اشکال دارد؟
ج) مانعى ندارد مشروط بر اينكه از صورت رداء بودن خارج نشود.
پوشاندن سر محرم به درخواست خودش
س: اگر مرد محرم به غير محرم بگويد وقتى که خواب رفتم، پتو را روى سرم بينداز چه حکمى دارد؟ و بر فرض که او هم به اين درخواست عمل کند کفّاره واجب مىشود يا نه و بر فرض وجوب، کفّاره بر عهده چه کسى است؟
ج) محرم مجاز به چنين درخواستى از ديگرى نيست، و اگر آن شخص به درخواست محرم عمل کند، ثبوت کفّاره معلوم نيست، و در هر صورت بر آن شخصى که درخواست را انجام داده کفّارهاى نيست.
استظلال مُحرِم در شبهاى بارانى
س: در سفر عمرهاى که من امسال مشرف شدم در حين حرکت از مسجد شجره به مکه در شب با اتوبوس سقفدار باران آرامى شروع به باريدن گرفت و من نم باران را روى شيشهى اتوبوس مشاهده کردم. حال مىخواهم بدانم که آيا با بارش هر مقدار باران قربانى کردن گوسفند بر مکلف واجب مىشود يا بايد شدت باران به حدى باشد که در عرف با بارش آن انسان به زير سقف برود؟
ج) اگر عرفاً به آن شب (ولو بعض آن) شب بارانى گفته شود، کفّاره به احتياط واجب ثابت است.
کفّاره اخراج خون از بدن در حال احرام
س: شخصى بعد از تلبيه در مسجدالحرام متوجه مىشود كه آمپول انسولين را يادش رفته تزريق کند. حال وظيفه او چيست؟ با توجه به اينكه اگر آمپول بزند احتمال دارد از دستش خون بيايد آيا بخاطر خون آمدن از دستش بايد كفّاره بدهد يا نه؟
ج) اگر ناچار است، مىتواند آمپول بزند ولو خون بيرون بيايد و کفّاره هم واجب نيست، گرچه دادن يک گوسفند مستحب است.
استفاده از زينت آلات در حال احرام
س: اگر كسى بطور دائم از النگوى زينتى استفاده مىكرده است، آيا در صورت احرام بايد آن را خارج كند؟
ج) پوشيدن النگو در حال احرام اگر متعارفِ مكلّف باشد و به قصد زينت نباشد، اشكال ندارد.
نذر احرام قبل از ميقات
س: اگر كسى از ايران نذر كند كه در جدّه محرم شده، سپس براى انجام عمره مفرده به مكّه برود، آيا اين نذر صحيح است؟ و احرام او صحيح مىباشد؟
ج) نذر و احرام او باطل است.
نجاست لباس در هنگام احرام بستن
س: آيا طهارت لباس احرام يا ساير شرايط لباس نمازگزار، شرط صحتِ احرام نيز هست، و آيا با ترك عمدى آن، احرام صحيح است؟
ج) طهارت لباس احرام شرط صحّت احرام نيست.
استعمال عطر براى مُحرم فاقد حس بويايى
س: کسى که حسّ بويايى ندارد يا به علت زکام و سرماخوردگى بويى را احساس نمىکند، استعمال طيب و عطر زدن به بدن و لباس و گرفتن بينى از بوى بد بر او حرام است يا نه؟
ج) استعمال طيب در هر صورت جايز نيست اگرچه بوى آن به مشامش نرسد، و در گرفتن بينى حکم ساير مُحرمين را دارد.
آويختن تسبيح به گردن در حال احرام
س: آيا آويختن تسبيح و نظائر آن به گردن به هنگام وضو (درحال احرام) و يا دولايه كردن آن در بازو در حال احرام اشكال دارد؟
ج) اشكال ندارد.
احرام شخصى كه در ماه قبل قسمتى از اعمال عمره را بجا آورده
س: كسى كه در ماه جديد بعد از آنكه در ماه قبلى عمره مفرده انجام داده است، مىخواهد وارد مكه شود در صورتىكه قسمتى از اعمال عمره مفرده ماه قبل را انجام داده و فقط طواف نساء و نماز طواف نساء باقى مانده، آيا مىتواند بدون احرام وارد مكه شود يا نه؟
ج) در فرض سؤال بايد با احرام جديد وارد مكه شود./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir
|