تکرار عمره
س: آيا مى توان در حج براى احتياط در يک ماه براى خود دو بار عمره انجام داد؟
ج) مانع ندارد.
خمس پول ثبت نامى
س: هم اكنون كسانى كه قصد تشرّف به حج يا عمره را دارند، بايد براى حفظ نوبت، مبلغ مقرّرى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلّق مىگيرد و زمانى كه پس از حدود سه سال، نوبتِ تشرّف آنها فرا مىرسد، اصل پول و سود آن را دريافت مىكنند و به سازمان حج و زيارت مىسپارند و به عمره يا حج مشرف مىشوند. حال با توجّه به اينكه سپردن پول به بانك مقدّمه رفتن به عمره يا حجّ است و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد نوبتى را براى رفتن به عمره و يا حج نخواهد داشت و اكنون طريق رفتن به حج نيز همين است، آيا به اصل پول و سود آن خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟
ج) در فرض مرقوم، اگر در همان سالِ خمسى سپردهگذارى به حج مىرود، خمس ندارد، ولى اگر نوبت حج او پس از آن سال خمسى است، به اصل پول خمس تعلق مىگيرد و سود آن از منافع سال وصول مىباشد.
تحيّت مسجدالحرام
س: تحيّت مسجدالحرام، نماز است يا طواف کعبه؟
ج) طواف است.
معيار کثيرالشک در طواف و رمى
س: معيار کثيرالشک در تعداد دورهاى طواف و تعداد ريگهاى رمى چيست؟ و عدم اعتنا به چنين شکى به چه معناست، آيا بنا بر اقل بگذارد يا اکثر؟
ج) معيار کثيرالشک در طواف عرفى است و به همان معنايى است که براى کثيرالشک در نماز بيان شده است و اما کثيرالشک در رمى حکم خاصى ندارد و در صورت شک در عدد انداختن بايد آنقدر بيندازد تا علم پيدا کند.
پرداخت خمس اموال دخيل در حج
س: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج ـ براى کسى که حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى که در طواف و نماز طواف مىپوشد، کفايت مىکند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟
ج) در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذکور و همچنين براى پولى که براى قربانى مىپردازد، کفايت مىکند.
استحباب غسل ورود به مسجدالحرام
س: آيا استحباب غسل ورود به مسجدالحرام تنها براى قادم و کسى است که اعمال عمره بجا مىآورد يا براى هر مرتبه رفتن به مسجدالحرام نيز مستحب است؟
ج) اختصاص به ورود اول ندارد.
خارج شدن از شهر مکه و منى در ميان اعمال
س: خارج شدن از شهر مکه و منى، مثلاً رفتن به جدّه، مدينه يا طائف در موارد ذيل چه حکمى دارد؟
الف: پس از اعمال روز عيد قربان پيش از اعمال مکه.
ب: در روز يازدهم پس از رمى جمرات.
ج: پس از بيتوته نيمه اول شب يازدهم يا دوازدهم.
د: پس از اعمال ايام تشريق، پيش از اعمال مکه.
ج) در همه صور ياد شده بىاشکال است ولى بايد خروج به نحوى باشد که بتواند مناسک باقيمانده را در وقت خودش انجام دهد.
پيدا شدن غير عمدى موى زن مُحرم
س: حج زنى که براى باز نگه داشتن صورت در حال احرام تلاش مىکرده و بدون اينکه خود بداند کمى از موهايش ديده مىشده قبول است؟
ج) حج صحيح است و إن شاء الله خداوند قبول مىکند.
اعمال حج شخص مبطون
س: شخصى که بطور مداوم از معدهاش باد خارج مىشود و وضويش باطل مىگردد در صورتى که بخواهد محرم شده و اعمال عمره يا تمتع را انجام دهد وظيفهاش چيست؟
ج) اگر نمىتواند وضوى خود را در طواف حفظ کند و تجديد وضو بين طواف هم حرجى است براى هر طواف و نماز يک وضو بگيريد.
سرايت مستحبات مکه به ساير اماکن
س: يکى از مستحبات مکّه، تلاوت قرآن و ختم آن است، آيا براى کسى که اعمال حج بهجا مىآورد و در روز عرفه و ايام تشريق تلاوت قرآن را در عرفات و مشعر و منا ادامه مىدهد، همان استحباب وجود دارد، يا خصوص شهر مکّه است؟
ج) اختصاص به شهر مکّه دارد.
مصرف قسمتى از کفّاره محرمات احرام
س: در هنگام احرام در انجام عمره، من در روز زير سايه سفر كردم. لذا از والدينم خواستم كه كفاره بدهند. آنها هم براى كفاره، حيوانى را خريدارى كردند. مقدارى از گوشت را به خويشاوندان، مقدارى را هم براى خودشان و باقيمانده را هم براى نيازمندان در نظر گرفتند. آيا اين درست است؟
شرايط و وضعيت تقسيم گوشت گوسفند به عنوان كفاره چيست؟ يعنى به چه كسى و چه مقدار بايد داد؟
ج) کفاره محرمات احرام را تماماً بايد به فقير شرعى تسليم نمايد و تقسيم لازم نيست بلکه مىتوانند همه را به يک فقير هم بدهند و کفارهاى که مقدارى از آن را براى خود برداشته و مقدارى هم به خويشاوندان تعارف کردهاند کافى نيست./م
فاصله لازم بين دو عمره
س: فاصله بين دو عمره چقدر است، و آيا اين امر اختصاص به دو عمره مفرده دارد يا در فاصله بين عمره تمتّع و مفرده هم مراعات آن لازم است و آيا در عمره نيابتى هم مراعات فاصله لازم است يا نه؟
ج) فاصله معينى بين دو عمره شرط نيست ولى بنابر احتياط، در هر ماه فقط يك عمره براى خود مىتواند بجاآورد، ولى آوردن عمره براى غير خود، هر نفر يك عمره جايز است.
رها کردن عمره مفردهاى که به قصد رجاء شروع شده
س: در مواردى که استحباب عمره مفرده قطعى نيست، بلکه رجاءً بهجا مىآورد، آيا مىتواند در حين اعمال، آن را رها کند؟
ج) نمىتواند./م
احرام بچه كوچك
س: حكم پسر بچهى دو و نيم ساله كه قصد بردن ايشان به عمره مفرده را داريم از لحاظ انجام اعمال و پوشيدن لباس احرام چگونه است؟
ج) محرم نمودن کودک غير مميز، توسط ولى او مستحب است؛ به اينگونه که به او لباس احرام بپوشاند؛ و نيّت کند که «اين طفل را محرم مىکنم براى حج» يا «اين طفل را مُعْتَمِرْ مىکنم به عمره تمتع»؛ و اگر ممکن باشد، تلبيه را به او تلقين کند، و گرنه خودش به جاى او بگويد؛ و بايد وظايف و اعمال را مطابق وظيفه انجام دهد، وگرنه در بعض صور، طفل در احرام باقى مىماند و تا تدارک نکند، نمىتواند ازدواج نمايد.
خمس لباس احرام
س: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج - براى كسى كه حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى كه در طواف و نماز طواف مى پوشد، كفايت مىكند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟
ج) در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذكور و همچنين براى پولى كه براى قربانى مىپردازد كفايت مى كند./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |