س: آيا روز سوم اعتکاف نيّتى غير از نيّت دو روز اول دارد، چه در اعتکاف واجب و چه در اعتکاف مستحبى؟
ج) روز سوم کامل کردن اعتکاف است و نيّت خاصى ندارد.
س: آيا اعتکاف بچه مميّز صحيح است؟
ج) اعتکاف او نيز صحيح است.
تحقق حيض يا استحاضه در زمان اعتكاف
س: حکم اعتکاف زنى که حيض يا استحاضه بر او عارض شده است چيست؟ چه در روز اول يا دوم يا سوم؟ و آيا قضا بر او واجب است؟
ج) در صورت حائض شدن حتى اگر در ساعات آخر روز سوم باشد اعتکاف باطل مىشود، ولى در صورت استحاضه شدن اگر به وظيفه مستحاضه نسبت به روزهاش عمل کند، اعتکافش صحيح است.
شك در تحقق حيض يا استحاضه در زمان حيض
س: حکم اعتکاف زنى که شک در حيض يا استحاضه دارد، چه در روز اول يا دوم يا سوم، چيست؟
ج) اگر حالت قبلى او پاک بودن است به شکش اعتنا نکند.
غسلهاى معتبر در صحت اعتكاف
س: آيا غسلهاى استحاضه شرط صحت اعتکاف است؟
ج) اين غسلها شرط صحت اعتکاف نيست مگر غسلهايى که در صحت روزه معتبر هستند.
س: شخصى در مكه معظمه قصد اعتكاف دارد و قبل از سفر نذر روزه ننموده، آيا در همان جا مىتواند نذر كند و روزه بگيرد يا حتماً بايد نذر، قبل از سفر باشد؟
ج) اگر قبل از سفر نذر روزه مستحبى در سفر ننموده روزه در سفر صحيح نيست بنابراين اعتكاف او هم صحيح نخواهد بود./م
زمان اعتکاف
س: معتکفى مىخواهد سه روز اعتکاف کند و مدّت 72 ساعت اعتکاف انجام دهد، اگر اعتکافش را از بعد از طلوع فجر ـ مثلاً از ظهر ـ شروع کند و ظهر هم به پايان برساند بگونهاى که مجموع آن 72 ساعت شود، آيا اين اعتکاف صحيح است؟
ج) اعتکاف بايد از شروع روز اول تا پايان روز سوم باشد و تلفيق کردن ـ بدين گونه که جزئى از روز اول را با جزئى از روز آخر يک روز کامل به حساب بياورد ـ صحيح نيست.
س: اگر معتکف نيّت چهار روز اعتکاف کند، آيا روز چهارم هم جزو اعتکاف است يا اينکه بايد شش روز را تکميل کند تا روز چهارم به حساب آيد؟
ج) روز چهارم داخل در اعتکاف نيست ولى اگر پنج روز اعتکاف کند، واجب است روز ششم را کامل کند.
استحباب اعتكاف در ماه رجب
س: آيا اعتکاف در ماه رجب مستحب است؟
ج) دليل خاصى بر استحباب اعتکاف در خصوص ماه رجب نيافتيم. /م
مکان اعتکاف
اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه
س: آيا اعتکاف در غير از مساجد چهارگانه جايز است؟ و نيّت آن چگونه مىباشد؟
ج) اعتکاف در غير از مساجد چهارگانه* به قصد رجاء مطلوبيت (به اميد اينکه مطلوب خداوند واقع شود) مانعى ندارد.* مسجد الحرام، مسجد النبى (صلى الله عليه وآله وسلم)، مسجد کوفه و مسجد بصره
س1: آيا اعتکاف در مسجدى غير از مسجد جامع باطل است و آيا ممکن است هر محله و حومهاى، مسجد جامعى غير از مسجد جامع شهر يا روستا داشته باشد؟
س2: مسجد جامع به چه مسجدى گفته مىشود؟
س3: آيا ممکن است که در شهر چند مسجد جامع باشد؟
ج) قبلاً گذشت که اعتکاف در هر مسجدى ـ حتى غير از مسجدهاى چهارگانه ـ تا هنگامى که بر آن مکان، اسم مسجد صدق کند، جايز است مشروط به اينکه به قصد رجاء باشد يعنى به اميد اينکه مطلوب خداوند واقع شود و مختص به مسجد جامع نيست و ممکن است که يک شهر يا روستا چند مسجد جامع داشته باشد.
س: اگر کسى بخواهد در خارج از شهر خود اعتکاف کند بطور مثال در مکه مکرمه و از ساکنين مکه نباشد و قصد ده روز هم نکند، آيا نذر کافى است؟ و صيغه آن چيست؟
ج) نذر روزه در سفر مانعى ندارد و با اين نذر روزه و اعتکافش صحيح است، ولى احتياط آن است که نذر قبل از شروع مسافرت باشد و صيغه آن عبارت است از: «لله علىّ أن اصوم في سفري إلى کذا».
س: آيا مىتوان براى شرکت در مراسم اعتکاف به شهر ديگرى که بيش از چهار فرسخ با ما فاصله دارد مسافرت کرد و اعتکاف در صورت سفر صحيح است؟
ج) اگر قصد اقامت ده روز و يا نذر روزه در سفر نباشد، روزه در سفر صحيح نيست و با عدم صحّت روزه، اعتکاف هم صحيح نيست. /م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir
|