تشبّه زن به مرد در آرايش مو و لباس
س: آيا کوتاه کردن موى سر در خانمها شبيه آقايان يا لباس پوشيدن شبيه
آقايان و يا امورى از اين قبيل بدون قصد تشبه به آقايان براى خانمها اشکال
دارد؟
ج) بدون قصد تشبه و بدون آن که شبيه مردان شوند، مانعى ندارد.
بلند کردن مو براى مرد
س. بلند کردن مو براى آقايان چه حکمى دارد؟
ج) اگر بخواهد خود را شبيه به زنان کند، جايز نيست.
محرم و نامحرم
محارم و غير محارم در صورت ازدواج مجدد
س: همسر اينجانب فوت شده و ازدواج مجدد كردهام دختر همسر اولم در شرف ازدواج است. آيا دامادم نسبت به همسر دومم محرم مىشود؟
ج) داماد شما به همسر دوم شما مَحْرم نمىشود.
محرميت فرزند خوانده
س: مردى داوطلبانه وظيفه بزرگ كردن دخترى را به عهده مىگيرد تا اينكه دختر بالغ مىشود. آيا براى اين دختر حفظ حجاب جلوى اين مرد واجب است؟
ج) صِرف بزرگ كردن دختر محرميت نمىآورد.
شيوههاى مَحْرم کردن بچه شيرخوار
س: از آنجا كه بچهدار نمىشويم پسر 4 تا 6 ماهه را به فرزند خواندگى گرفتهايم چه راههايى وجود دارد تا اين پسر با همسرم محرم گردد؟
ج) براى ايجاد محرميت در فرض سؤال راههايى موجود است؛ از جمله:
1ـ اگر خواهر اين خانم شير داشته باشد چنانچه با رعايت شرائط مذكور در رساله اين بچه را شير دهد اين خانم، خاله او شده و با او محرم است.
2ـ اگر مادر اين خانم شير داشته باشد و به او شير دهد اين بچه برادر رضاعى آن خانم بوده و محرم است.
3- اگر خواهرزاده يا برادرزاده يا زن برادر اين خانم به او شير دهند.
محدوده محرميت سببى فرزندان
س1: آيا با ازدواج مردى كه فرزند پسر دارد با زنى كه فرزند دختر دارد, آن پسر و دختر را بر يكديگر محرم مىكند؟
2: آيا آن پسر و دختر بر والدين و اجداد اين زن و مرد محرم مىشوند؟
ج1) ازدواج آن مرد و زن، موجب محرميت پسر و دختر نمىشود.
ج2) پسر و دخترِ زن و مرد مذكور بر والدين و اجداد اين زن و مرد محرم نيستند.
شرايط حصول رضاع شرعى
س: اگر کودک پانزده مرتبه يا يک شبانه روز کامل شير زنى را بخورد ولى در اين مدت غذاى ديگرى هم خورده باشد، آيا اين مقدار، باعث محرميّت مىشود؟
ج) غذا خوردن در بين پانزده مرتبه مانع از تحقق محرميت نيست ولى در بين يك شبانهروز، مانع محسوب مىشود مگر آنكه غذا خوردن به قدرى كم باشد كه عرفاً نگويند غذا خورده است.
محرميّت زوجين بعد از مرگ يكى از آنها
س: آيا با فوت يكى از زوجين رابطه محرميت زايل مىگردد يا به قوت خودش باقى است؟
ج) در فرض سؤال به مجرّد مرگ، محرميّت زايل نمىشود.
حدود معاشرت با محارم
مقدار مجاز لمس بدن محارم
س: مقدار مجاز لمس بدن محارم چقدر است؟
ج) هر موضع از بدن محارم كه نظر كردن به آن جايز است، لمس آن هم بدون قصد ريبه اشكال ندارد.
نگهدارى از شخص مکلّف فلج
س: نوجوانى 15 ساله كه داراى عقل و شعور مىباشد و نفع و نقصان و خوبى و بدى را درك مىكند، از نظر جسمى صددرصد فلج است و هيچگونه فعاليت جسمى را نمىتواند انجام دهد. از غذا خوردن گرفته تا رفتن به دستشويى و طهارت و... همه كارهايش را تا کنون مادرش انجام مىداده است. در حال حاضر او به حدّ بلوغ رسيده است. تكاليف شرعى او چگونه خواهد شد؟ نگاه مادر به اعضاى مخصوصه بدن او در حال نظافت چه حكمى دارد؟ در صورت مكلف بودن، او چگونه نماز، طهارت و وضو را انجام دهد؟
ج) در فرض سؤال بايد تكاليف شرعى همچون وضو و نماز را در حدّ توان ولو با كمك گرفتن از ديگران انجام دهد ولى براى تخلى با وجود فرد همجنس (مانند پدر)، همجنس بايد به او كمك كند و حتىالامكان با استفاده از آينه و دستكش از نگاه مستقيم به عورت و لمس آن خوددارى نمايد.
معاينهى کامل بدن جهت استخدام
س: بعضى ارگانها به علت حساسيت شغلى براى معاينه بدنى و اطمينان از سلامت كامل جسمى جهت استخدام داوطلبين (مثلاً براى ورود به دانشگاه خلبانى يا ارگانهاى مشابه) شخص داوطلب را بهطور كامل برهنه كرده و اعضاى بدن را وارسى مىكنند. حكم شرعى چيست؟
ج) جايز نيست مگر اينكه به حكم قانون، الزامى باشد.
اجراى اپيلاسيون در مواضع حرام
س: بنده خانمى هستم كه تخت كوچكى در خانه دارم كه از طريق آن به كار اپيلاسيون (از بين بردن موهاى زائد بدن از طريق موم سرد) مشغول مىباشم و خرج خودم و بچههايم را از اين راه تأمين مىكنم. آيا كار من حرام محسوب مىشود؟ در حالى كه بدون قصد و غرض بوده چون من خودم خيلى پايبند مسائل اسلامى و شرعى هستم.
آيا اين پول حرام بوده و فعل حرام انجام دادهام؟ در حالى كه هيچ تخصصى در هيچ زمينهاى ندارم و فقط همين كار را بلد هستم كه آنهم تنها منبع درآمد خودم و بچههايم مىباشد.
ج) در مورد غير عورت اشكال ندارد، لكن نگاه به عورت و دست زدن به آن جايز نيست.
معاشرت با غير
نگاه به اهل كتاب
س: نگاه کردن به اهل کتاب بدون حجاب چه حکمی دارد؟
ج) نظر به عورت زنان اهل ذمّه به هيچ وجه جايز نيست ولى نظر به ساير مواضع بدنشان كه عادتشان بر نپوشاندن آن مواضع است، اشكال ندارد.
نزديكى با زنان اهل كتاب
س: حکم نزديکى کردن با زنان کافر (غير اهل کتاب) چيست؟ آيا آنان کنيز به حساب مىآيند؟ راه شرعى کدام است؟
ج) نزديكى با زن كافره اگر از اهل كتاب باشد با اجراى عقد متعه با اجازه او، حكم زوجه را دارد و در غير اين صورت حكم زنا مترتب است./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir
|